Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sadeln är ju inte bomlös på samma sätt som en riktig bomlös, utan den har ju läderbom. Kan ju vara att den lyckas fördela trycket så pass bra att det inte gör något...?
Men oj.
Ja då ska man nog inte hoppa i den.
Har du fått tillbaka sadeln nu? Trivs hästen lika bra fortfarande ?
Hmm... det låter ju inte så bra...
Skulle du kunna göra mig en tjänst? Stå i fältsits en hel ridtur och se vad häst och ev svettmärken säger om det? Eller iaf så pass länge att man kan göra någon form av utvärdering? Gangar ju dig med egentligen
Sadeln är ju inte bomlös på samma sätt som en riktig bomlös, utan den har ju läderbom. Kan ju vara att den lyckas fördela trycket så pass bra att det inte gör något...?
Ja, både jag och hästen trivs jättebra med sadeln! Sadelmakaren gjorde ett par små "paddar" att lägga på sidorna av manken eftersom hon fortfarande är så omusklad där, med dem ligger sadeln super. Har fått låna en tixerant-gjord också som jag ridit med ett par ggr bara, hon har redan blivit lugnare vid sadlingen.
Och jag är inte så imponerad av bomsadlar
Man passar ut en, 2 veckor senare ligger den kass. Man rider på volt, och den passar inte. Hästen höjer huvudet, den passar inte. Hästen jobbar bättre än på utprovningen, den passar inte.
Man gör nåt annat än rider rakt fram, den passar inte.
Get my point?
Dessutom tänker inte jag bara rakt av lita på en sadelmakares ord som jag inte ens vet vem det är. Hur många sadelutprovare har inte sagt till mig att hästen kommer få ont av bomlöst?? Att man inte kan stå i fältsits i dem?
Rider ju distans, och inte ens av 12 mil, där jag stod upp massor fick hästen minsta lilla ömhet i ryggen.
Fast jag tycker det där stämmer bra in på många bomlösa sadlar med :P
De ligger långt ifrån alltid perfekt...
Jag har både bomlös och bomsadel... Sadlar är lite pest eller kolera om man nu ska vara petig.
Hmm... det låter ju inte så bra...
Skulle du kunna göra mig en tjänst? Stå i fältsits en hel ridtur och se vad häst och ev svettmärken säger om det? Eller iaf så pass länge att man kan göra någon form av utvärdering? Gangar ju dig med egentligen
Allroundmodellen. Hade egentligen tänkt ta med stabiliseringsskenor i, men det skulle då bli 3 månaders leveranstid.. Och eftersom jag har en unghäst så kommer jag ju inte hoppa med honom det första jag gör, så då är det ju bättre ha en mjuk och bekväm sadel för honom. Annars blir den ju mera som en bomsadel..
Men jag är nyfiken på FlexEEn allroundmodellen med. Kanske blir det en sån senare då han växt klart. Den har ju läderbom. Gillar lätta sadlar.