Snälla ni, jag behöver hjälp!
Jättelångt men enormt tacksam för hjälp. Skickar blommor och choklad till den som löser mitt problem
Blir helt förtvivlad, kanske är menat att jag ska rida barbacka för all framtid. Jag har inte jätteproblem med vad som kan tänkas passa min häst, visst han är kort och rund men det finns ändå så mycket att välja på när det kommer till bomlöst så är inte orolig.
Problemet är att jag inte vet vad för sadel jag ska satsa på. Jag rider nästan alltid i skogen. Vill ha en skön sadel som jag inte får ont av, har vassa sittben och de verkar dessutom alltid vilja hamna på sömmen mellan sits och lillkåpa. Behöver smal midja men bred sits typ, och jättemjuk sits!
Var ute och red i tre timmar igår, barbacka på en poly padd och en fårskinnspadd och idag kan jag knappt sitta ens i soffan. Rider alltid barbacka men känner att min ländrygg tar stryk av att bara sitta och skulle behöva möjligheten att rida lätt och stå upp.
Har en gammal hemsk globus loke 17/36 hemma som jag ibland har vid uteritter för att jag ska kunna stå upp men den är stenhård och kan endast användas med måtta.
Hade tidigare en spalding britannica dressyr 17,5/4 som var underbar men för djup och kände mig låst och fick ont i ländryggen.
Vill ha mjuk sits och knästöd. Är inne på islandsmodell flatback med knästöd eller något åt det iberiska hållet. Har en D&B equyer hemma som jag fått låna och där kommer problemen med sittbenen fram och den går inte stå upp i haha, men skön annars! Hästen gillar den med.
Så en skön sadel att även rida långt i för max 13 000, gärna runt 10. Ska användas till uteritter och dressyrande lite då och då. Gör ej något om den ej är godkänd för tävling då pålle inte gillar att tävla så vi har lagt det på hyllan.
Pålle är kort, bred och rak/lätt svängd. Normal manke och platt rygg. Vill ha mjukt utan skarpa kanter. Max 47 cm långt.