Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖS

KL

Nu har jag försökt fota lite, kan ni säga något utifrån dessa? (ignorera det fula, blåa magnettäcket som skymtar här och där..)

DSC_3669.jpg

Bogbladskanten är vid mitt lillfinger, det är alltså ca en decimeter mellan sadeln och bogbladet.

DSC_3668.jpg

Fast du ska inte kolla var bogbladet "börjar" (framtill) utan var det slutar. Flytta upp handen till där spännet på halstäcket är fastsytt och känn framför/under sadeln i höjd m detta, där känner du var bogbladet slutar.

Finns ingen. Det finns bara en i Holland som skickar till Europa samt en i Storbritannien och en i USA. Alla tre är trevliga att ha o göra med.

Hm.. om jag ska välja en sadel av dessa vilken tror ni mest på och varför?

- Sensation Ride G4/G3 med G4-sits
- Trekker Master/Flexible Inspiration
- MasterBack

Jag har testat ridit i en ST Dressyr men nä, det var inget för mig.

Sen har jag även hittat på den här, relativt nya sadeln. Några erfarenheter?
- FlexEE Dressyr

Sensation fungerar tydligen inte enligt åf. MB känns lite tveksamt med deras knästöd och jag inte få se fler bilder från åf. Så nu står hoppet till en Trekker Master/Flexible Inspiration!

Va säger honom FlexEEn då?

Trekkern tror jag absolut skulle kunna fungera på den hästen.

Om FlexEE säger hon inte så mycket, mer än att den nog inte kommer passa min pålles höga manke. Hon har inte fått hem den än, och vet heller inte när den kommer.

För övrigt så ansåg åf att jag skulle prova en Eques Sella eller Eques Levis, då de har mycket knästöd. Men de har utbytbara koppjärn och bommen ändrar inte ryggprofilen hur brett koppjärn man än sätter i konstigt nog...

Sensation gick bort pga min lilla pålles manke :( Och det verkar tydligen vara ett vanligt problem när det gäller Sensation sadlarna...

Vad jag kan se så lämnar inte Sensationen nått utrymme alls för någon manke. Men det kanske är därför man ska använda pad.

Men din häst har ju inte alls hög manke i saddelläget så jag förstår inte varför FlexEEn inte kan fungera.
Men som sagt en Trekker borde bli kanon på den ryggen.

*kl*

Vilka bomlösa sadlar är under 50 cm i 17.5" och har flyttbara paneler?

De jag kan komma på själv är Star Trekk, Hidalgo, och sen var det tomt ja ;)

Och det är just en Trekker jag drömmer om ;) Man kan alltid hoppas...annars vet jag inte riktigt vad jag gör...

Masterback har ju flyttbara paneler?

Jag tror helt ärligt att du har lättare att hitta en bomsadel till den hästen ;)

Masterback ja de har jag varit i kontakt med och väntar på en provsadel. Mitt problem är att jag behöver en Espaniola S2 men vägrar att köpa en ny eftersom jag inte gillar det nya lädret, tycker mycket bättre om modellerna som var för en 8-10 år sen :)

Men jag vill inte ha nån sadel med bom ;-) Hon är lite muskelfattig runt manken och då lär jag behöva byta snart igen...

Är det dåligt läder på de nya Espaniolan?

Passar inte Libran längre? :)

*kl*

Vad tror ni som har bättre kunskap om bomlösa sadlar än mig om en Torsion Trekker, Dressage eller Endurance på en arab med vad jag tror rätt mycket manke och något överbyggd bak?

Problemen som brukar uppstå med sadlar är att antingen åker de fram för långt när man rider eller om jag hittar en som ligger still så trycker den där bakvalven sitter. Kan tillägga att jag mest provat bomsadlar. Dock har jag provat en Barefoot Cheyenne men den åkte fram.

Ja det är klart att det är lättare med bomlöst då. Har du provat Solutions Saddle?

Jag gillar inte lädret på de nya Espaniolorna men det är väl inte direkt dåligt däremot så tycker jag lädret är bättre på de gamla.

Libran funkade inte längre när han gick ner i vikt och formade om sig. Tyvärr eftersom den var så underbar på alla vis annars.

Manken behöver inte vara ett problem om den inte är för lång.
Dessutom kan man göra lite cutback med en pad.
Så prova.
// Linda

KL

Funderar på en bomlös till min häst. Har haft en Barefoot Cheyenne som jag sålde (tyvärr känner jag i efterhand..) för 3,5 år sedan då jag fick ta bort hästen jag hade den på. Funderar på om en sådan kan funka igen eller som jag ska kolla på någon annan modell eller märke?
Hon växer lite nu och är ngt överväxt bak.
Tacksam för era synpunkter :)

Förresten, är det någon som har erfarenheter av Torsions bomlösa?

32881724.jpg

32881731.jpg

32881726.jpg

32881725.jpg

Tyvärr är jag inget bra på att rekommendera sadlar så det överlämnar jag åt någon annan.

Kan dock berätta om mina erfarenheter av Torsion. Nu vet jag inte om de gjort om de sadlarna de senaste åren, jag köpte min runt 2004 eller nåt sånt. Det var en Torsion Trekking.

Hästen, en kallblodstravare av något ädlare modell (på den tiden), älskade den vad jag kunde märka men tyvärr var den för platt och bred för mig så jag fick ont i höfterna av den. Sålde den efter några månader.

Tror säkert att den hade kunnat fungera på en häst med smalare rygg (eller med annan ryttare) men för mig sket det sig eftersom jag helt enkelt inte kunde slappna av i sitsen under dressyrpassen pga hur brett jag var tvungen att sitta. Tilläggas kan att den hade ett framvalv i trä (som förvisso var uttagbart men med en rejäl försämring av stabiliteten i sadeln) och det lyckades min häst bli för bred för av något skäl... Jag brukar skämtsamt säga att min häst nog är den enda häst som blivit för bred för en bomlös sadel :)

Lycka till i sadeldjungeln!

Nja, de där problemen är ju rätt lätta att åtgärda.

Också mitt kallblod var för bred för Torsion, jag tog ut framvalvet men märkte inte av någon försämring av stabiliteten i sadeln. För att slippa sitta brett gjorde jag ett inlägg mellan sadel och sits, vilket hjälpte utmärkt mot just detta.

Fördelen med Torsion är att man kan mecka rätt mycket med den själv, så långe man vet vad man gör (hästens förutsättningar etc). Men jag föredrar absolut andra modeller än soffkuddarna.

Jag testade ta ut framvalvet men då blev min sadel bara sladdrig och dan. Provade att sätta in nån form av utskuret skumgummi (Eller vad det nu var. Det känns som att det var en evighet sedan så jag har glömt detaljer :S) men det fungerade inte heller. Kan ju helt enkelt bara vara det att jag gjorde fel, minns att jag var rätt trött på allt som hade med sadlar att göra just då.

Hur gjorde du inlägget? Hur påverkade det ev. viktfördelning osv.? Lät som en smart idé som kan vara värd att prova på min nuvarande bomlösa. Min nuvarande bomlösa är förvisso mer uppbyggd än min Torsion men ibland kan jag fortfarande känna att jag skulle vilja ha ytterligare lite smalare midja och mer uppbyggt.

Senast ändrad:

Har inga större problem med soffkuddemodellerna, red i min BF Cheyenne i drygt 3 år varvat med westernsadel. Så länge de inte blir för breda i sätet så går det bra. Provsatt en w-sadel jag fick låna med till den här hästen och den är på tok för bred i sätet åt mig. Jag kunde knappt ta mig ur sadeln.

Skulle vilja ha en bomlös då min häst är unghäst, 5 år, och växer. Dessutom inte igång och kommer muskla om sig när vi kommer sätter igång ordentligt. Men frågan är vad man ska välja och vilka märken+modeller man ska kika på....

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 606
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025