Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Haha känner exakt likadant. Jag väljer med att garva åt eländet just nu för annars hade jag garanterat varit deprimerad :D
Sen idag upptäckte jag att han var något mer musklad på höger sida av manken, det ena efter det andra. Tur att ET´n kommer ut om 2 veckor iaf. Han har dessutom växt ur sin förbannade crown alla redan :p
Så nu har jag ju sadelpanik IGEN. Skrattretande detta

Måste bara fråga: Är det någon skillnad mellan "Knights Hawk dressyrsadel" och "Knights Lady Hawk"? eller är det samma sadel fast man benämner dem olika?

Ja den kan säkert funka. Dock högst tveksamt om det är vid bom på den, 13 cm mellan panelerna har jag svårt att tro är vid bom (t.o.m på Kieffer är det smalt). Så se till att du får det verifierat vilken bomvidd det är, be om bilder rakt framifrån osv. Gör en snabbmätning och se om det överensstämmer med din hästs bomvinkel.

Men vidden går ju att värma om om den skulle vara för smal!

Är det någon som vet hur Crown Suzanne (stavning) är att rida i? Och vilka ryggar den passar till.

Man kan mäta bomvinkeln på ett ungefär om man vet hur man gör. Oftast brukar jag också ta hänsyn till vilket märke det är, påstådd bomvidd osv så har man ett hum om man har fått rätt värde eller inte. Får jag fram att sadeln är 110 grader men det är en normal bomvidd har jag ju uppenbarligen räknat fel ;) I ditt fall behöver du bara avgöra om den är över eller under 90 grader och det är ju lätt. Bara sätt en tumstock med 90graders vinkel framför bilden så ser du ju om den är för smal eller inte.

Vad säger du? Har han slutat sälja storhästvarianten?
Om jag vore du hade jag ringt direkt till Jan Bengtsson i Lund, kanske går att lösa. Annars hade jag faktiskt som du säger köpt begagnat antingen i Sverige eller England och fått bomvidden ändrad. Kolla med Jan om han fortfarande tar ändringsarbeten för dem (borde han ju göra)

Den finns väl både som allround och dressyr har jag för mig? Eller så heter väl allrounden något annat. Om inte annat så är det samma passform.

Lite onödigt att köpa en beg sadel som man måste värma om det första man gör innan man ens vet om den passar i rätt bomvidd. Därför vill Comfort hitta en vid bom istället för normal.

Jo, tänkte bara om det var olika modeller men har dragit slutsatsen att knights hawk = allround och knights lady hawk = dressyr, sen att de säger "knights hawk dressyr" = egentligen knights lady hawk :p
Nåja, tack iaf ^^

Hej!

Som jag förstod det görs dom inte alls längre?? Verkar helskumt.. Min pärla borde ju kunna ha ponnyvarianten oavsett (vi har ju ponnysadel nu tex).

Ska prata lite mer med dom på måndag, men det blir ju ingen 30.000 kr iaf. Kan inte lägga 6 månaders inkomst på en sadel liksom..

/Lavinia, som fått order av tränaren att rida med sadel på torsdag, hon vill inte att jag ska ramla av på uppvisningen.. Konstigt..

Isf görs de inte i Jensens regi längre, men det är inte Jensen som tillverkar Exmoor. Märket heter "The Saddle Company" och han sätter bara sitt namn på dem. Så de tillverkas fortfarande och det är inga problem att få tag på dem i England.

Vet inte om man får fråga, men är på väg till Lund. Finns det någon hästaffäär där i närheten som säljer beg sadlar?

Jag bor ju i ett hörn av blekinge där hästvärlden är lite bortglömd, så man vill ju passa på när man är på lite mer civiliserat område ;-) .

Sen tänkte jag fråga lite Ang albion, hur är style i bommen? Jämfört med FB reflex?

Försöker luska ut lite allmänt angående Globussadlarna då jag har en kompis som också vill köpa en. Har kontaktat Globus men inte fått svar ännu.

Vet du, eller någon annan, om det var någon exakt årsmodell då de började göra bomvidderna lite smalare?

Hur ser man årsmodellen? Det finns ju ett 6-siffrigt nummer på ena sidan, och så står det serienummer på andra. Är det 6-siffriga datumet? Det är exakt samma siffror på min som den jag lånade hem från återförsäljaren, så därför tvivlar jag. Återförsäljaren sade att den jag fick låna var mycket nyare, men sista siffrorna är 06.

KL
okej nu garvar jag inte längre. Min kropp är helt öm efter att ha försökt rida igång min LATA hårboll i min för lilla sadel. Jag kan fortfarande inte gå ordentligt 2 dagar efter.
Är det någon som har haft en Crown Jessica på en häst med mkt manke? jag chansar snart och köper en men vill vara säker på att hans lilla manke inte kläms

KL

Har sadelproblem- hoppas på kloka råd!
Jag har en prestige versailles och den ligger inte bra... Hästen har efter 10 mån fått problem med ryggen. Trodde först inte det var sadeln för alla jag frågat tycker den ligger ok men nu tror jag faktiskt tyvärr att det är så:cry:

Bommern är normal mot smal. Hästen är halvblod med ganska hög och lång manke men rätt bred rygg. Enligt avtryck på schabrak ligger den med mest trycket långt bak- vilket stämmer på ländryggsproblemen vi haft. Den ligger oxå an runt manken men släpper mitt på ryggen. De som tittat menar att det nog är svårt att bredda den eftersom risken är att den går i manken. Jag upplever att hästen faktiskt tappat muskler vid sidan av manken!
Om jag breddar bommen- kommer den att släppa bättre baktill eller är det helt kört? Det verkar ju som att den är för rak i bommen.

Har även provat (länge sen jag red i den) en stubben siegfried MF som är lite bredare framtill, släpper bättre bak men känns lite nära manken längre bak vi sätet typ. Bättre chans att få den att funka?

crown jessica passar väl inte hästar med mkt manke, det har den iaf inte gjort på dom hästar jag testat. Vet dock inte om dom ändrat modellen senaste året dock...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka