Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

ok tack! skall fundera på den också.. inte har du ett foto på din häst med sadeln på?

KL

Finns det fler återförsäljare i Sverige på sensationssadlarna eller är det bara en?

Jag lägger av princip inte ut bilder men om du kollar på åf hemsida på nöjda kunder -09 och skrollar ner till den bilden som är inlagd den 4/11-09 så är det min häst där. Där ligger sadeln väl långt fram, jag lade på den enbart för att fota och såg först när åf hade lagt upp den på hemsidan hur långt fram den ligger :o

Jag har också haft 2 till synes helt olika hästar som haft exakt samma ryggprofil mätt med ryggspindel.....

Har en annan fråga till dej....

Räknar du Easytrek comfort sadlarna som soffkudde fast dom har paneler ?

Fler än jag som reagerat på detta med maxflex sadlarna? men den svarta sadlarna verkar ha rundbossor medans den bruna har rakare kilbossor som sticker ut mer bakom bakvalvet och gör sadeln några cm långre.

Den svarta är provsadeln jag hade hemma och den bruna som jag sedan fick hem när jag köpte samma modell.

Tyvärr gjorde ju detta att sadeln jag fick hem inte passade hästen som inte kan ha längre sadeln än den svarta samt omöjligt kan ka kil med sin överbyggda rygg.:(

Så jag fick reklamera.

Däremot passade ju den svarta superbra och hästen gick som en gud i den.

Jag är ju fortfarande lite inne på dessa sadlar men en annan modell nu och det står ju olika på alla 3 ÅT hemsida.
En har info om att man kan få bommen i böjd respektive rak "bom"
men har jag läst någonstans att man även skulle kunna välja mellan rund respektive kilbossad och att böjd bom med kil är standard.

Men det var inget denna ÅT frågade om hur jag ville ha.

Kolla här den stora skillnaden på fotona jag tog!

Min sadel
sadeln-1_zps6fb52b44.jpg

Provsadeln
maxflexsadel_zps031e8c8f.jpg

Men här ser man iaf hur kort sadeln är:) Globus gloin framstår ju här som värsta långplankan!

gloi-maxflex_zps9e0f0e29.jpg

Så man är lite oroad om man provar och den sadeln passar ska man ist köpa den som man vet ligger bra eller vänta på sin beställda och riskera detta igen?

Eller att man säger till ÅT att ta en bild till tillverkaren och säga att en EXAKT likadan som denna vill jag ha fast i brun.
rak i "bommen" och rundbpossor som går upp mkt fort bak.

Fler som tänkt på detta?? eller ficvk jag bara ett måndagsex?

eller kan man lämna in den till en sadelmakare som helt enkelt gör om där bak till rundbossor om man nu skulle få lika otur igen?

Du kan inte köpa en som de redan har i lager då, som du kan be att få bild på först? Eller vill du ha just en brun eller annat som kräver att det tillverkas? En av ÅF har ju rea på X st nu - som jag då kallt antar finns i lager?

Jag har också haft 2 till synes helt olika hästar som haft exakt samma ryggprofil mätt med ryggspindel.....

Har en annan fråga till dej....

Räknar du Easytrek comfort sadlarna som soffkudde fast dom har paneler ?

Ingen aning hur de ser ut eller så =)

Jag har mailat med maxflex i tyskland och de har två varianter på bossorna, den som är mer som rundbossa och en som sticker ut mer som en kilbossa. Dessa varianter kan man få på alla sadlar. Sen antar jag att det kan skilja åt lite ändå.

Ang sitsstorlek så ska man nog tänka på att köpa den flata sitsen om man behöver mer utrymme, verkar som att den också finns på flera modeller.

Min granne hade en Valentin hemma på prov i veckan. Mkt trevlig i materialet. Riktgt fin för det priset måste jag säga. Fel bomvidd på hästen och grannen vill ha en halv tum mindre sits så den gick tillbaka dock.

Jag är riktigt sugen på deras nya Pro jump men det få vänta för jag råkade köpa en Desmon Obrien skolsadel då den dök upp till en väldigt bra deal hos min tränare....

Här kommer 2 bilder på hur hans rygg såg ut igår, 16/1-14:

29711317.c45e3587.640.jpg

Respektive 3/9-13:

26518837.866eabd7.640.jpg

Niela: Har du koll på hur långa gloi resp maxflex är i cm och vilken sitsstorlek hade du på dom? Jag har fått för mig att jag läst olika längd på maxflex hos olika åf. Och gloi har jag inte hittat längden på.

Jag har sett en ÅF till på sensationssadlar när jag letade förra året. Minns tyvärr inte va de hette.

kl*
Palle: förstår ditt dilemma med att hitta en bomlös med mankfrihet åt din häst. Hög o ganska lång manke. De jag tror på är MB med paneler som är 1cm högre vid manken än bak, såna har jag och har mycke luft i mellan, eller startrekk. Startrekk har jag iof bara provat den äldre modellen men upplevde att den hade god plats för manken, funkade på syrrans halvblodskorsning med hög manke.

Jag har mailat med maxflex i tyskland och de har två varianter på bossorna, den som är mer som rundbossa och en som sticker ut mer som en kilbossa. Dessa varianter kan man få på alla sadlar. Sen antar jag att det kan skilja åt lite ändå.

Ang sitsstorlek så ska man nog tänka på att köpa den flata sitsen om man behöver mer utrymme, verkar som att den också finns på flera modeller.

Min granne hade en Valentin hemma på prov i veckan. Mkt trevlig i materialet. Riktgt fin för det priset måste jag säga. Fel bomvidd på hästen och grannen vill ha en halv tum mindre sits så den gick tillbaka dock.

Jag är riktigt sugen på deras nya Pro jump men det få vänta för jag råkade köpa en Desmon Obrien skolsadel då den dök upp till en väldigt bra deal hos min tränare....

Aha men vad bra, detta är dock inget som någon av de svenska återförsäljarena ens nämner på sina hemsidor och tror inte de själva ens vet oimde.
Eftersom jag fick fel sadel med kil ist för rund.
Men bra då vet jag vad man ska säga till om till ÅT när man OM man köper en igen att man ska ha svängd profil samt rundbossor=)

Jag har ändå alla gångerna haft en sådan där frampad i gel från Acavallo.
Men det räckte ändå inte :cry:

Har sett en MB med läderbom och fasta bossor...
Kan inget om dom så jag undrar om det kan stämma ?
Jag trodde dom bara hade löstagbara bossor. ..
Kan dom bli så böjda att dom kan passa ?

Jag har ändå alla gångerna haft en sådan där frampad i gel från Acavallo.
Men det räckte ändå inte :cry:

Har sett en MB med läderbom och fasta bossor...
Kan inget om dom så jag undrar om det kan stämma ?
Jag trodde dom bara hade löstagbara bossor. ..
Kan dom bli så böjda att dom kan passa ?

Den äldre MB jag har här har fasta bossor/paneler.

Tror det finns chans att en star trekk passar ryggen på din häst, skulle vara kul om du kunde få tag på en och prova.

Jag tror säkert att star trekk har en passande sadel...

Tyvärr är statens allmosa = sjukpension inte tillräckligt stor :cry:

Jag visste inte heller om sadeln skulle passa, så jag ville inte köpa nytt, men lyckades hitta en begagnad för 4500 kr :o :D . Vilket plånboken gillade bättre.

Så du får hålla koll på annonserna om du hittar något liknande :)

...eller ta en utflykt upp hit så får du prova.

Min MB är från 2009-10 typ o har löstagbara paneler. Den är ändå inte senaste modellen som de säljer nu..
Prova att Maila åf för att se om de överhuvudtaget tror att en MB kan passa, om du r intresserad av den. Sen går det att köpa beg.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 607
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka