Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jag hade nöjt mig med att ev. blöta vitala sadeldelar innan jag böjt ihop den. Nu verkar det ju inte vara något bryderi för din del, men att forma tillbaka en uttöjd läderbom går inte. Men å andra sidan är det ju i så fall bara att sälja den till en annan häst med böjd ryggform.

Lite så tänker jag också att skulle jag böja den och det sen inte skulle fungera ändå finns det säkert någon med en häst som är böjd som vill ha en redan färdigböjd sadel...

Jag har en tunna som är ungefär lika rund som hästen är böjd som jag tänker böja sadeln runt.

För jag tror inte jag är så orolig ifall den skulle bli för böjd då det är lättare att fylla ut lite granna än om den är för rak, det är nog mer skadligt.

Återstår då frågan om jag ska väta bossorna och med vad...
Vatten gör väl att lädret kan pricka när det torkat och olja är ju inte bra för sömmarna och för mycket gör lädret "slirvigt"...

Några andra tankar om "vätandet" ???

Det var Niela som skrev det där om oljan....

Men då skippar jag oljan. ;)

Jag vill inte ha den lägre vid manken då hästen har hög manke och om bara den blir mer böjd så kommer eventuella problem runt manken att försvinna då sadeln har rejäl cutback.

Nu ligger den på manken och halvvägs på ryggen där den böjer sej uppåt, om du förstår hur jag menar ;)

Då jag bara kan/orkar rida mer än någon/några ggr/vecka såatt använda den tills den format sej är tyvärr uteslutet.

Och sälja den och börja leta igen känns inte heller som något bra alternativ då jag redan har letat i 6-7 år innan jag hittade en JAG kanrida i utan att min värk blir värre.....

Har köpt den "ny"begagnad = pålagd på häst en gång men tyvärr hade dom tappat bort kvittot så dom kunde inte skicka tillbaka den.

Sen undrar jag om dom kan ha "förstört" den då dom innan jag hämtade den hade smort in den med något som gav den en vitaktig hinna.
Nu är det mesta av hinnan bortnött där man sitter men frampå benstöden finna den kvar och bakpå bakvalvet också.

Räcker det om jag tvättar av den med sadeltvål ?

När du köpt ett nytt träns och böjjer lädret kraftigt.. vad händer då??.. jo lädret spricker.
Så oljan är till för att få lädret MJUKT och SMIDIGT inför den kommande böjningen.
Men du gör som du vill självklart, själv har jag böjd färdigt läder utan att olja in det först.
Det blir så dyrt med att köpa nytt hela tiden.

KL

Och att töjja ut en läderbom? kom igen nu va.. vi snackar inte om att vika ihop sadeln till en boll på 2 cm utan att FORMA den lite det är inte att töjja.
Jag formade min nyinköpta körsele vid bröstan för att få den mer formad runt bogen.
Jag kan forma den tillbaks åt rakt utan att ha töjt lädret det minsta. Läder ÄR formbart och skall så vara, det är liksom därför man har de i läderbommar.;)

Alltså kan jag ha en läderbom i 1 år på en häst med böjd rygg och sälja den till en som har rak rygg och den kommer forma om sig till den nya raka ryggen.

Osmort/torrt läder spricker det är ingen nyhet´
:)

Det är klart att läder spricker om man inte mjukar upp det först....

Jag var nog lite otydlig när jag skrev...

Jag menar: Hur MYCKET olja ska jag använda och vilken sort, inte ekololja eller annan mineralolja eller har jag fel ????

Går det med rapsolja ?

Smörja lite i taget tills det slutat sugas in i lädret ?

När du köpt ett nytt träns och böjjer lädret kraftigt.. vad händer då??.. jo lädret spricker.

Gör det? Är det inte ett tecken på dålig kvalitet i så fall? Jag brukar testa lädret lite försiktigt i affären och visar det minsta tendens till att spricka bara för att man böjer det, då köper jag inte...

Köper man dålig kvalité spricker det. Bra kvalité är mjukt från början och spricker absolut inte av att böjas, särskilt inte i den form som Palle pratar om, d v s statiskt och relativt försiktigt.

Jag hade börjat utan olja, sedan utvärderat. Efter att ha format några sadlar (och skor) tycker jag bästa är vatten.

Sådärja, nu har jag spännt sadeln runt en blå tunna.
Ska upp på vinden och spraya lite vatten på undersidan om några timmar. Jag la en tunn hård "plast"padd mellan sadeln och spännbanden så det inte skulle bli märken och jag spände 2 band i kors för jag tvivlar lite på våran förmåga att spänna banden exakt lika hårtmen spänner jag dom i kors med varandra så jämnar dom ut sej själva efter ett tag...

Ska bli spännande att se hur det kommer gå ;)

Tror ni det kommer vara bra med en vecka eller ska jag satsa på 2 veckor direkt ?

Det hade inte hänt något speciellt efter 1 vecka runt tunnan så jag tog bort tunnan och böjde den utan tunnan med spännband.

Igår tog jag bort banden och tog med den till stallet och la på sadeln och insåg att den inte var det minsta böjd utan var lika rak som före böjningsexperimentet
:cry: :cry: :cry:

Finns det bara "soffkudde"sadlar som passar normalböjda hästryggar ???

För i så fall får jag ge upp letandet efter en passande bomlössadel :cry:

Men bah, vad trist. Jag försöker komma på vilken det var jag läste om som just passade böjda. Var endera läderbom eller flexibom. Återkommer om jag kommer på.

Maxflex var det. Så onte bomlös men med flexbom. Något jag har noll koll på men är lite skeptisk till hur flexibelt det är.

Men var rent utseendemässigt väldigt förtjust i Leonard dressyrmodell och kollade en hel del på den. Tills jag läste "Standardmodellen är svängd i sitt utförande, och passar därför hästar med svängd rygg. Men kan beställas med en rakare profil för att passa en mer rak rygg. Se "Profil"."

Jag har ju en kameleont liksom..

Kolla med maxflex sadlarna. de ska gå att få med en böjd plastbom samt om man vill även paneler ist för uttstoppade bossor.
Tyvärr har ingen återförsäljare någon demosadel av just paneler så man kan få se känna och kämma=)

KL

själv ger jag fasiken snart upp detta med sadlar, nu har jag pengarna men hittar ingen sadel, alla maxflex återföäräljare bor läääängst ner i skåneland så jäkla typiskt. Skulle behövas en lite högre upp för att tillgodose oss här uppe i landet.

Taur säger att till våren ska de åka upp på en sadelturne... de sa så i höst med men det vart inge turne då så man får väl se hur det blir till våren.

Man kanske skulle kunna samla ihop oss här inne på buke om vilka som skulle vilja komma på en sadelprovning. Då får man ju prova alla deras sadlar

Är vi många som vill kanske de kan komma upp tidigare?

Om någon står i ett stall med ridhus med bra utrymme för släp å bil kasnke skulle kunna tänka sig att ha provningen hos sig?

Ni kan ju PM mig vid intresse?

Får man ihop ett 10 tal bör ju de vilja komma upp tycker man

Finns det bara "soffkudde"sadlar som passar normalböjda hästryggar ???

Tråkigt att din sadel inte blev böjd :(

Har du provat star trekk dressage?
Jag har använt en star trekk dressage till två kallblodstravare. Båda har(hade) kort rund rygg, normal manke, svängd ryggprofil.

Har provat en maxflex på min häst. Den passade inte alls. Hon sköt rygg. Jag ogillade den med, inget stöd alls. Allroundmodellen. Små i sätena.
De måste nog passas in som övriga bomsadlar.
Är ju plastbom i den, och bommen formar sig ju inte efter hästen.

En bekant har star trekk till sina kallblod och är supernöjd. tror det är espaniolan.

Min masterback med läderbom har svängt till sig och är använd till denna rygg
DSC_0619.jpg

Tyvärr är panelerna 46cm så den är förlång, behöver en kortare.

Vet inte hur lång tid det tog, köpt begangnad men knappt använd innan, men nån månad kanske..

Har du provat Sensation sadlarna? De är ju mjuka och framförallt Sensation hybrid passar ju även överbyggda hästar så den borde ju passa hästar med svängd rygg också. Jag letade lite bland dina inlägg men hittade inte någon förklaring hur din hästs rygg ser ut eller om du har lagt in en bild men du kanske vill förklara/lägga in bild igen?

En Sensation hybrid sitter man så fantastiskt skönt i. Man sitter smalt och den är riktigt mjuk och man får lagom med stöd utan att sitta fast. Utan min Sensation hybrid så hade jag inte kunnat rida alls med min trasiga kropp.

Har du provat Sensation sadlarna? De är ju mjuka och framförallt Sensation hybrid passar ju även överbyggda hästar så den borde ju passa hästar med svängd rygg också. Jag letade lite bland dina inlägg men hittade inte någon förklaring hur din hästs rygg ser ut eller om du har lagt in en bild men du kanske vill förklara/lägga in bild igen?

En Sensation hybrid sitter man så fantastiskt skönt i. Man sitter smalt och den är riktigt mjuk och man får lagom med stöd utan att sitta fast. Utan min Sensation hybrid så hade jag inte kunnat rida alls med min trasiga kropp.

Räknas inte sensation till "soffkuddesadlarna"? *nyfiken*

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 609
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka