Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Ett sadelläge på knappa 3 dm gör att det tyvärr är omöjligt att hitta en sadel till en sån häs, den är inte riktigt byggd för att bära en vuxen människa.
Utan där får man gå ner till barnstorlekar ponnyputa till shettis typ.

Mja, det där var väl hårt. Att behöva gå ner till 12" krävs knappast. Men 17" kan bli väldigt spännande..

En av mina araber hade 33 cm sadelläge. Jag är tack och lov inte så stor och rider i 16" - 16.5" sadlar (och kan rida i ponnymodell med, men då brukar det behövas 16.5). Det gick att hitta bomsadel till honom med - men det var inte lätt och det fanns inte sådär brutalt mycket att välja på om man ska uttrycka det väldigt milt ;)

Nu har jag beställt hem en Maxflex Fina så får vi se om den passar.

Passar den inte så beställer jag en Emilio igen fast nu med runda bossor.. så får det va slut på sadeleländet.

KL

Är det någon som har tips på en kort viktutjämnande pad?
Jag har nyligen köpt en Sensation Ride-sadel som jag är väldigt nöjd med. Till den har jag en grandur vojlock som dessvärre är alldeles för stor och otymplig. Helst skulle jag vilja ha en viktutjämnande pad (dvs inte en hel vojlock eller schabrak) som är ca 45-50 cm lång så att jag sedan själv kan kombinera med vanlig vojlock eller schabrak som jag vill.

KL

Är det någon som har tips på en kort viktutjämnande pad?
Jag har nyligen köpt en Sensation Ride-sadel som jag är väldigt nöjd med. Till den har jag en grandur vojlock som dessvärre är alldeles för stor och otymplig. Helst skulle jag vilja ha en viktutjämnande pad (dvs inte en hel vojlock eller schabrak) som är ca 45-50 cm lång så att jag sedan själv kan kombinera med vanlig vojlock eller schabrak som jag vill.

Har en mattes correctionpad till min och inget schabrak. Haft så i 3 år. Har också en correctionpad fr Mattes fast utan fårskinn. bara att stoppa i det man vill ha.

Nu har jag beställt hem en Maxflex Fina så får vi se om den passar.

Passar den inte så beställer jag en Emilio igen fast nu med runda bossor.. så får det va slut på sadeleländet.

Grannen har hemma en MaxFlex Bella (trodde det var en allround hon skulle låna hem). Hon har långa överskänklar så då tänkte hon och ÅF att det kunde vara bra med borttagbara knästöd.
Den var extrtemt hög i bakvalvet, behövs en häst som lyfter sadeln mkt kring manken för att få den i balans. Verkligen inget för hennes kortryggade welsh cob. Så nu lutar det åt att ev prova en Fina. Om man kollar på taurs hemsida så ligger Finan bredvid Bellan och där ser man tydligt skillnaden. Denna hade dessutom inte de korta bossorna så det var ju bara att konstatera att det där inte funkade. Men var fin i läder och sömmar. Vet ju inte hur dom slits men det verkar vara mkt sadel för pengarna men alla modellerna passar definitivt inte alla hästar.

Senast ändrad:

Ja det gäller att man vd beställning verkligen säger vad man vill ha, rak eller böjd profil kil eller rundbossad sadel.

sadeln går dessutom att få med paneler ist för ullstoppade bossor om man hellre vill ha de. Så det är verkligen en flexibel sadel=)

Tack för tips! :)
Vad har du för storlek på din pad (dvs vilken storlek passar en sensation bäst?)? Vad använder du för inlägg? Upplever du att det är negativt för tryckutjämningen på något sätt att inläggen inte är i ett enda stycke?

Mja, det där var väl hårt. Att behöva gå ner till 12" krävs knappast. Men 17" kan bli väldigt spännande..

En av mina araber hade 33 cm sadelläge. Jag är tack och lov inte så stor och rider i 16" - 16.5" sadlar (och kan rida i ponnymodell med, men då brukar det behövas 16.5). Det gick att hitta bomsadel till honom med - men det var inte lätt och det fanns inte sådär brutalt mycket att välja på om man ska uttrycka det väldigt milt ;)

Tja du kan ju visa mig en sadel på 17,5 som har en anläggningsyta UNDER 28 cm. Jag har aldrig sett en bomsadel med de iallafall.

En normallång dresyrsadel i 17.5 ligger runt en 53 cm maxflex är SUPERkorta och ligger på 17 på ca 43 cm lång. Men vi är ju milslångt ifrån 28 cm fortfarande.:(

Mät ut 28 cm på en stol, såga sedan bort allt annat än dessa 28 cm och sätt dig sedan på den så kommer du se och märka att 28 cm är otroligt litet och har man inte 34 i storlek på byxor så kommer de bi svårt å få rumpstumpen att platsa . och en sadels sittyta är ju inte helasadelns yta vilket innebär att om en sadel ska vara max 28 cm lång måste själva sittytan säkerliken ner på 18 cm.
Ja du förstår ju nu att det är i närmast omöjligt att hitta en bomsadel.

En bladsadel/bomlös som typ hööks eller sensation ride skulle nog funka för de blir bara tryck där du sitter, det är som att rida barbacka fast liiite bättre tryckfördelning:)

Jorunn har en anläggningsyta på 47 cm och jag har haft stora problem med att hitta sadlar som är så pass korta så jag får plats och hon kan ha dom.

ALT ör att specialbeställa en sadel hos en sadelmakare som syr upp en sadel efter just dina behov.Det kostar ca 40 tusen men men vad gör man?

Tja du kan ju visa mig en sadel på 17,5 som har en anläggningsyta UNDER 28 cm. Jag har aldrig sett en bomsadel med de iallafall.

En normallång dresyrsadel i 17.5 ligger runt en 53 cm maxflex är SUPERkorta och ligger på 17 på ca 43 cm lång. Men vi är ju milslångt ifrån 28 cm fortfarande.:(

Mät ut 28 cm på en stol, såga sedan bort allt annat än dessa 28 cm och sätt dig sedan på den så kommer du se och märka att 28 cm är otroligt litet och har man inte 34 i storlek på byxor så kommer de bi svårt å få rumpstumpen att platsa . och en sadels sittyta är ju inte helasadelns yta vilket innebär att om en sadel ska vara max 28 cm lång måste själva sittytan säkerliken ner på 18 cm.
Ja du förstår ju nu att det är i närmast omöjligt att hitta en bomsadel.

Läs igen, jag skrev att 17" kan bli svårt, men det är inte så att man måste ända ner till 12" för att övht hitta en. Som sagt jag hittade i 16/16.5" till den med 33 cm.

Jag mätte min 15.5" märkeslösa just for fun. 30 cm anläggningsyta.

Så, jag skrev INTE att det var lätt hitta en 17 eller 17.5". Jag bara vända mig emot att över 12" gick inte hitta så kort som knappa 30 cm anläggningsyta.

Nu spelar det ju om ryttaren behöver 17,5" ingen roll, för en 16" är lika omöjlig för ryttaren som en 12"

*KL*

Under veckan får jag hem en Masterback dressyr flatback för att prova. Ska bli spännande och se om det känns skillnad mot den med djup sits jag har nu. Hon skulle skicka med ett par andra paneler så kan jag prova både de jag har och de nya för att känna skillnad :)

En Sensation måste passa hästen för den sjunker inte ihop så som en soffkuddesadel gör. Den formar sig alltså inte efter ett tag som en sadel med läderbom utan den måste passa hästen ifrån början. Den går inte att vika ihop på mitten och sviktar inte mycket mer än vad en bomsadel gör men självklart är den mjukare och mer förlåtande än vad en bomsadel är. Vid manken kan du inte trycka ihop eller ut den heller utan den är som den är. Det är ju därför det finns olika modeller eftersom hästar har olika typer av ryggar.

Nu kommer jag in lite sent i diskussionen här, men måste bara kommentera detta. Jag har en Sensation G3 med G4-sits och den går definitivt att "vika ihop på mitten" - inte helt såklart, men en bra bit i alla fall. Den är helt mjuk vid manken och går att lägga i princip platt. Den är mycket, mycket mjukare än de sadlar med läderbom jag haft (Trekker Master och Star Trekk dressyr), men absolut inte på ett dåligt sätt! Med min skitopad så hålls ryggraden helt fri.

Har för mig att TinyWiny har en hybrid och jag undrar om det kan vara så stor skillnad på modellerna?? G3 är ju uppbyggd på ett par lager med paneler som är i liknande tempurmaterial som paddarna är så den är väldigt mjuk.

KL
Idag kom Maxflex Finan..

wow säger jag bara om denna sadel, den satt som ett smäck på Jorunn, dock är det ett smalare järn i.
Jag har ett vidare hemma som jag ska byta till så därför ligger sadeln i bakvikt.

Jorunn gillade sadeln som inte bockade eller visade obehag mot sadeln som hon annars alltid gör om hon inte gillar sadeln.

Den var superskön att rida i och man satt där man satt tack vare det lite mer grippigare lädret.

Mjukt och verkligen bra kvalité på lädret, i mitt tycke mjukare och finare än Equipes läder:)

Mysko så ser sadeln ut att ligga för långt fram men det gör den inte. det var mer så jag tänkte åt andra hållet.
Kollade så hon kunde röra sitt bogblad bak och de kan hon!
Hm bilder kan verkligen felvränga verkligheten!
1656083_10152553633928998_530722362_n_zpsd657cdfa.jpg

Mot ryggen

1782153_10152553650268998_908883017_n_zps0c8e58c5.jpg

Känndes lite stelt och hårt och allmänt ovant i början att rida i halvbomlös sadel efter att ha ridit i softsadlar i 1 år.Men efter ett tag vande man sig och sadel upplevdes mjuk och skön.
Stödena är stora och jag känner mig nöjd med dom i alla fall.

så hääääääääääääääääär glad är jag just nu:D:D

Tack för tips! :)
Vad har du för storlek på din pad (dvs vilken storlek passar en sensation bäst?)? Vad använder du för inlägg? Upplever du att det är negativt för tryckutjämningen på något sätt att inläggen inte är i ett enda stycke?

Finns mattes med endast 2 fickor oxå. Jag har dock sprättat bort sömmen. Jag har en delad wintec riserpad i den ena. Man kan ju köpa inlägg av originalmaterial och skär till men det funkar bra med liggunderlag oxå.

kl
idag kom maxflex finan..

Wow säger jag bara om denna sadel, den satt som ett smäck på jorunn, dock är det ett smalare järn i.
Jag har ett vidare hemma som jag ska byta till så därför ligger sadeln i bakvikt.

Jorunn gillade sadeln som inte bockade eller visade obehag mot sadeln som hon annars alltid gör om hon inte gillar sadeln.

Den var superskön att rida i och man satt där man satt tack vare det lite mer grippigare lädret.

Mjukt och verkligen bra kvalité på lädret, i mitt tycke mjukare och finare än equipes läder:)

mysko så ser sadeln ut att ligga för långt fram men det gör den inte. Det var mer så jag tänkte åt andra hållet.
Kollade så hon kunde röra sitt bogblad bak och de kan hon!
Hm bilder kan verkligen felvränga verkligheten!
1656083_10152553633928998_530722362_n_zpsd657cdfa.jpg

mot ryggen

1782153_10152553650268998_908883017_n_zps0c8e58c5.jpg

känndes lite stelt och hårt och allmänt ovant i början att rida i halvbomlös sadel efter att ha ridit i softsadlar i 1 år.men efter ett tag vande man sig och sadel upplevdes mjuk och skön.
Stödena är stora och jag känner mig nöjd med dom i alla fall.

Så hääääääääääääääääär glad är jag just nu:d:d

looking good!

Jättefin sadel :)

Enda jag stör mig på är den vita randen :p

Har varit lite sugen på allroundmodellen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 606
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna