Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Hästen misstycker annars, utan extrempaddning? Intressant i så fall, då är jag inte ensam.

Kan du inte padda för mankfrihet? Det var min plan ang masterbacken - ja om inte allt hade skitit sig redan från början då. Är min plan om det behövs med flexeen med

Hur ser din ut i ryggen jmf med min?

Känner ingen i närheten som har någon sådan.
Inte heller någon annan som har MB eller annan läderbomssadel

Han är nu 23 så ryggen ser mer ut som Snurres häst fast inte så kort i ryggen.

En annan "komplikation" är att JAG behöver sitsstorlek 17.5-18". ...

Men med en bomlös blir det bara tryck till precis bakom rumpan till skillnad från en bomsadel som måste vara längre.
Och då blir för lång, eller i längsta laget. .....

Ja de är ju det. Jag har shortback. Sadeln är 52 cm lång alltsom allt, sitsen är 43 cm. Vikten lägger sej på de där 43 cm, men är hästen väldigt kort i ryggen är den för lång..
Denna passar just och just. Men är för liten för min bak.. skulle behöva en 18"

Nej, inte att den ska bli platt, men att den är formbar - inte styv. Jag har som sagt aldrig klämt på en sensation, men jag inbillar mig att om du tar tag i "bakvalv" och "framvalv" och försöker 'böja ihop' den så sviktar den en del? Samma vid manken, att man kan trycka ut/ihop den en del

Soffkudde för mig har alltså inget med utsseende, stöd eller liknande att göra. Utan helt enkelt mjukhet i meningen formbarhet, flexibilitet, ostyvbarhet.

Hmm, hur ska jag förklara. Om hästen har en svängd rygg och du lägger på en soffkuddesadel och sätter dig i den sjunker den på mitten. En icke soffkuddesadel gör inte det (direkt i alla fall, en läderbom formar sig ju med tid).

En Sensation måste passa hästen för den sjunker inte ihop så som en soffkuddesadel gör. Den formar sig alltså inte efter ett tag som en sadel med läderbom utan den måste passa hästen ifrån början. Den går inte att vika ihop på mitten och sviktar inte mycket mer än vad en bomsadel gör men självklart är den mjukare och mer förlåtande än vad en bomsadel är. Vid manken kan du inte trycka ihop eller ut den heller utan den är som den är. Det är ju därför det finns olika modeller eftersom hästar har olika typer av ryggar.

Känner ingen i närheten som har någon sådan.
Inte heller någon annan som har MB eller annan läderbomssadel

MB finns ju möjlighet få prova. Teoretisk i alla fall, jag har fortfarande inte hört ett ljud sen min intresseanmälan..

FlexEE osv (alla sadlar från softsaddle, de har väl sensation med?) går att få på öppet köp.

En Sensation måste passa hästen för den sjunker inte ihop så som en soffkuddesadel gör. Den formar sig alltså inte efter ett tag som en sadel med läderbom utan den måste passa hästen ifrån början. Den går inte att vika ihop på mitten och sviktar inte mycket mer än vad en bomsadel gör men självklart är den mjukare och mer förlåtande än vad en bomsadel är. Vid manken kan du inte trycka ihop eller ut den heller utan den är som den är. Det är ju därför det finns olika modeller eftersom hästar har olika typer av ryggar.

Då låter det inte som en soffkudde - nej.

Men om den måste passa hästen från början så, vad händer när hästen ändras - måste man köpa en ny som med en bomsadel då?

Ja de är ju det. Jag har shortback. Sadeln är 52 cm lång alltsom allt, sitsen är 43 cm. Vikten lägger sej på de där 43 cm, men är hästen väldigt kort i ryggen är den för lång..
Denna passar just och just. Men är för liten för min bak.. skulle behöva en 18"

Jag kan ju ha 16", men de blir för lång ändå tyvärr =/

Då låter det inte som en soffkudde - nej.

Men om den måste passa hästen från början så, vad händer när hästen ändras - måste man köpa en ny som med en bomsadel då?

Då får hästen ändra sig mycket isåfall. Den är ju ändå bomlös och en bomlös är ju mer förlåtande än vad en bomsadel är. Men det är klart, går hästen ifrån 130 grader vid och rak rygg till 90 grader vid och svängd rygg så skulle den nog inte passa nej. Men det är nog inte så många hästar som ändrar sig så enormt mycket. Min häst var riktigt välmusklad och var drygt 130 grader vid när jag köpte min sadel. Nu har hon pga att jag är så sjuk och inte kan rida som förr tappat mycket muskler så nu är hon kanske 115-120 grader vid men sadeln ligger ju lika bra ändå. Hade jag däremot haft en bomsadel så hade den ju inte passat längre.

Då får hästen ändra sig mycket isåfall. Den är ju ändå bomlös och en bomlös är ju mer förlåtande än vad en bomsadel är. Men det är klart, går hästen ifrån 130 grader vid och rak rygg till 90 grader vid och svängd rygg så skulle den nog inte passa nej. Men det är nog inte så många hästar som ändrar sig så enormt mycket. Min häst var riktigt välmusklad och var drygt 130 grader vid när jag köpte min sadel. Nu har hon pga att jag är så sjuk och inte kan rida som förr tappat mycket muskler så nu är hon kanske 115-120 grader vid men sadeln ligger ju lika bra ändå. Hade jag däremot haft en bomsadel så hade den ju inte passat längre.

Jag har ju en häst med hemskt speciell rygg, han liksom 'bygger om' den stup i kvarten. Kan gå från rak till sväng, svängd till rak.

Har aldrig kunnat ha en bomsadel längre än max 6 mån, sen passar det inte, och inte bara att gå upp/ner en vidd, utan bomformen passar liksom inte ens längre. Beats både mig, sadelutprovaren och kiropraktorn vad skrället egentligen håller på med (han är 8 år i år). Okej med hullvariationer, men de där större omformningarna?

Det är anledningen jag gav upp och skaffade bomlös, jag har som student fasiken inte råd att byta sadel sådär ofta.

Men det var därför jag undrade ang Sensation - de ser himla trevliga ut (men låg över budget)

Jag har ju en häst med hemskt speciell rygg, han liksom 'bygger om' den stup i kvarten. Kan gå från rak till sväng, svängd till rak.

Har aldrig kunnat ha en bomsadel längre än max 6 mån, sen passar det inte, och inte bara att gå upp/ner en vidd, utan bomformen passar liksom inte ens längre. Beats både mig, sadelutprovaren och kiropraktorn vad skrället egentligen håller på med (han är 8 år i år). Okej med hullvariationer, men de där större omformningarna?

Det är anledningen jag gav upp och skaffade bomlös, jag har som student fasiken inte råd att byta sadel sådär ofta.

Men det var därför jag undrade ang Sensation - de ser himla trevliga ut (men låg över budget)

Sådär höll min också på fram till jag började rida henne i min Sensation. Jag tänkte att den variationen hon höll på med (först var hon rak, sen böjd, sen rak, sen böjd osv. i all oändlighet. Dessutom gick hon ifrån att vara jämnhög till att bli överbyggd :crazy:) kanske ändå kunde fungera med en bra bomlös och det har det faktiskt gjort. Hon var 7 år när jag köpte min Sensation hybrid och då hade vi plöjt igenom 15 sadlar på 18 månader ( med reservation för att jag minns fel antal sadlar med det var många iallafall). I år är hon 12 och sadeln ligger fortfarande som en smäck varje gång jag lägger på den. Jag vet inte om det var för att hon äntligen fick en sadel som hon trivdes i eller vad det var som gjorde att hon slutade vara så olika i kroppen men nu är hennes rygg rak hela tiden iallafall.

Jag kan säga att jag gick emot allt vad jag i normala fall brukar göra och tog ett lån för att köpa sadeln men jag ångrar verkligen inte det för den är helt suverän :love:

Sådär höll min också på fram till jag började rida henne i min Sensation. Jag tänkte att den variationen hon höll på med (först var hon rak, sen böjd, sen rak, sen böjd osv. i all oändlighet. Dessutom gick hon ifrån att vara jämnhög till att bli överbyggd :crazy:) kanske ändå kunde fungera med en bra bomlös och det har det faktiskt gjort. Hon var 7 år när jag köpte min Sensation hybrid och då hade vi plöjt igenom 15 sadlar på 18 månader ( med reservation för att jag minns fel antal sadlar med det var många iallafall). I år är hon 12 och sadeln ligger fortfarande som en smäck varje gång jag lägger på den. Jag vet inte om det var för att hon äntligen fick en sadel som hon trivdes i eller vad det var som gjorde att hon slutade vara så olika i kroppen men nu är hennes rygg rak hela tiden iallafall.

Jag kan säga att jag gick emot allt vad jag i normala fall brukar göra och tog ett lån för att köpa sadeln men jag ångrar verkligen inte det för den är helt suverän :love:

Intressant! =) Både att den funkat och framförallt att det finns NÅN mer som har en häst som är.. konstig ;)

Jag har tagit lån förr för att köpa sadel, så tycker inte det generellt är fel eller så. Men som student är det väldigt knapert utrymme att betala tillbaka lånet, så jag chansade på att prova FlexEEn först (som också tilltalade mig redan i teorin, det var ingen 'jaja jag får väl köpa en sån då' ska tilläggas) - och han gillar den ju, och jag med, så vi får hoppas den funkar (jag vill den ska vidga sig mer i manken) och fortsätter funka länge till.

Men då kan jag ha sensation kvar på listan, förhoppningsvis ska ju pålle ha många år kvar och en vacker dag VILL jag säkert ha en ny sadel alldeles oavsett =) (Man kan ju dessutom ha två har jag hört ;P)

Intressant! =) Både att den funkat och framförallt att det finns NÅN mer som har en häst som är.. konstig ;)

Jag har tagit lån förr för att köpa sadel, så tycker inte det generellt är fel eller så. Men som student är det väldigt knapert utrymme att betala tillbaka lånet, så jag chansade på att prova FlexEEn först (som också tilltalade mig redan i teorin, det var ingen 'jaja jag får väl köpa en sån då' ska tilläggas) - och han gillar den ju, och jag med, så vi får hoppas den funkar (jag vill den ska vidga sig mer i manken) och fortsätter funka länge till.

Men då kan jag ha sensation kvar på listan, förhoppningsvis ska ju pålle ha många år kvar och en vacker dag VILL jag säkert ha en ny sadel alldeles oavsett =) (Man kan ju dessutom ha två har jag hört ;P)

Haha, ja jag har faktiskt aldrig hört talas om en häst som gjorde som min heller förut. Alla sa att jag inte hade provat ut sadlarna ordentligt om jag behövde byta så ofta men de låg ju perfekt när de provades ut men en månad senare så låg det lika dåligt som de hade legat bra tidigare :crazy:

Ja jag kan verkligen rekommendera Sensation sadlarna för de är verkliga bra. Bra kvalité är det också på dem tycker jag. Min är lika fin fortfarande fast den är 4,5 år gammal.

Håller tummarna för att flexEEn funkar länge till er så att du slipper krångla mer under tiden du är student iallafall :)
Jag har också hört att man kan ha två sadlar men det har jag aldrig haft. Iallafall inte två som funkar :p bara sådana som ska säljas vidare för att de inte funkar :cautious:

Jag hade faktiskt en hopp- och en dressyr till båda fullbloden. Utan att behöva byta. Väldigt underligt. Ibland funderar jag på om det kanske bara var en dröm? Jag menar fbl nr 2 kunde ärva fbl nr 1s sadlar - redan där börjar man ju inse att det kan inte ha varit sant ;)

Passar hybriden även en överbyggd rygg?
är inte pommeln ivägen, den ser stor och kumpig ut, jag har haft en G3 men den ser ju "normalare" ut vid framvalvet, och är mera böjd i modellen?

Passar hybriden även en överbyggd rygg?
är inte pommeln ivägen, den ser stor och kumpig ut, jag har haft en G3 men den ser ju "normalare" ut vid framvalvet, och är mera böjd i modellen?

Ja den passar på min och vad jag kan minnas så är den framtagen för överbyggda, riktigt breda hästar. Man vänjer sig ganska omgående vid pommeln, man lär sig att inte överdriva lättridningen i traven och jag tycker att den är mer ett stöd än i vägen.

Kollade på hemsidan nu och det står ungefär; passar till islandshästar som har relativt rak rygg och för lätt överbyggda hästar.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 607
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka