Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Det beror på årsmodell, de äldre är mycket rakare än de nyare. Kan inte säga när de blev mer svängda heller så du får helt enkelt prova ifall du skulle komma över ett ex.
Flädie Lantmannaaffär ligger strax utanför Lund, de har rätt mkt beg.

Nej kan inte svara på exakt datum de började ändra modellerna. Nu är jag dödstrött efter en hektisk vecka med sluttentor så jag är inte helt säker på att jag säger rätt nu, men jag tror att det var 2006-2007.

Minns inte hur sadelnumret står, mina bilder från min Globus är inte tillräckligt högupplösta för att jag ska kunna se. Minns dock att det var datum + sadelnr instämplat. (Kollade med Globus att det var datumet och inget annat, detta var typ 2005)

Senast ändrad:

Lägg in bilder på sadeln på hästen, hästen utan sadel samt att använt (och helst jättesmutsigt) schabrak.
Blir lättare att hjälpa dig då.

NU blir jag gråhårig och villrådig och hoppas på hjälp. Hade ute en sadelprovare förra veckan som konstaterade att Knights sadeln (MW) ligger mycket bra på ponnyn. Ryttaren gillar dock inte sadeln så vi tog hem och provade en Morris o Nolan, bomvidd 33. Men jag upplever den för smal! Hur går det ihop??

Bild på din häst? Vilken Knights modell? Vilken M&N modell?
Bild på hur båda sadlarna låg?

Annars är det omöjligt att säga, men det är ju lätt att konstatera att en av sadlarna passar inte. Alternativt att M&Nsadeln var ett riktigt måndagsex med en bomvidd som var 31 istället för 33 eller att Knightssadeln var grymt uttöjd med typ 20 grader. Men det känns långsökt..

Jag kan försöka fixa bilder ikväll. Båda är ponnysadlar, Knights Robon Hood och Morris o Nolans Flatback Junior.
Alternativet är att jag är galet ute, att MN-sadeln låg bra trots allt.
Ska försöka ge mig på att mäta bomvidderna på dem och se, man jag är ju usel på sånt.. :(

Jag ställer frågna mer allmänt då...

Om sadeln (enligt avtryck på vojlock) ligger an längst bak och längst fram vid sidorna på manken- Är det värt att lägga pengar och prova bredda den eller är det lönlöst. Kan problemet rent allmänt vara att den bara är för smal eller är själva bommen fel för hästen?

Som referens är stubben lite väl svängd och släpper helt bak när man rider lätt men verkar vara en storlek bredare och passar bättre.

Väntar på sadelmakare som ska kolla men vill veta om det rent hypotetiskt skulle gå att lösa problemet utan att köpa ny sadel:crazy:

dsc06534_140637533.jpg

dsc06533_140637520.jpg

Jodå lite manke har han allt, tyvärr

Ja, den var lite högre än jag kom ihåg. Frågan är om du inte ska prova Style ändå i bomvidd W (eller MW om du hittar en nära dig), för det verkar ju hopplöst att hitta något annat vettigt som går att prova. Det är ju värt ett försök.. Beställer du Sadel******** har du ju också öppet köp... Skulle du sen tycka den är för dyr kanske det funkar med en MW som är lite äldre med lite platte/mjukare stoppning, såg att det fanns många beg för runt 6000.

Anledningen till varför jag bad dig lägga in bilder på schabrak + häst med sadel är att olika saker kan ge samma avtryck. Man kan alltså inte bara gå efter ett schabrakavtryck för att avgöra om sadeln passar/vad som är fel. Blir det smutsigast längst fram och längst bak kan det tyda på att sadeln är för rak, men mest troligt är sadeln för böjd och ligger still var det är rent men rör sig var det är smutsigt. Likväl svettavtryck: är det torrt på vissa ställen kan det bero på sadeln trycker så mycket där att huden inte kan svettas osv osv. Blir hästen ruggad någonstans, får lockar vid sidan av manken osv?

Den syns nog inte så väl på de andra bilderna heller, i verkligheten är den rätt enorm. Jag har stått där i valet och kvalet några gånger om jag ska klicka hem den faktiskt. Ska fundera lite på det och som du säger kolla efter de lite äldre.

Lite suck och dubbelsuck men ändå lite glad. Esperanzan glappade rätt mycket baktill tyvärr. Dock verkade bomvidd 36 funka, så det gjorde mig glad!

Det var samma sadel som jag visat på bild i tråden och då såg den ut att ligga bra, men idag syntes det redan på gången att den inte alls låg an baktill. Tänkte att den kanske skulle ligga okej i rörelse ändå, men icke det. Bossorna stod ut på gången och låg inte alls an mot hästen. Upplevde det som att den var för svängd, det påminde om den här (wintec wide):
65-1.jpg

Några andra tips på inte allt för dyra sadlar? Vet inte vad globus 36 motsvarar i grader heller men kanske runt 115? personligen hade jag jättegärna haft en Wintec CC, men de verkar ju inte finnas i tillräcklig bredd.

Senast ändrad:

Blir det smutsigast längst fram och längst bak kan det tyda på att sadeln är för rak, men mest troligt är sadeln för böjd och ligger still var det är rent men rör sig var det är smutsigt. Likväl svettavtryck: är det torrt på vissa ställen kan det bero på sadeln trycker så mycket där att huden inte kan svettas osv osv.

Glömde skriva; det blev väldigt mycket avtryck bak på schabraket och inte så mycket fram. Det var avtryck i princip hela vägen men definitivt mycket mer där bak.

Det kan också tyda på andra saker, behöver inte innebära att den är för böjd. Har svårt att tro att Esperanza kan vara för böjd då den är oerhört rak.
Tog du en bild på schabraket?
Sen ska man komma ihåg att även om en sadel ligger bra behöver inte det betyda att avtrycket är 100% jämt fram och bak. Ryggen är ju inte statisk på hästen och det måste man ta i beaktande.

Ja det är klart att ett schabrak inte säger allt tyvärr... Hade ju varit enkelt då och det är det ju inte...
Sadeln ligger still, gnuggar aldrig någonstans. Men hästen musklar sig inte som hon borde och har blivi öm i ländryggen så jag är rätt säker på att den klämmer fram och bak. Men det låter ju som att jag kan hoppas att en vidgad bom kan funka! Så länge det finns hopp...

Nja, nu var det ju inte riktigt det jag skrev... För att uttala mig om det kommer hjälpa med en bomändring måste jag ju se bilder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 110
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka