Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Kan det bero på bomvidden då? Eller vad annars?

Idag har han ju en Knights Lady Hawk som ligger bra men har blivit för bred så ett annat järn ska beställas. Såg nu att Knights har en allroundmodell, vet du om den är som dressyren? De hade också en hoppvariant i läder men där kanske bomvidden inte räcker, verkar inte gå att byta järn i den heller.
Kan ta en bild på schabraket idag!

Det var dock hemskt trevligt att sitta i en hoppsadel på honom. :) Upplevde den inte alls för flat eller så, gillade den. Tyckte dock att han verkade lite onöjd, gick inte fram så jättemycket. Red lite barbacka efteråt och det var en viss skillnad.

Bild på din häst? Vilken Knights modell? Vilken M&N modell?
Bild på hur båda sadlarna låg?

Annars är det omöjligt att säga, men det är ju lätt att konstatera att en av sadlarna passar inte. Alternativt att M&Nsadeln var ett riktigt måndagsex med en bomvidd som var 31 istället för 33 eller att Knightssadeln var grymt uttöjd med typ 20 grader. Men det känns långsökt..

Här finns bilder på sadlarna och ryggen. Har dubbelkollat bomvidderna.
http://www.pixbox.se/alb_show_id1226216_page0.html

Ja, om en sadel är för vid t.ex. så kan den tippa fram och därmed lätta bak och det ser ut som att den är för böjd. Med tanke på också att du använder en Lady Hawk, som är väldigt böjd, så talar det också för att Esperanzan inte var för böjd utan det var snarare något med bomvidden som inte stämde. Allround av Knights syntetssadel har samma passform som dressyren.
Har för mig också att Knights bredaste järn är som Wintecs dvs 105 grader, och det talar ju också för att du har provat en bomvidd som är för bred i Globus. Alternativt (beroende på hur hästen ser ut i ryggen, och jag minns inte för tillfället om din häst hade rak/svängd rygg) är det så att Knights är för böjd och därmed kan du ha en såpass smal bomvidd. En sadel som är för böjd kan se ut att vara rätt fast den är alldeles för smal.

Knightssadeln ligger kraftigt i bakvikt, för långt fram och liksom "svävar" ovanför hästen. Den ligger uppepå istället för att sluta om hästen.
Ser också ut att vara för takformad (vilket inte är ovanligt när man lägger på en sadel med latexpaneler på en rund ponnyrygg)

M&N låg bättre och mer i balans, hade även plattare bossor som stämde mer överens med hästens rygg.
Dock är jag inte helt övertygad om att bomvidden är rätt, ligger lite för högt framtill enligt mig. Den ligger inte illa men jag hade velat att den kommer ner mer. Tror att en 34 bom hade varit bra dock.

Kolla också noga så inte M&N sadeln var för lång, såg ut att vara gränsfall.

W är ca 100 grader. Inte så breda alltså, utan de är likvärdiga andra engelska märken. (obs, endast dressyrmodellen, hoppmodellen är väldigt böjd och har en helt annan passform)

Crown kan du kolla på 32 bom, ev 31 beroende på hur bred hästen är. Crown brukar vara rymliga i bomvidderna.

Måste bara fråga igen, har inte hittat någon sadel att prova. Ska ringa till Flädie Lantmannaaffär (hette det va?) imorgon och se om de har något. Men måste ju köpa isf, utan att prova eftersom hästen är 20 mil bort.

Men jag blir lite förvirrad, har tittat på annonser på beg Reflex, och de säger att MW är 105-110 grader.

Men å andra sidan så provade jag ju FB omnin som var w och kändes ok. Och en crincle som var 34 och aningens för smal.

Så vilken bomvidd letar jag efter egentligen tros?
Känns som att jag är ute efter en FB Reflex (kan elegance fungera?), något äldre Albion Style, eller en crincle 36:a.
Låter det vettigt att en Trainers Professional hoppsadel kan passa? (har provat det tidigare, tror det stod 31 i bomvidd på den).

*KL* nyare bild på häst, med betydligt rakare rygg än innan, 4-5 veckor med longering och tömkörning har bättrat på överlinjen ngt.

IMG_1917.jpg

DSC_0022.jpg

Han har rätt kort anläggningsyta.

Vad kan tänkas passa? Gärna sadlar med flatare sits alt rymlig. Dressyrsadel främst

MW på FB är INTE 105-110 grader. De är 95 grader, aldrig träffat på någon större avvikelse.
Elegance är lite mer böjd, men ja det kanske kan funka. (skillnaden är minimal egentligen, det är bara om man ska vara petig så kanske en reflex ligger perfekt medan en Elegance "bara" ligger bra och vice versa) Jag hade kollat på antingen W som är rätt välstoppade alternativt en MW som är välanvänd och därmed lite tunn i stoppningen som du kan ha pad under.

