Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har en knights bareback, jätteskön sadel! Sitter på en smäcker kallblodstravare. Min kompis har också en, och den har fungerat väldigt bra på både hennes nordsvensk/halvblod som också är en nätt häst, men också på en betydligt bredare häst, tror han är fjordning, nordsvensk bruks, och kanske något stort till.. Nackdelen är att det bara finns en storlek på framvalvet. Har ridit långritter, distanstävlingar och dressyr i den.

Hmm... det låter ju inte så bra...

Skulle du kunna göra mig en tjänst? Stå i fältsits en hel ridtur och se vad häst och ev svettmärken säger om det? Eller iaf så pass länge att man kan göra någon form av utvärdering? Gangar ju dig med egentligen ;)

Sadeln är ju inte bomlös på samma sätt som en riktig bomlös, utan den har ju läderbom. Kan ju vara att den lyckas fördela trycket så pass bra att det inte gör något...?

Sadeln är ju inte bomlös på samma sätt som en riktig bomlös, utan den har ju läderbom. Kan ju vara att den lyckas fördela trycket så pass bra att det inte gör något...?

Njae, säger sadelmakaren att det är åt helvete så vill jag nog påstå att det är det också.
Denna sadelmakare är extremt duktig och nöjer sig inte med halvdanna lösningar om hon får bestämma.
Hon är inte jätteimponerad av bomlösa sadlar då hon helt enkelt inte tycker att de håller måttet och jag kan absolut hålla med henne.
Om fler resonerade som henne skulle inte hästarna ha ont i ryggen pga sadlar :)

Och jag är inte så imponerad av bomsadlar ;)
Man passar ut en, 2 veckor senare ligger den kass. Man rider på volt, och den passar inte. Hästen höjer huvudet, den passar inte. Hästen jobbar bättre än på utprovningen, den passar inte.

Man gör nåt annat än rider rakt fram, den passar inte.

Get my point? ;)

Dessutom tänker inte jag bara rakt av lita på en sadelmakares ord som jag inte ens vet vem det är. Hur många sadelutprovare har inte sagt till mig att hästen kommer få ont av bomlöst?? Att man inte kan stå i fältsits i dem?

Rider ju distans, och inte ens av 12 mil, där jag stod upp massor fick hästen minsta lilla ömhet i ryggen.

Men oj.
Ja då ska man nog inte hoppa i den.

Har du fått tillbaka sadeln nu? Trivs hästen lika bra fortfarande ? :)

Ja, både jag och hästen trivs jättebra med sadeln! Sadelmakaren gjorde ett par små "paddar" att lägga på sidorna av manken eftersom hon fortfarande är så omusklad där, med dem ligger sadeln super. Har fått låna en tixerant-gjord också som jag ridit med ett par ggr bara, hon har redan blivit lugnare vid sadlingen. :)

Skulle du kunna göra mig en tjänst? Stå i fältsits en hel ridtur och se vad häst och ev svettmärken säger om det? Eller iaf så pass länge att man kan göra någon form av utvärdering? Gangar ju dig med egentligen ;)

Nog tror jag att den fördelar trycket bättre än en "riktig" bomlös iaf!

Imorgon ska hästen få massage och sen blir det vila under helgen. Men jag kan försöka stå i fältsits när jag rider på måndag... gör det aldrig annars så det kan bli intressant hur länge jag orkar :o

Ja, både jag och hästen trivs jättebra med sadeln! Sadelmakaren gjorde ett par små "paddar" att lägga på sidorna av manken eftersom hon fortfarande är så omusklad där, med dem ligger sadeln super. Har fått låna en tixerant-gjord också som jag ridit med ett par ggr bara, hon har redan blivit lugnare vid sadlingen. :)

Underbart! :bump:

Och jag är inte så imponerad av bomsadlar ;)
Man passar ut en, 2 veckor senare ligger den kass. Man rider på volt, och den passar inte. Hästen höjer huvudet, den passar inte. Hästen jobbar bättre än på utprovningen, den passar inte.

Man gör nåt annat än rider rakt fram, den passar inte.

Get my point? ;)

Dessutom tänker inte jag bara rakt av lita på en sadelmakares ord som jag inte ens vet vem det är. Hur många sadelutprovare har inte sagt till mig att hästen kommer få ont av bomlöst?? Att man inte kan stå i fältsits i dem?

Rider ju distans, och inte ens av 12 mil, där jag stod upp massor fick hästen minsta lilla ömhet i ryggen.

Fast jag tycker det där stämmer bra in på många bomlösa sadlar med :P
De ligger långt ifrån alltid perfekt...

Jag har både bomlös och bomsadel... Sadlar är lite pest eller kolera om man nu ska vara petig.

Fast jag tycker det där stämmer bra in på många bomlösa sadlar med :P
De ligger långt ifrån alltid perfekt...

Jag har både bomlös och bomsadel... Sadlar är lite pest eller kolera om man nu ska vara petig.

Amen to that my friend!

Jag har dock hittat en bomlös som har passat år efter år, på flera hästar, det har jag aldrig lyckats med med en bomsadel, som längst har de passat 2 veckor :crazy:

Och helt ärligt, det måste komma nåt nytt snart. De sadlar som finns på marknaden har ju inte ändrat sig speciellt mkt de senaste 2000 åren. Man måste hitta ett system som gör att sadeln är helt flexibel, rättar sig efter hästen, men samtidigt har extremt bra tryckutjämning. Jag tror kanske att läderbom kan vara ett steg i den riktningen, även om jag tror att det finns bättre alternativ, bara att vi inte har kommit på dem än.

Utöver detta så ska den hjälpa ryttaren.

Helt otroligt egentligen att det inte händer mer på sadelmarknaden med tanke på att det finns behov och efterfrågan. Den människan som kom på en lösning på detta skulle ju bli stormrik!

Fast jag håller nog inte riktigt med på sista punkten - lite nytänk inom engelska sadlar finns det ändå! Senaste åren har ju en del nya lösningar dykt upp.
Har själv en engelsk bomsadel som är lite trevlig i det avseendet att allt i sadeln går att byta ut och ändra (alltså inte enbart byta koppjärn eller värma om). Därtill är det en ordentligt mjuk flairsadel som går att pumpa om med rätt bra precision när hästen ändrar sig. Även bommen kan flexa "från sida till sida" (i brist på bättre sätt att förklara det på) så bogbladen kan röra sig friare under sadeln.
Så personligen känner jag att man ändå börjat köra med lite nytänk även inom de vanliga bomsadlarna med, vilket ju alltid bådar gott inför framtiden. När någon väl tagit steget att tänka utanför boxen så brukar ju per automatik mer krut läggas på det från andra håll med.

Jag försökte stå i lätt sits åtminstone en stor del av ridturen idag, och visst, svettmärkena var helt jämna när vi kom hem.. Men lilla pållan var alldeles överpigg idag och stressade upp sig och var alltså svettig som en gris hela hon när vi kom tillbaka. Hon verkade absolut inte bry sig om att jag stod upp, men ja, jag känner inte att jag kan säga så mycket direkt..

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jag har precis i dagarna beställt hem en sådan, kommer om en månad ungefär. :) Jag hoppas den är bra och ska passa min häst med manke. Har en annan bomlös soffkudde som trycker på manken, men denna trodde ÅF skulle passa, efter att ha sett bilder av min hästs rygg. :)

Ok , funderar på att beställa faktiskt,ser väldigt vettig ut,vilken variant är det som du har beställt?
Själv är jag nog mest intresserad av dressyr,men iom att min häst har kort rygg och är lite sluttande uppåt så kanske det är bättre med ett flatare bakvalv...

Allroundmodellen. Hade egentligen tänkt ta med stabiliseringsskenor i, men det skulle då bli 3 månaders leveranstid.. Och eftersom jag har en unghäst så kommer jag ju inte hoppa med honom det första jag gör, så då är det ju bättre ha en mjuk och bekväm sadel för honom. Annars blir den ju mera som en bomsadel..
Men jag är nyfiken på FlexEEn allroundmodellen med. Kanske blir det en sån senare då han växt klart. Den har ju läderbom. Gillar lätta sadlar.:)

Dressyrsadeln är riktigt snygg! Allrounden ser lite bred ut i kåpan för att vara snygg, men det kvittar ju om den är bra! :)

Allroundmodellen. Hade egentligen tänkt ta med stabiliseringsskenor i, men det skulle då bli 3 månaders leveranstid.. Och eftersom jag har en unghäst så kommer jag ju inte hoppa med honom det första jag gör, så då är det ju bättre ha en mjuk och bekväm sadel för honom. Annars blir den ju mera som en bomsadel..
Men jag är nyfiken på FlexEEn allroundmodellen med. Kanske blir det en sån senare då han växt klart. Den har ju läderbom. Gillar lätta sadlar.:)

Jag har bestämt mig för en FlexEE dressyrsadel så snart den anlänt till Sverige. Har ju ingen aning om hur den är så det är lite på vinst och förlust. Men eftersom jag är in skriande behov av en vettig sadel och är på tok för fattig för nåt mer beprövat just nu så tycker jag att det kan vara värt det.

Den ska ju komma till Sverige nån gån i början på april. Så snart jag fått hem den lovar jag att återkomma med en produktutvärdering! :idea:

//Doccan

Åh vad skoj! Ser fram emot att få höra vad du och hästen tycker om den! Kolla om det finns bra plats för manke ;) Det är ju väldigt bra pris tycker jag, om den är så bra som det står... :)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 607
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka