Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖS

Nja, de där problemen är ju rätt lätta att åtgärda.

Också mitt kallblod var för bred för Torsion, jag tog ut framvalvet men märkte inte av någon försämring av stabiliteten i sadeln. För att slippa sitta brett gjorde jag ett inlägg mellan sadel och sits, vilket hjälpte utmärkt mot just detta.

Fördelen med Torsion är att man kan mecka rätt mycket med den själv, så långe man vet vad man gör (hästens förutsättningar etc). Men jag föredrar absolut andra modeller än soffkuddarna.

hur såg det inlägget ut o hur satt det fast?

Det såg ut som en rätt smal remsa med urgröpning för låren. Det satt inte fast (behövdes inte) utan låg mellan sitsen och sadeldelen.

Den sitter ju fast både fram och bak - det förändras ju inte. Var skulle sitsen ta vägen? Sitter fast mitt bak, och på respektive sidor om frampommelen.

ja framtill sitter den ju fast men jag menar om man lägger något där kardborren ska fästa mellan sits och sadel så fäster ju inte kardborren kan inte det man lägger i ramla ur/sitsen glida, bara så jag tänkte.

jag har köpte en torsion island så tänkte testa detta på denna när den väl behagar komma med posten.

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Nu har min Innova kommit! Jag tycker den ligger bra på hästen, och var bekväm (provsatt bara en kort stund, relativt oinriden häst). Dock kändes stigläderspännena väldigt tydligt, så det blir att skaffa webbers.. Annars kändes den som en konventionell sadel att sitta i. Snygg och liten och smidig var den med, och ändå bra plats i sitsen. :)

Nu har min Innova kommit! Jag tycker den ligger bra på hästen, och var bekväm (provsatt bara en kort stund, relativt oinriden häst). Dock kändes stigläderspännena väldigt tydligt, så det blir att skaffa webbers.. Annars kändes den som en konventionell sadel att sitta i. Snygg och liten och smidig var den med, och ändå bra plats i sitsen. :)

Bilder!!! :bow:

Varför är det så många som är missnöjda med st dressyr sadlarna? vad är det för fel?

Fast jag är inte missnöjd med min ST Dressage, tvärtom. Men jag har haft en av typ I eller II och den hatade jag... Även om hästarna gillade den så var den liksom inte anpassad för ryttare. Men den jag har nu tycker jag är en mycket trevlig sadel och detsamma säger de som provar den.
Men jag vet att flera ex har kommit ut som felsydda/snedsydda, så jag kollade min väldigt noga när jag fick den.

564949_3985587563995_1409956495_68630471_1739946595_n.jpg

Senast ändrad:

Tycker jag med! :laugh: Sen att den ser ut som en ponnysadel på min häst kvittar, bättre det än att den är stor och klantig! Bilden jag tog på hela hästen blev kass, ska ta en bättre om ett par dagar. :p

*kl*

Jag skulle vilja höra lite för och nackdelar med olika bomlösa av "mjuk" typ men inte soffkuddemodell...
Jag har klämt på Sensation och provsuttit- GILLAR!
Jag har ridit i ett par olika soffkude-modeller, tror det var Torsion (men det var sisådär åtta år sedan). Gillar inte....
Jag vågar inte köpa en mer stabil bomlös, då jag är rädd att den inte passar. Han är så himla kort och svängd i ryggen.

Så jag har tittat på Barefoots London, Lexington, Barrydale. Och Sensation. Finns det andra liknande? Skillnader/Likheter? För och nackdelar?

Är Barefoot lika mjuk och fin som Sensation? Lika smal i midjan eller bred att sitta i? Jag hittar många fler Barefoot begagnade, är folk inte lika nöjda med dem, eller säljs det bara fler?

Vill ha all info som kan ges, och gärna tips om andra liknande bomlösa också som jag kan prova. Hästen är bred (typ Wintec Wide, bredare än bredaste Prestigen), kort (barbacka-ridning är lagom för honom, ungefär) ochsvängd (Prestige följer ryggprofilen bra, men hade behövt släppa ännu tidigare). Jag är 155 cm kort och rar storlek 40 i byxor. Förhoppningsvis blir rumpan mindre med tiden :angel:

Ingen höjdarbild precis... men den får duga, man ser ju storleken på sadeln iaf. Hästen är 155 cm. :)
552950_4008158448253_1409956495_68637957_484159919_n.jpg

Sadeln ligger lite för långt fram med, red inte utan gick bara en promenad så jag var inte alltför noga med sadelläget... :angel:

Ja det var ju det jag skrev, den ligger för långt fram. Ligger bättre på de tidigare bilderna.... ville bara visa hur den ser ut på hästen.

På bilderna ser det ut som sadelstropparnas placering ./. sadelgjordsläget gör att sadeln dras framåt, men det är en synvilla?

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 609
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka