Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖS

Tack för svar! Får prova. För tillfället rider jag barbacka i avsaknad av bra sadel men sadel måste man ju ha om man vill ställa upp i en CR eller något :D

Ber om råd igen... :)

Jag har för tillfället ingen sadel att rida i och jag känner att jag behöver en för att kunna träna ordentligt, vilket tyvärr inte gått att göra nu. För ett par veckor sedan provred jag en sadel och jag tänkte om ni här kunde ge utlåtande på hur den ligger. Kortet är taget när jag ridit klart. (Ni får ursäkta att amatörfotografen har fingret framför linsen ;) ) Lägger också in en bild på hur hennes rygg ser ut utan sadel, också det är taget efter att jag ridit en barbackatur. Hon har tyvärr tappat ryggmuskler eftersom jag under hösten och vintern inte kunnat rida ordentligt av olika anledningar.

Tanken var att jag kanske skulle köpa den här sadeln för att ha "så länge" tills jag hittar en som sitter som ett smäck, vilket jag förhoppningsvis gör någon gång i alla fall.

32901169.jpg

32901182.jpg

Så vad tycker ni? Är det något att ha "så länge"?

En Barefoot skulle nog ligga bra på den ryggen.

lulski Av det lilla man ser så ser den ju ut att ligga hyggligt, jag hade däremot investerat i en annan pad.

Jag har en bild till men hästen ser ut som ett ök så jag ville helst inte lägga in den :D

32901236.jpg

Ja, jag vet ang padden. Det var en salu-sadel jag lånade och provred en gång så det var den padden som fanns.

Ja, det lutar åt att jag köper den så jag har något att rida i. Tack för din input!

Just det! Förslag på bra pad att lägga under?

Senast ändrad:

Om FlexEE säger hon inte så mycket, mer än att den nog inte kommer passa min pålles höga manke. Hon har inte fått hem den än, och vet heller inte när den kommer.

För övrigt så ansåg åf att jag skulle prova en Eques Sella eller Eques Levis, då de har mycket knästöd. Men de har utbytbara koppjärn och bommen ändrar inte ryggprofilen hur brett koppjärn man än sätter i konstigt nog...

Sensation gick bort pga min lilla pålles manke :( Och det verkar tydligen vara ett vanligt problem när det gäller Sensation sadlarna...

Undra vad problemet var med manken? Mina har hyfsat höga mankar och jag har sensation till mina och det var inga problem med sensation enligt ÅF med rätt modell och rätt padd (Älskar den förresten:love::love::bow::bow:)
010.JPG
062.JPG

Funderar lite på en Abetta Endurance, vad tror ni om en sån på min häst? Bild på ryggen finns ett par inlägg upp :)

Haft en sådan, underbar sadel! Passade dock inte min häst när han växte och ändrade sig i form. Men de är ju bladsadlar och inte bomlösa.

Har inte kollat på bilderna på din häst, och kan inte kommentera ang passform på den. Men som sagt, sadeln som sådan är fantastisk!

Nej, jag vet att den inte är bomlös men jag tänker att kunskapen om andra sadlar än traditionella bomsadlar här inne är så pass bra att jag kan höra mig för här :)

Om manken går fri, du sitter bra och hästen trivs så skulle jag köpt sadeln och sedan köpt en bra pad till den. Åf för sensationsadlarna har bra padar och inlägg. Grandeurpad med skitoinlägg är bra. Överhuvudtaget så är skitoinlägg det absolut bästa inläggen man kan ha. Man kan köpa de inläggen lösa om man vill ha en annan typ av pad. Köp bara inte den paden som är till Freemax sadlarna. Eller paden kan du visserligen köpa men inte den värdelösa gelbiten de säljer som inlägg. Den är bara någon mm tjock och ger ingen kanal alls.
Jag har haft en Freemax och hade behållt den om jag inte pga mina handikapp behöver mer stöd. Det är en riktigt bra sadel för en liten peng.

Senast ändrad:

kl.

Har fått låna en star trekk dressyr och prova på min häst.
Är dock osäker på vad det är för sits storlek.
Järnet som sitter i skulle vara vid.
32903346.jpg

32903347.jpg

Vet inte riktigt själv vad jag tycker,har provridit i skritt 2 gånger,hästen kändes fin och avslappnad andra gången.
Tror dock att sätet är för litet för mig tyckte jag blev lite framputtad.

Kan du inte be någon filma när du rider? Sätet kan vara för litet , men det kan också vara så att hästen får mer ryggaktivitet och att du därför upplever att du puttas framåt. Det kan ju i sig innebära att sadeln inte passar dig som ryttare, för att du inte kan komma till rätt ridning (oavsett om det är ryggaktivitet eller annat).

Nej, jag vet att den inte är bomlös men jag tänker att kunskapen om andra sadlar än traditionella bomsadlar här inne är så pass bra att jag kan höra mig för här :)

Ok, så bra. Ville bara kolla så att det inte blivit någon missuppfattning. Det är ju lätt hänt med det enorma utbud som ändå finns!

Ja, det lutar åt att jag köper den så jag har något att rida i. Tack för din input!

Just det! Förslag på bra pad att lägga under?

Är det en freemax?
Jag använder en pad från grandeur och ilägg från skito. Fungerar jättebra ihop med freemaxen.
Tror grandeurpaden är lite special, inga hällor och lite uppbyggd fram, men ligger helt still under sadeln :)

Ja, det är en Freemax. Nu vet jag inte längre som det blir en sån eller inte men jag ska absolut tänka på en bra pad i såna fall!

Tack för tipsen om paddarna! Är ju inte så hemma på bomlösa och "alternativa" sadlar så jag är jättetacksam. Jag har ha förstått att paddarna är a och o när det gäller bomlösa sadlar :)

KL

Eftersom återförsäljaren av trekker här i sverige är sådär hjälpsam så frågar jag här.
Sadeln är förvisso inte bomlös, utan har läderbom om jag har fattat saken rätt. De har både en dressyrmodell och hoppmodell som man faktiskt kan hoppa i!

Jag undrar dels, är det samma typ av bom på dressyren som på hoppsadeln? Så att om jag lyckas hitta nån som jag kan få prova sadeln av, och den passar, så kommer båda de modellerna passa?
Åf har tyvärr inte någon sadel hemma som man kan prova.

Så sist men inte minst, finns det nån vänlig själ som äger en sådan sadel och kan tänka sig att ta emot mig så att jag får prova??

KL

Eftersom återförsäljaren av trekker här i sverige är sådär hjälpsam så frågar jag här.
Sadeln är förvisso inte bomlös, utan har läderbom om jag har fattat saken rätt. De har både en dressyrmodell och hoppmodell som man faktiskt kan hoppa i!

Jag undrar dels, är det samma typ av bom på dressyren som på hoppsadeln? Så att om jag lyckas hitta nån som jag kan få prova sadeln av, och den passar, så kommer båda de modellerna passa?
Åf har tyvärr inte någon sadel hemma som man kan prova.

Så sist men inte minst, finns det nån vänlig själ som äger en sådan sadel och kan tänka sig att ta emot mig så att jag får prova??

Eftersom ena kåpan lossnade på min trekker (master dressyrmodell) härom veckan så lämnade jag in sadeln för att få den fixad. Sadelmakaren fick ta isär hela sadeln för att komma åt att sy, och när jag hämtade den kommenterade hon att stiglädrena är fästade i framvalvet så nästan hela trycket hamnar i princip bara över manken. :crazy:

Har en känsla av att hon kan ha överdrivit då hon verkade mycket negativ överlag till bomlösa sadlar, men jag skulle ändå inte vilja hoppa en bana med min sadel, så jag hoppas (och antar) att hoppsadeln är uppbyggd på annat vis.

Du hade gärna fått prova min sadel, men ser att du bor lite väl långt bort...

Men oj.
Ja då ska man nog inte hoppa i den.

Har du fått tillbaka sadeln nu? Trivs hästen lika bra fortfarande ? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 607
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka