Sv: Sadellista BOMLÖST, del II
Vidderna är breda 120 grader går att få om man vill.
Jag tycker inte sadlarna är breda fram förstår inte vad ni menar, en vid sadel är väl bred där fram?
Kanalen mellan bossorna är som på en "vanlig" sadel ca 8 cm inget jag ens reagerat på att den skulle va mindre eller större än alla de andra sadlar jag haft.
DÄremot är den betydligt mer stabilare än en bomlös helt utan bom.Glider inte lika lägg åt sidan.
Man känner hur den flexar vilket till en början är lite läskig känsla för den som inte är van.Nu tänker jag inte ens på de när vi tex klättrar i backar att den flexar.
Det går att få sadeln med 2 olika plastbommar, en med rakprofil som passar hästar som är rak i ryggen men kan vara en aningens böjd mot ralk med.
.
En böjd profil som passar de hästar som är lite böjda/överbyggda vid skrittarbete men kommer upp mer med ryggen vid arbete och blir mer rak.
Som min häst är rätt överbyggd och är rätt böjd på stallgången och när vi skrittar ut på långa tyglar men blir mer åt rakare hållet vid arbete i paddocken.
Bossorna går att få i kil eller i rund, allt detta skall man säga till vid beställning vad man vill ha.
eftersom de inte är helt bomlösa utan flexibla som typ startrecks dressage så måste denna passas in som vilken sadel som helst. för den kan ge skador på ryggen om den inte passar.
Tex man lägger en rak profil på en böjd rygg med kilbossor på överbyggd rygg.
Återförsäljaren i Ullares hast*ff*ren köpte jag min ifrån och där kan du köpa sadeln och i lugn och ro testa den och passar den inte så skickar du bara tillbaks den och får alla pengar tillbaks.
Självklart skall man va rädd om sadeln och ha stiglädena UNDER kåpan tex när man provrider den och packa ner sadeln väl när man skickar tillbaks den.
Jag fick bra service, trevligt bemötande och bra pris, 900 kr billigare för den som hade testat den innan mig hade gjort ett liiiiitet märke i sadeln som tog 10 minuter för mig att hitta
Lädret är helt seriöst bättre än equipes och emerigos läder i mitt tycke.
Så otroligt mjukt att man inte behöver smörja in de öht annat än lädertväl om lädret är smutsigt efter en ridtur.
Så av mig får sadeln 5 stjärnor av 5 möjliga
Min häst gillar sadeln och jag som haft sadelproblem i massa år är detta en skänk från ovan känns det som. Nu när sadelproblemet försvann
Här har man verkligen bevisat att de går att bygga kvalitets sadlar till otroligtt låga priser.