Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Apropå Sensation sadlarna, har nån beställt en 18 "?
ÅF sade att en Hybrid eller Sonoran modell ser stora ut på mindre hästar.
Kan int TinyWiny Sätta ett foto!!

Min är 18", specialbeställd. Fast det är en G3 med G4-sits. Hästen var en kbl-travare, ca 152 cm i manken.

På bilden ligger den nog lite långt fram, men det beror på att han var ett helsike att hitta sadlar till pga kort, svängd och överbyggd rygg... Dock hade han aldrig problem att röra sig i sadeln vad jag eller mina tränare kunde se.

*KL*

Har ridit i en bomlös Masterback dressyr i snart 4 år nu. Har på slutet märks mer och mer att jag faller fram lite i den. Hästen har stora rörelser så jag vet inte om det är det som gör att jag börjat märka det nu på slutet.

Har börjat kika på en annan sadel som passar mig bättre. Hade hem en Maxflex som jag satt otroligt bra i men den åkte fram och hästen visade tydligt att han gillar sin Masterback mycket bättre!

Är nu i funderingarna på att prova MB flatback och eventuellt MB Island. Jag är otroligt nöjd med sadeln jag har men skulle behöva sitta lite bättre. Kommer tillbaka till MB hela tiden när jag kollar på olika sadlar eftersom hästen verkligen gillar den, varför krångla till det ännu mer för oss liksom? :)

Fast det är samma uppbyggnad avseende var djupaste punkten i sadeln etc är på alla MB-modellerna, så tror du verkligen det blir skillnad?

Det var med en tung suck jag insåg det (samma uppbyggnad) och strök MB helt. Jag sitter tyvärr uruselt i dem, djupaste punkten är på tok för långt bak för mig & min anatomi

ack! på den hästen ser den ju inte så stor ut, men på en islänning på 137 kanske den blir för stor ändå?

Men då kanske MB är något för mej iallafall. ..

Mina diskbråck och trasiga höfter gör att jag tyvärr måste sitta med benen som i "öppen" stolsits......

Så då undrar jag hur man hittar en begagnad MB 17.5-18" för jag kan inte påminna mej att jag sett någon.
Verkar som om alla som har en sådan trivs så bra med dom att dom inte vill sälja..
:cry: :cry: :cry:

Jag har funderingar på att köpa en sensation sadel eller en bearfoot lexikon/London sadel. Tycker båda verkar intressanta sadlar men vet inte riktigt vilken som kan vara bäst. Vad är positivt/negativt med dessa sadlar? Ska främst användas till min 3 åriga arabkorsning som jag håller på att rida in. Han är rätt rak i ryggen. (Och kort rygg)

Största problemet tror jag är att jag nog köpte en för liten sits till min långa ben och den jag har är väldigt djup. Så jag tror att en flatback eller islandssadeln kommer kännas bättre. Men jag vet inte, jag vill prova innan jag stryker dom :)

Plus - minus lista min Sensation G3 med G4-sits:

+ Brutalt skön vid uteritter. Känns bred och ger bra stöd i bakvalvet. Varm och mjuk även på vinterturerna.
+ Känns stadig trots att den är helt bomlös.
+ Hästen stortrivdes i den.

- den har inte mycket mankfrigång så en bra och stabil pad som skapar en ordentlig tunnel är att rekommendera.
- den blev för bred för mina stela höfter och korta ben när den låg på 1 st bred kallblodsrygg, så vid dressyrridning, när skänklarna behövdes mer, var det inte det lättaste.

Det är vad jag kan komma på just nu. Nu är det nästan ett år sedan jag senast red i den (hästen blev halt förra våren och togs bort i höstas) så har säkert glömt mycket. Men tycker helt klart det är en skön och prisvärd sadel som jag än idag tvekar att sälja vidare även fast jag sagt att jag ska lägga av med hästar helt, för man VEEET ju aldrig vad som händer i framtiden.

@Videnlis
Tyvärr kan jag inte svara på det. min häst hade väldigt kort rygg för sin storlek, och dessutom rejält svängd. tror jag mätte anläggningsytan på hans rygg nån gång. Kom fram till att den var knappt 28 cm.

Försök prova en sensation innan du köper en :-)

Jag blev tyvärr inte imponerad när jag provred två hästar med den sadeln.

Jag har inte provat laexington modellen, men london. Den var jättebred enlig min åsikt, jag fick inte skänklarna i närheten av hästen. Då gick det bättre med sensation sadeln.
rekommenderar att åtminstone prova freeform sadel, den är härlig att rida i.

Jag har inte provat laexington modellen, men london. Den var jättebred enlig min åsikt, jag fick inte skänklarna i närheten av hästen. Då gick det bättre med sensation sadeln.
rekommenderar att åtminstone prova freeform sadel, den är härlig att rida i.

London är hämst att rida i en eligt mig, pommeln fram skaver mot insidan av låren och inge stöd alls för knäna och man sitter närmast i spagat höfterna pajjar direkt för mig=(

Som jag har skrivit tidigare så lägger jag inte in bilder men kolla på "feedback från kunder" hos åf och scrolla ner till inlägget som lades in 4/11-09 så ser du min häst där. Min har ett sadelläge på ca 28 cm.

Har en 18" g3 m g4. Åf sa att skillnaden på 17,5 bara var att bakvalvet flyttats längre bak, så eg samma anläggning mot hästen. Jag älskar sadeln. Har nog ganska brett bäcken så jag har inga problem att sitta i den men det beror ju på hästens bredd oxå. Har en överbyggd welsh cob med inte allt för kort rygg. Mankhöjd ca 142, bakdel 146... En fördel är att bananerna på undersidan kan flyttas för att ge mer plats f bogarna. Sadeln kan alltså se ut att ligga f långt fram utan att göra det.

förlåt, missat det där med bilder, eller glömtO_o
Sadeln ser ju inte alls enorm ut, men det där är en 17"?
Månne den är mycket rymligare än en G3?, när den är "flatare".

förlåt, missat det där med bilder, eller glömtO_o
Sadeln ser ju inte alls enorm ut, men det där är en 17"?
Månne den är mycket rymligare än en G3?, när den är "flatare".

Ingen fara :)
Det är en 17,5" Jag vet inte om den är rymligare eftersom jag aldrig har sett en G3 på riktigt men vad det står på åf hemsida så ska den nog vara det. Bakre delen av sadeln är ju lite som en westernsadel så man har ju stor sittyta. En av de sakerna som jag gillar med den är att man kan ändra sig lite i sitsen men ändå sitta korrekt. För mig med svår smärtproblematik innebär det att jag kan rida längre i den än vad jag hade kunnat om man bara hade kunnat sitta på ett sätt i den eftersom jag kan ändra sitsen lite och på så sätt ändra tryckpunkterna. Ändå hamnar man rätt direkt när man sätter sig i den.

tack för den informationen:).. månne det är en sådan jag är ute efter :o ? !

Jag mätte sadelläget idag, och om jag fattat o mätt rätt var det 44 cm, men din häst har mara 28? Kanske jag mätt fel, inte omöjligt..

Min häst har extremt kort sadelläge. 44 cm är ett mer normalt sadelläge så du mätte säkert rätt :)

Fast 44 är fortfarande kort om man ser till sadlarna. Enligt tillverkare kan kort sadel vara allt från 43-56 typ.
28 är extremt kort! :eek:

Fast 44 är fortfarande kort om man ser till sadlarna. Enligt tillverkare kan kort sadel vara allt från 43-56 typ.
28 är extremt kort! :eek:

Ett sadelläge på knappa 3 dm gör att det tyvärr är omöjligt att hitta en sadel till en sån häs, den är inte riktigt byggd för att bära en vuxen människa.
Utan där får man gå ner till barnstorlekar ponnyputa till shettis typ.

Min rumpa är mer än 28 cm lång om man ska få plats med allt både fram och mitt och bakdel i ett säte.
Och jag pendlar mellan 36-40 i byxstorlek beroende på om jag är i en byggarfas eller dietfas i livet.

Så det man kan ha då är typ bomlöst softkuddemodell för där spelar ingen roll om sadeln är 50 cm det blir inge tryck annat än där du sitter.
Det är som att rida i en liten tjockare schabrak med lite läder över bara.

Min dam har 47 cm i anläggningsyta och det finns sadlar på en 43-47 cm att hitta men 28 cm har jag inte hittat en endaste sadel som är.
Varken bland dressyr eller islandsästsadlarna.

Om det nu skulel finnas sadlar på28 cm får ni gärna lägga ut bilder hur en sådan ser ut med ett 17 säte

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 606
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025