Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

ni som skriver i den här tråden verkar vara betydligt mer pålästa på bomlösa sadlar än vad jag är, så jag tänkte slänga ut en fråga. Funderar skarpt på att köpa en bomlös sadel till min häst, men vet inte riktigt vilket märke/modell som kan tänkas passa. Hon har hyfsat hög manke och är ganska svankig, normal mot vid. Någon idé?

*kl*
Ni som varit/är i sadeldjungeln...
Jag ska sälja min Sensation-sadel men har fasen ingen koll på vilket pris man ska sätta. Har ni något hum om vad de ligger på i andrahand, tänkte om ni sett några annonser eller liknande i ert letande? Själv hittar jag bara gamla, inaktiva annonser om jag hittar någon alls...

De jag sett senaste veckorna har legat på 9 - 11 000

Jag hade inte kollat på ett tag, de har mera pris nu än för en månad sen
(beg. Sensation alltså)

*delvis kl*
Tack för svar, allihop. Jag specialbeställde den ju med större sits så vill helst inte sätta ut den för lågt till att börja med. Nåväl, vi får väl se vad det blir till slut, men nu har jag iaf en liten idé på hur andrahandsmarknaden ser ut just nu :).

Kl
Vill ha lite hjälp!

Finns den en bomlös dressyrsadel med smal midja och öppet säte, och motsvarar x vid och spikrak bom?
Hästen har blivit mer och mer missnöjd med min bomsadel( wintec Isabell Werth). och när jag för ngn dag sen red barbacka för första gången på evigheter så var hon mjuk och smör och jätte fin, I vanliga fall så tjurar hon mycket vid dressyr ridning.

Får gärna inte kosta mer än 4000 begagnad :p.

Jag klarar inte av breda djupa sadlar, kan inte sitta ner då, vill också kunna tävla dressyr i den. Hästen vill ha en mjuk och flexibel sadel, hon har lång rak rygg och mycket rörelse i ryggen när hon arbetar i form.

Bild på hästen,

Taget i sommars och hon står lite snett, men hon ser likadan ut nu plus några kg fett :o.

De jag klickat förbi de senaste månaderna ligger/har legat runt 9-12k, lite beroende på modell, färg, skick, tillbehör som ingår. De har ett gott andrahandsvärde, skulle jag påstå.

Vad tänker ni andra om de bomlösa man måste ha specialpad under, gör det någonting att de inte ligger helt rakt på hästen? Åtminstone brukar inte jag lyckas få paden/sadeln att ligga hundraprocentigt rakt över ryggen, vilket jag tänkte på framför allt den gången jag tog bilden nedan.

b92920.jpg

Är det ok att det ser ut så där? Som synes så är det en rejäl kanal över ryggraden som är svettfri, men den är inte rak. Jag har en Sensation G3 med en 1" Skitopad med ullundersida.

Senast ändrad av en moderator:

DET GÖR INGET EFTERSOM DET INTE ÄR NÅGOT TRYCK MER ÄN DÄR DU SITTER OCH DÅ ÄR DET ENBART MJUKT TRYCK.
OJ caps lock sorry.. orka skriva omO_o

det kan va att du setat snett i sadeln.

bomlösa har en tendens att glida i sidled, rova en sadelgjord med magplatta

Rid barbacka tills du har råd å köpa en lite dyrare sadel är mitt råd, eller köp en GP(freemax kopia) de har smalt säte och ha bara tills du har sparat ihop till den sadeln du vill ha.
Fixar man större knästöd på GP sadeln blir den superbra att rida i faktiskt.

Jag hade den 1 år och den var super som mellansadel=)

Vad är GP för sorts bomlös då? Har läst att den har bossor och inte behöver en specialpadd, men är det en sadel i stil med barbacka padd dom går att vika på mitten typ, eller är den tryckfördelande och stabil i kanalen?

Sök pågoogle, den är helt mjuk men nåååågot mer stabilare än typ hööks men framförallt uppbyggt säte så man sitter inte så brett.
Freeformsadlarna ser den ut som en kopia av de.
Inge kvalitetssadel men duger ypperligt att ha som -medans-jag-letar-sadel- sadel=)

Min häst byggde sjuka rygg och mankmuskler under tiden hon hade denna

Låter hyffsat bra, har en hoppsadel som är lite väl platt och utan stöd så är inte i akut behov av sadel.
är mest en dressyrsadel som behövt då jag inte sitter ordentligt för dressyr i hoppsadeln.

vad har ni för erfarenhet av maxflex sadlarna förresten? är det stor skillnad mot vanliga bomsadlar eller är det typ samma sak?

beskrivningarna om dem på hemsidan verkar väldigt lovande i alla fall. inte för att jag har råd med en i nuläget men är det en sadel som jag kan pröva och att hästen trivs i den så är det ju ngt jag kommer att spara ihop till.

*kl*

Nu har jag köpt en Torsion Trekking, och fick med en padd men jag vill på sikt (när plånboken tillåter) byta ut den. Jag har inte haft någon bomlös sadel som krävt padd på några år; när det begav sig var SKITO-inlägg det enda som imo uppfyllde kraven. Det verkar ha gått framåt på området när jag googlar runt. Jag vill ha en riktigt bra, så bra det går, eftersom jag kommer att använda sadeln till det mesta mellan skritturer på lös tygel och träningsturer på ett par mil i friskt tempo. Formiga och Sensation "Endurance E" blev jag genuint nyfiken på. Allra helst skulle jag slippa något med fleece, teddy eller annat fluff på undersidan. Jag vill att padden ska vara lättskött (helst kunna tvättas i maskin) och se prydlig ut under sadeln.
Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni för padd, inlägg?

vad har ni för erfarenhet av maxflex sadlarna förresten? är det stor skillnad mot vanliga bomsadlar eller är det typ samma sak?

beskrivningarna om dem på hemsidan verkar väldigt lovande i alla fall. inte för att jag har råd med en i nuläget men är det en sadel som jag kan pröva och att hästen trivs i den så är det ju ngt jag kommer att spara ihop till.

Jag har en Maxflex Fina och är supernöjd med den!
Superbraläderkvalité .

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 868
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
830
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 601
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka