Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Aha...

Sist vi hördes av skulle du testa MBn...

Jag har nu fått hem min begagnade Karlslund Kari Flex. ..

Hoppas den kommer passa oss båda. ..
Tror den kommer passa hästen då den är rejält utskuren framtill.
Däremot vet jag inte om den kommer passa mina höfter. ....

Just ja, du gillar ju inte att sitta brett. Den här, för vad det är värt, är uppbyggt i sitsen för man ska sitta smalt. Jag är ju inte kinkig alls för att sitta brett, men nog sitter man smalt i den här allt. Och mjukt (det är typ gel eller foam eller nåt i sitsen).

Håller tummarna Kari Flexen funkar.

Men när vi hördes sist, så jag provade inte MBn då iaf, även om jag pratade om det, det var för några v sen jag fick låna en gammal (1a gen) MB av en kompis. När jag kände att "nej för fan, inte igen jag ORKAR inte prova ut en ny sadel som passar i 3, max 6 månader. Nu jävlar blir det bomlöst"

Ville du köpa flapperbootsen btw- de ligger här ;P

Och det var den nya eller gamla modellen? (Den gamla var ju mjukare, den nya är "styv" över manken)

Just manken är ett frågetecken för mig, än har den ju inte satt sig och inga problem med manken. Men herrn har hög, lång och bred manke. Kanske räddas han av att den är bred, men jag har en liten reservation för att det kan bli problem med mankfrigången när den satt sig. Jag hoppas det i så fall går att padda sig ur om den funkar i övrigt etc.

Jag vet faktiskt inte, hur länge sedan var det som de bytte till den nya? Jag har en startrekk dressage till den hästen nu, och mankfrigången är lägre än vad jag hade önskat, men hon är väldigt tydlig och vill ha den sadeln av alla vi provat, så det är inte mycket att be för! :)

Det var förresten en Maxflex som jag blandade ihop den med, en sån med flexibom.

Jag vet faktiskt inte, hur länge sedan var det som de bytte till den nya? Jag har en startrekk dressage till den hästen nu, och mankfrigången är lägre än vad jag hade önskat, men hon är väldigt tydlig och vill ha den sadeln av alla vi provat, så det är inte mycket att be för! :)

Jag vet inte exakt ang nya men som jag fattat det så började de nya levereras i år? Flera av de som hade ga modellen och fick skicka tillbaka den när den återkallades började få sina nya i januari i år?

Knapplån

Igår fick jag hem min Star Trekk dressyr äntligen. Provade den direkt och jag tror faktiskt att det blir bra, tack och lov!! Ska rida i den några gånger till och förvissa mig om att pållen verkligen fungerar bra med den. Det är en väldigt bred kanal (jag får in fyra fingrar och lite till hela vägen), så det känns ju riktigt bra till min häst som är bred över ryggen. Men känns det efter några ridturer till lika bra så åker Sensationen ut på annons!

Just manken är ett frågetecken för mig, än har den ju inte satt sig och inga problem med manken. Men herrn har hög, lång och bred manke. Kanske räddas han av att den är bred, men jag har en liten reservation för att det kan bli problem med mankfrigången när den satt sig. Jag hoppas det i så fall går att padda sig ur om den funkar i övrigt etc.

Den har satt sig lite mer, men är inte "färdig". Än är det ingen fara för manken, men står kvar vid min reservation att man kanske kommer få padda sig ur det..

Idag resp 20/11. Färgmismatch bjuder jag på, det är tydligen sanslöst jobbigt byta stigbyglar.. Och ja, jag måste köpa mindre schabrak, men det har fått stå ganska långt ner på listan såhär i juletider

1465144_537050493057595_690662604_n.jpg

1484336_537050486390929_632354494_n.jpg

Tänk bara på att en bred kanal ökar risken att en sadel utan fast konstruktion viker sig ner i ryggen.

Så hur vet man ifall sadeln viker sig då? Det känns ju definitivt inte som någon höjdare om den skulle göra det...

Så hur vet man ifall sadeln viker sig då? Det känns ju definitivt inte som någon höjdare om den skulle göra det...

Ingen som har någon tanke om detta? Någon annan med en Star Trekk? Jag har ju klämt och känt på sadeln och tycker absolut inte att den känns instabil. Har heller inte hört någon som skulle haft problem med att Star Trekk viker sig? Det är väl en kvalitetssadel ändå?

kl

Att tänka på när man köper maxflex sadlarna är att vid beställning ange om man ska ha kil eller rundbossor, rak eller böjd plastbom.

Jag fick låna hem en demosadel och den låg som ett smäck, glad i hågen beställde jag en såklart men fick hem nått helt annat.. som inte passade=(

Kolla skillnaden på bossorna baktill, den bruna har betydligt längre/rakare bobbor bak än den svarta.

Provsadeln

1011563_10152452943378998_314055169_n_zps95e461f2.jpg

den sadeln jag fick när jag köpte den

1545937_10152452942413998_1625779252_n_zps5fb82d86.jpg

Detta var inget som försäljaren talade om då dessvärre

*kl*

Jag har nu ridit i min nya Karlslund och JAG sitter jätteskönt i den. :love:

MEN. ...

Den passar inte min häst :cry:

Så jag undrar om det går att BÖJA den på något sätt då min häst har numera lite böjdare rygg pga åldern, blir 23, medans sadeln är spikrak.

Det gör även att den ligger på manken trots att den är cutback.

Finns det någon chans att böja till den eller är det helt kört :cry: ???

*kl*

Jag har nu ridit i min nya Karlslund och JAG sitter jätteskönt i den. :love:

MEN. ...

Den passar inte min häst :cry:

Så jag undrar om det går att BÖJA den på något sätt då min häst har numera lite böjdare rygg pga åldern, blir 23, medans sadeln är spikrak.

Det gör även att den ligger på manken trots att den är cutback.

Finns det någon chans att böja till den eller är det helt kört :cry: ???

Det är väl en bomlös??
Då ska den ju forma sig efter hästens rygg efter ett tag?
Men testa annars att vika den som ett V ett par gånger så den blir böjd=)

Den är bomlös men hård och rak även efter 1.5 timmes ridning.

Den har fasta bossar på undersidan och jag har försökt med både tjock fårskinnspad och med tjock gelpad som är tjockare framtill för att lyfta upp den så den inte ska ligga mot manken.

Undrar om den går att vika ihop på mitten, någon som testat det ???

Den är bomlös men hård och rak även efter 1.5 timmes ridning.

Den har fasta bossar på undersidan och jag har försökt med både tjock fårskinnspad och med tjock gelpad som är tjockare framtill för att lyfta upp den så den inte ska ligga mot manken.

Undrar om den går att vika ihop på mitten, någon som testat det ???
Låter ju inte som någon bra bomlös om den inte går att röra alls i "bommen":(

Är det enbart läderbom så måste den sätta sig och som med westernsadlarna som man stoppar in en pinne genom stigbyglarna för att få till rätt vinkel på dom måste an "tvinga" "bommen" till rätt läge för just sin häst.
Vill du få den mer böjd så tvinga den under natten med hjälp av nått som håller sadeln fast i de läge du vill ha den=)

Dränk den i läderolja innan plaska på rejält=)

Maxflex sadlarna tex har ju plastbom och kan ju inte tvingas är den mkt böjd flexar den ju bara mellan mkt böjd och mindre. men kan ju inte gå från mkt böjd till spikrak..
Därför dessa sadlar går att få i 2 "bommar" rak eller böjd

den sadel jag har nu har paneler undertill och går att vika ihop till en knut typ om jag vill.

Du skulle säkert kunna böja sadeln, men jag har bara max runt 10% muskelstyrka. Men jag kommer ta hem den och be sambon hjälpa mej.

Tror du, eller någon annan, att det skulle fungera om jag spände den i böjd form med spännband och sen dränkte in undersidan och bossarna med olja och låter den ligga så 1 vecka eller så ???

Det skulle kanske funka. Jag hade i och för sig varit lite rädd för att greja med den alldeles för mycket. Kan ju bli svårt om man skulle vilja sälja den sedan. Kanske bättre att sälja och leta efter någon annan sadel som passar bättre?

Det skulle kanske funka. Jag hade i och för sig varit lite rädd för att greja med den alldeles för mycket. Kan ju bli svårt om man skulle vilja sälja den sedan. Kanske bättre att sälja och leta efter någon annan sadel som passar bättre?

Så här funkar ju alla bomlösa med läderbom, den ska forma sig efter hästen.
Och det tar tid, de är hårda och styva i början precis som läder alltid är,
är ju samma sak med bomsadlar som måste "sätta" sig i stoppningen efter hästen och de tar några veckor minst=)

En bomlös i läderbom kan du inte förstöra genom att grejja med den du kan få den böjd och vill du sedan ha den rak igen gör du den bara rak=)

Du skulle säkert kunna böja sadeln, men jag har bara max runt 10% muskelstyrka. Men jag kommer ta hem den och be sambon hjälpa mej.

Tror du, eller någon annan, att det skulle fungera om jag spände den i böjd form med spännband och sen dränkte in undersidan och bossarna med olja och låter den ligga så 1 vecka eller så ???

Varför måste du dränka den i olja? Jag bra läderbom men syntetsadel och bara fixera den som man vill ha den och ha lite tryck på. Fick tipset att lägga en pelletssäck på framvalvet, och sadeln på en tunna tex om man ville påskynda utvidgningen av mankdelen tex

Varför måste du dränka den i olja? Jag bra läderbom men syntetsadel och bara fixera den som man vill ha den och ha lite tryck på. Fick tipset att lägga en pelletssäck på framvalvet, och sadeln på en tunna tex om man ville påskynda utvidgningen av mankdelen tex

Lättare att sadeln formar sig om man har lite olja på lädret så det är blött=)

Det var Niela som skrev det där om oljan....

Men då skippar jag oljan. ;)

Jag vill inte ha den lägre vid manken då hästen har hög manke och om bara den blir mer böjd så kommer eventuella problem runt manken att försvinna då sadeln har rejäl cutback.

Nu ligger den på manken och halvvägs på ryggen där den böjer sej uppåt, om du förstår hur jag menar ;)

Då jag bara kan/orkar rida mer än någon/några ggr/vecka såatt använda den tills den format sej är tyvärr uteslutet.

Och sälja den och börja leta igen känns inte heller som något bra alternativ då jag redan har letat i 6-7 år innan jag hittade en JAG kanrida i utan att min värk blir värre.....

Har köpt den "ny"begagnad = pålagd på häst en gång men tyvärr hade dom tappat bort kvittot så dom kunde inte skicka tillbaka den.

Sen undrar jag om dom kan ha "förstört" den då dom innan jag hämtade den hade smort in den med något som gav den en vitaktig hinna.
Nu är det mesta av hinnan bortnött där man sitter men frampå benstöden finna den kvar och bakpå bakvalvet också.

Räcker det om jag tvättar av den med sadeltvål ?

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 611
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10