Samma bomvidder på Albion.
Ja det kan nog stämma att Trainers flatback har passat. Kolla även på 32 bom isf om du hittar någon.

MW på FB är INTE 105-110 grader. De är 95 grader, aldrig träffat på någon större avvikelse.
Elegance är lite mer böjd, men ja det kanske kan funka. (skillnaden är minimal egentligen, det är bara om man ska vara petig så kanske en reflex ligger perfekt medan en Elegance "bara" ligger bra och vice versa) Jag hade kollat på antingen W som är rätt välstoppade alternativt en MW som är välanvänd och därmed lite tunn i stoppningen som du kan ha pad under.

Samma bomvidder på Albion.
Ja det kan nog stämma att Trainers flatback har passat. Kolla även på 32 bom isf om du hittar någon.

Ok, tack för hjälpen! Skönt att det finns någon som kan räta ut alla frågetecken om de där sadlarna ;) Tack tack!

Fast vore det inte bättre att ta det bekymret om det dyker upp istället för att bekymra sig om det på förhand? ;) Man behöver inte skapa sig mer problem....

Jag förstår, men du behöver inte skapa dig mer bekymmer än du redan har ;)
Avvakta tills du får tillbaka sadeln. Funkar det inte då hjälper jag dig gärna med fler tips :D

Hänger också på här, men jag har hört att man inte ska stoppa om sadlar som inte passar i bommen. Alltså inte forcera sadelns bom med hjälp av stoppning. Detta för att det är bommen som ska passa och att bommen kommer att påverka stoppningen inom kort, eller något liknande. Har för mig att jag läste det på Amerigos hemsida.

Håller med Diabolical Kitten att inte skapa sig fler bekymmer än vad man redan har. Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:

kl

Min ponny har små bogblad och låg manke, har testat stübbensadlar men de åker fram samt att de är lite för böjda, han är rätt så rak i ryggen och har kort anläggningsyta.. Rätt bred framtill, hade Stübbens 32.

Vem har bra ponnysadlar?

Utprovarna sa att det blir svårt att hitta en sadel som inte åker fram.
Finns det nån tillverkare som satsat på ponnysadlar?
(Är väl ganska vanligt att de åker fram hos ponnyer har jag förstått)

mycket tacksam för svar!

Om det finns liknande frågor i tråden få ni gärna hänvisa mig dit

Senast ändrad:

Jag tyckte den var mjuk och skön att rida i, men för djupt säte för min smak. Stöden sitter med kardborre så det är lätt att byta till större/mindre.

Dessa sitter tydligen fast. Fasen att man ska vara så velig...och fåfäng. Vill ju hemskt gärna ha en brun. Svart är det tråkigaste jag vet och ska man slänga ut så mkt pengar så vill man ju gärna ha det man vill ha så att säga :p
Men tyvärr har jag nog inte råd att tänka så för då lär jag vara utan sadel vääääldigt länge ;)

Det är ju inte så att man uträttar mirakel genom att stoppa om den, men genom en omstoppning kan man få sadeln att passa bättre. Klart att stoppning formas mellan häst och sadel kontinuerligt så det kan krävas att man justerar stoppningen rätt ofta. Man ska dock inte inbilla sig att man kan räkna med att en sadel passar "off the rack", totalt standardiserad med stoppningen och allt. Ullstoppningen är just till för att man ska kunna anpassa stoppningen efter hästen så sadeln passar bättre. Med det sagt kan du såklart inte få en sadel som är alldeles för böjd/rak att passa på hästen bara genom en omstoppning, men små justeringar som gör rätt stor skillnad i slutändan kan man göra. (t.ex. få bossan att släppa lite tidigare, lite senare, få sadeln att kännas lite smalare, lite bredare, förskjuta tyngdpunkten osv)

Att den åker fram beror mest sannolikt på att den är för smal och för böjd. Stl 32 i Stübben på en ponny är inte brett, det är väldigt smalt. Stubbens 33,5 är oftast för smal för de flesta ponnier då de är så runda över ryggen.
Finns jättemånga märken som är bra på ponnysadlar, framförallt ska du kolla på engelska märken. Nu vet jag inte hur din häst ser ut, men märken som ligger bra på rakare runda ryggar är Jeremy Rudge, Morris & Nolan, Ideal/Crown, Jensen Exmoor osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka