Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Jag har bara bilder på honom sedan förra sommaren. Men han har ju ändrat på sig sedan dess. Jag ska fixa nya bilder på honom nästa gång jag är i stallet.
Är hyfsat nyopererad så jag kan inte ta hand om honom nu, så är där inte varje dag. Tänkte ta bilder igår när equiterapeuten var där, men glömde bort det.

Här är gamla bilder iaf

Eller just det, tog lite bilder på honom i slutet av februari. lite nyare iaf. La in dem i samma album som de gamla bilderna. De är inte tagna för att vara ryggbilder, men man kan se lite iaf. Ridbilden är från april.
Var snäll och bortse från den hemska shettis-manen bara :D

Ska som sagt ta bättre bilder när jag ska dit nästa gång!

Han ser ut att vara rätt rund över ryggen så jag kan absolut rekommendera att prova Reflex samt Crown.
Även Albion k2 tycker jag du kan prova. Jensen Classic/Brillant funkar nog med.

*knapplån*

Jag har idag en Passier "Grand Gilbert" sadel. Den ligger bra på hästen och hästen trivs med den. Detta var den ända sadlen som min hästs mamma accepterade av de jag hade hemma att prova (hon hade sadeltvång - ej om man red henne regelbundet men annars, bockade inte men man märkte tydligt när hon inte gillade en sadel pga spänd och motvillig..). Flera såg ut att ligga bra men det var som sagt bara denna hon tyckte om.. Nu är dottern inriden och hon har visat sadeltvång även hon hos hon som ridit in henne. Dock så var det bara i början (jag såg dock tendenser på 3-årstestet). Har sedan provat "Grand Gilbert" sadlen här hemma när jag ridit (ett par gånger - hon ska vila men jag vill bara rida henne (rider ca 5 min) några gånger innan vilan för min egen skull då jag inte ridit på flera år..) och den sitter bra och det syns att hon tycker om den..

Nu till saken - jag tycker inte riktigt om den själv :o.. Den är hård i sitsen och jag hade gärna köpt en mjukare sadel.. Dock inser jag att jag nog borde vänta till i alla fall nästa år då hon är 4 år eftersom hon nog ändrar sig endel.. Men en fråga - vilka sadlar ligger liknande denna på ryggen? Som har mjuka ganska djupa sitsar? Har som sagt suttit i många sadlar som är skönare än denna - köpte denna bara för att hästen tyckte om den ju :angel:..

Tacksam för lite idéer..

Slänger även in några bilder på damen i fråga uppställd om ni tycker det är lättare att se då :)!

231192_10150187776226686_702901685_7117125_1501907_n.jpg

230207_10150187776351686_702901685_7117126_1107456_n.jpg

Tack tack för tipsen.
Men K2, du tror inte den blir för rak? Eller är han kanske väldigt rak där sadeln ligger? Bomvidd? MW/W?

Sålde precis min Jensen Amiral, äldre modell. Den klämde på manken nu (Den var gjord för låg manke), men låg bra när hästen såg ut som han gör på sommarbilderna. Han är inte lika rund längre.

Beror ju lite på, har han samma ryggprofil som på sommarbilderna så kan K2 passa, ser han ut som bilderna tagna i ett ridhus där han ser mer överbyggd ut (men det kan ju vara en ögonblicksbild med) så finns det en risk att den blir för rak.
Annars ser han ju ut att vara väldigt rak i ryggen, och framförallt rund över ryggen dvs kräver en lite mer u-formad bom. Albion är likvärdiga FB i bomvidderna, så prova W och ha ev pad under om det behövs.

Hur klämde den på manken? Vid sidorna? Uppe på?

Beror ju lite på hur hon ser ut under arbete, men sdet ser ju ut som att ryggen blir väldigt rak. Frank Baines Elegance, Reflex, Omni är det första jag tänkte på. Jensen Amiral.
Sen beroende på hur dessa ligger kan jag ge fler tips. Ser ut att vara en lätt häst att hitta sadel till (även om hon kanske har bestämda åsikter om vilken sadel som passar så bör det inte vara något problem, finns massor med märken som gör sadlar åt sådana ryggar)så märken som Amerigo, Crown osv kan säkert också passa. Detta beror dock på hur bred hon är, jag är rädd för att sadlar som Albion och Crown blir för breda och sticker ut - Frank Baines är dock en väldigt nätt sadel och riktigt mjuk så det kanske kan funka för er båda.

Okej hade fått för mig att Reflex och Omni inte var likvärdiga i sin passform men det är ju bra att jag hade fel.

De är inte exakt likadana, men så nära du kan komma (utan att prova 100 sadlar till av 30 olika märken). Reflex är inte så klumpig som Omni utan det är en väldigt nätt sadel, rätt tunna bossor, lite kortare än Omni och har väl lite mindre mankfrihet. Behöver du mer mankfrihet kan Elegance vara något, den har lite mer plats för manken men är också något mer böjd än Reflex samt väldigt liten i sätet.

Jag ritade lite åt dig, linjerna är inte exakt 100% men så du får ett lite bättre hum iaf :)

Med en vidare bomvidd kommer sadel ner mer, och ligger som den blåa linjen om bommen är lagom svängd. (som sagt är inte linjerna exakta). Då ommer tyngdpunkten mitt i sadeln (blå pil) och trycket fördelas över hela bommen.

Som det är nu sitter du på den röda fläcken i sätet, alldeles för långt bak eftersom sadeln är fruktansvärt mycket för smal för hästen. Trycket blir också långt bak under bossorna eftersom att tyngspunkten är för långt bak (röd pil).

Den där sadelmakare skulle jag inte gå tillbaka till om jag vore du...

249777_10150184116141050_684896049_7400029_3522939_n.jpg

Fint ritat och jag ser poängen! :bow:
Med en vidare bomvidd hamnar sadeln på manken - hur löser man detta? Jag kände och glämde igår och får utan problem in en hand brevid manken där bommen/bossorna går så det känns inte som att den skulle klämma någonstans och inte där bak heller. Kanalen är bred och fin också.
Det är en Ideal storlek Narrow och han har samma storlek i sin dressyrsadel som är en Crown.

Jag ska ta nya bilder ikväll och bilder på hästens rygg.

Har lite panik nu och försöker få tag på han som sålde sadeln, han har beställt en ny till mig från England nämligen...

Men det är ju det jag säger, den klämmer ju inte framtill, för den är så otroligt smal och ligger så kraftigt i bakvikt så den kommer ju inte ens ner! Bak däremot, där kan jag garantera dig att allt tryck hamnar om du sätter dig i den.

En sadel ska ligga an med ett jämt tryck hela vägen under bossan. För att det ska bli det krävs att sadeln ligger i balans, det gör inte din.

Om sadeln hamnar på manken med en vidare bomvidd krävs det att du kollar på ett annat märke som erbjuder mer mankfrihet. Alternativt sadlar du för långt fram och problemet löser sig om du sadlar en bit längre bak. har du bilder på hästen utan sadel?

Jag tog mig friheten att också rita lite! eller ja, leka snarare.

Nu är detta inte exakt och den är troligen lite väl mycket justerad så att den är på gränsen till framvikt, men det är inte helt lätt att lägga en virtuell sadel på en bild av en rygg som redan har en sadel :p

dsc02548qfcopy.jpg

Anledningen att du inte känner något tryck av sadeln baktill är troligen pga att ingen sitter i sadeln när du känner (gissar jag, kan ju ha fel) och då är det klart att du inte känner tryck iom att en sadel inte väger många kilon.

Testa att stick in en hand framtill och en hand baktill och känn vart trycket är störts, på en bra sadel ska det vara jämnt.

Beror ju lite på hur hon ser ut under arbete, men sdet ser ju ut som att ryggen blir väldigt rak. Frank Baines Elegance, Reflex, Omni är det första jag tänkte på. Jensen Amiral.
Sen beroende på hur dessa ligger kan jag ge fler tips. Ser ut att vara en lätt häst att hitta sadel till (även om hon kanske har bestämda åsikter om vilken sadel som passar så bör det inte vara något problem, finns massor med märken som gör sadlar åt sådana ryggar)så märken som Amerigo, Crown osv kan säkert också passa. Detta beror dock på hur bred hon är, jag är rädd för att sadlar som Albion och Crown blir för breda och sticker ut - Frank Baines är dock en väldigt nätt sadel och riktigt mjuk så det kanske kan funka för er båda.

Tack för ditt svar :)! Är bra om man har någon idé om vad man ska leta efter! Amerigo har jag velat ha ända sedan jag satt i en för flera år sedan (red dock mest hoppning då så jag snålade och köpte en annan :o) ). Ska definitivt titta på en sån men även de olika Frank Baines som du radade upp :)! Dock får jag väl lugna mig ett litet tag till - i alla fall till efter sommarbetet och även lite bantning som nog behövs efter :p! Men som sagt jag får ont i rumpan av den sadlen jag har nu så jag hoppas kunna byta snart :grin:..

Eftersom att sadeln ligger så mycket i bakbikt lättar den säkert fram när du sitter i den, och ger intrycket att det är bra mankfrihet när det i själva fallet nog inte är så.

Narrow är ju smal, och hästen ser inte så smal ut i vidden

Okej där ser man, mankfriheten verkar han ju behöva eftersom Crownen inte låg helt optimalt (dock inte illa) framtill.
Hur ser Jessican ut när det gäller just den biten?

Du, är det nån större skillnad på formen på kieffers olika modeller? Har chans att få tag på en Lech dressyr dock utan att prova först. Visserligen är väl inte Kieffer så svårsålda men det hade ju varit skönt att slippa det :crazy:

Vad bra. Den är vid, och mer än 85 grader är hon ju så det är väl bättre att chansa på vid och hellre padda upp än att chansa på en normal och den säkert kommer vara för smal ändå

Kieffer finns ej i halvstorlekar. Stl 1 =17", stl 2 =18"
De som har långa kilbossor är lika långa som t.ex. Pfiff/Kentaur och liknande. De som har korta kilbossor eller rundbossor är relativt korta, då är väl en 17" kanske runt 46 cm i anläggningsyta eller liknande men minns ej exakt.

Jahaja, där ser man... är de små/stora i sätena? jag drar 42 i byxor så då behövs väl 18 tum och det har jag inte sett nån som är knappt.

Hästen har ett sadelläge på ca 50 cm, då borde det väl klara sig oavsett?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Butros eller Dyngpeter?
  • Hiss och diss del 5
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar