Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

KL

Någon som har erfarenhet av Barefoot Barrydale?

Och hur pass mycket behöver man på en bomlös sadel bry sig om längden på sadeln? På en bomsadel så är det ju viktigt, men hur ligger det till för bomlöst? Enligt återförsäljare som jag pratat med så gör det inget om sadeln är längre än sadelläget på hästen och att jag bör välja sadel efter vad jag får plats i. Stämmer detta?

sen en fråga till, sadelläget på Barefoot, det beskrivs som att ligga längre fram än på en bomlös sadel, är detta korrekt? Hindrar den inte bogens rörelser?

Någon som har koll på detta???

Om säljaren uppgivit fel fakta ska du självklart reklamera, även om du köpt från privatperson

Lycka till säger jag bara med att reklamera mot en privatperson!

Få TYVÄRR är så pass ärliga och snälla att de tar tillbaks en sak de sålt privat.
Utan för det mesta får man vackert sälja vidare om de man köpt ej passar.

Reklamera vart? Jag har ju inga bevis på att hon uppgett felaktigt mått till mig i telefonen. Fattar inget:o

Till säljaren så klart. Du förstår väl konceptet reklamation?

Har säljaren uppgett fel uppgifter, har du rätt att reklamera. Köplagen finns att läsa på nätet.

Reklamera kan man alltid göra. Vad sedan säljaren väljer att göra är ju en annan femma.

Du får de att låta så lätt men tyvärr funkar det inte så i verkligheten.

Om jag köper en sadel och jag säger att säljaren uppgivit fel storlek och vill lämna tillbaks den.
Dels ska jag ha bevis, och om säljaren inte vill måste jag ta kontakt med en advokat och bråka mig igenom nått som kostade ingenting mot vad det kostar att dra igång en rättegång för att få rätt!
Och förlorar jag kan det kosta mig över 100 tusen i advokatkostnader eftersom jag då år dels betala min egna och den mtpart jag förlorade mot!

Ord mot ord är svårt att bevisa även om man har rätt!

Så även om man har rätt så är det inte bara som du säger att reklamera mot en privatperson.

Äben om det SJÄLVKLART bör vara så som du säger.. bara att:D

Sms och mejl är inte så starka bevis för du ska då även bevisa att person hr skivit/mejlat och inte någon annan från des konto!

Jo, det är bara att reklamera. Hur säljaren sedan väljer att agera är en annan sak. Men som missnöjd köpare ska du självklart tala om detta för säljaren genom att reklamera.

Jag har så klart sagt till säljaren att måtten inte stämde som hon sagt och att sadeln pågrund av det inte passar. Vilket resulterade i att hon slutade svara. Vad mer ska jag göra? Jag har ju i alla fall en sadel. Känns som det är betydligt lättare att sälja om den än att dra i gång något när jag inte alls har några bevis, inte ens sms/mejl.

Angående sadellängden för Barefoots sadlar så ska det inte göra något om sadeln är någon cm för lång eftersom det inte är något tryck där bak.

Man lägger även sadeln lite längre fram men det blir inget tryck på bogarna som kan röra sig fritt i alla fall.

Jag har ingen erfarenhet av Barrydale, jag har en Arizona och en Arizona Nut och jag gillar bägge väldigt mycket. Barrydale ser dock riktigt skön ut men jag vill ha westernsadlar. :)

Men då har du ju reklamerat den redan? Och säljaren har meddelat att denne inte accepterar reklamationen. Och knappat lönt att dra vidare.

Tack för svar, en följdfråga:

Hur många cm är någon? Om vi säger 4 cm är det för långt? Kommer det påverka henne negativt?

KL
Jag blev med bomlös engelsk sadel i helgen. Provred den igår, och usch och fy så obekvämt! Jag är westernryttare, har inte suttit i en engelsk sadel på år och dar så det kändes helt mysko. Men jag vänjer mig nog. Kommer nog behålla den ett tag, funderar på att börja träna lite distans igen och då kan den vara bra att ha. Ska bara skaffa ett schabrak och egen sadelgjord :D

Kl
Och jag lyckades byta bort min Torsion och har en barefoot arizona påväg :D får se om det är något för mig :) brett vet jag ju att det blir men förhoppningsvis har denna satt sig lite mer då den är begagnad, har bara haft nya barefoot i dry-tex förut och då har dom ju varit väldigt osmidiga :)

Vad är det för sadel, sthu? Ska du använda den till distansridning måste den ju vara bekväm för dig också!

Själv väntar och väntar jag på min Star Trekk. Har den inte kommit nästa vecka tänkte jag maila återförsäljaren och fråga vart den tagit vägen, för då har det gått 10 veckor sedan min beställning.

Jag kommer inte tävla distans. Blir bara som förra gången vi pysslade med det, någon liten tt bara. Tror det var 2 mil sist. Helt lagom :p
Sadeln är inte obekväm i sig, bara att jag inte är van vid engelska sadlar. Sladdriga stigläder och elände :p Kändes mycket bättre idag.

Jag vet inte vad det är för märke, står inget på den. Bytte min ena westernsadel mot den (fast misstänker starkt att min sadel var värd mer ;) ville bara bli av med den). Tror jag har sett den på eBay för typ 2000 spänn..

Men då har du ju reklamerat den redan? Och säljaren har meddelat att denne inte accepterar reklamationen. Och knappat lönt att dra vidare.

Tror du fått allt om bakfoten hur de går till att reklamera.
Att reklamera nått betyder att du lämnar tillbaks en vara du köpt som inte uppfyller dina förväntingar.
kan vara att varan är för stor för liten eller inte ser ut så som på bilden osv.
Du får dina pengar tillbaks.
Att reklamera är INTE att informera en säljare om att det man köpt inte är vad den utgett sig för att vara..
Det kallas att INFORMERA!

här har köparen FÖRSÖKT reklamerat men hon har INTE reklamerat!!

Och det ända man kan göra när man köper privat är just att informera säljaren om att den har ljugit för en och att man vill få tillbaks pengarna och säljaren får tillbaks sin vara.

DOCK är det FÅ perivatpersoner som säljer nått som gå med på detta, spelar ingen roll om de gör fel eller rätt,
Och ska man komma med pekfingret och SKA ha rätt måste man va beredd med att betala åtskilda 10 tusentals kronor i advokatkostnader och MÅNADER av bråk för nått som kanske kostade 4000 fårn början. Och förlorar man s kan de som från början kostade 4000 sluta i 100tusen.

Blir det en förlikning får man slicka rent sina egna sår efter rättegången och de kan kosta uppemot 100 tusen

Att dra igång en rättegång kostar jag fick betala ca 75000 kr i en rättegång så msn ska verkligen tänka till 1 oh 511 ggr innan man drar igång nått.
En advokat kostar ca 2500 i TIMMEN om du ska ha en bra!

Så nej det är inte bara att reklamera saker och hävda sin rätt för de kan va jäkligt svårt att bevisa att man har rätt ÄVEN om man har rätt.

MEN om värden var svart och vitt enbart så JA självklart ska man ju bara kunna meddela en privatsäljare att varan inte passade och dom glatt går med på ett återköp.

Men världen funkar inte så tyvärr alla ggr.

Man måste avväga är de värt att bråka eller bara sälja vidare, många ggr är de inte länt att bråka för de kostar mer än vad de smakar!

Mot företag är det helt annat, mkt lättare att reklamera=)

Hoppas du vart lite klokare nu :)

Nej, du är HELT ute och reser.

Jag kopierar in från konsumentverket.se
---
När du reklamerar en vara
talar du om för säljaren
att det är fel på varan.
---
http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vill-du-klaga-pa-det-som-du-kopt/Reklamera/

Detta gäller oavsett om det är kkl eller kl. Att reklamera är INTE att lämna tillbaka, det är att TALA OM att man inte är nöjd med varan.

Jag har jobbat med detta så jag kan lova dig att jag är MYCKET klokare. Tycker däremot att det är väldig beklagligt att du sprider felaktigheter som sanningar utan att du har fakta.

Mailade åf ang min Star trekk som jag beställde för nu 10 veckor sedan och fick detta svar:

"Vi har varit i kontakt med Deuber angående er sadel, den är på ingång. De fick in en sadel för 3 veckor sedan men den gick inte igenom kvalitetskontroll och sadelmakaren fick tillverka en ny till dig. Beklagar väntetiden!

Vi har mejlat till Deuber idag och frågat om sadeln är färdig för utleverans. Återkommer inom kort så fort vi får svar om status.

Återkommer å det snaraste med besked!"

Bra att jag inte fick en kass sadel såklart, men va sjutton... Är det så få som beställer Star trekk dressyr så de bara tillverkar typ en i kvartalet...?

Du får ha jobbat med vad du vill de bekommer mig icke, du vet inte vad jag har jobbat med eller min erfarenhet gällande detta ämne.
Så lämna sandlådan, för att hålla på och tala om för mig vem som vet bäst är bara tragiskt!:mad:
Det är ingen tävling i vem vet bäst.

Reklamerar du en vara från ett företag går det till såhär.
Du åker ner till affären talar om att de du köpt tex är trasigt.
De kollar igenom varan och tar ett beslut om du får reklamera eller ej.
Säger dom att det är okej går reklamationen igenom och du har alltså LÄMNAT tillbaks din vara.
Du får antingen pengarna tillbaks dock inte så vanligt utan du får ist en ny likadan eller en snarliknande motsvarande vara!
Alt är att du får en check att kunna handla annat för i samma butik.
Så många ggr man har reklamerat saker och vill ha pengarna tillbaks men företagena ska envisas med att ge ny.. som går sönder igen.. för att återigen ge ny.
Vissa företag vet dock vad kundservice är och ger pengarna tillbaks, vilket de vet att de tjänar påför oftast stannar man ju kvar då som kund på företaget.
Har du beställt varan på nätet så får man retursedel oftast och får fylla i vilken kod(orsak) till varför man vill reklamera varan. Brukar alltid gå igenom så vidare man inte haft sönder eller gjort märken i saken.

Som privatperson ska de gå till likadant.MEEEEEEEN här har du det betyyydligt svårare sedan skiter jag i vad lagen säger.
Lagen kan ta sig där bak för du måste kunna BEVISA de du säger.
Det räcker inte att ringa konsumäntverket och säga

Hej jag köpte en sak av lisa här och saken skulle va 50 cm lång men jag mätte hemma och den var 45 cm lång.
Nu vill jag ju reklamera denna sak och när jag mejlade säljaden och sa detta fick jag till svar att nä de fick jag inte.
Eftersom hon sagt att saken var 45 cm lång när vi pratade i telefonen
Men de har hon ju inte alls.
Någon av oss ljuger ju .. självklart inte jag;) de räcker väl att jag säger att jag har rätt va??

Nä det funkar ju inte riiiiiiktigt så utan som sagt återigen för 511 gången du måste ha BEVIS!

Få personer här inne filmar säljaren när denna talar om vad för vara den säljer i vilket skick ev skador ålder samt pris och storlek och form samt att man tar kort på alla vinklar på varan.
Och sedan skiver kontrakt med all info igen. När varan man köper kostar 50 kr.
Men skulle alla gå tillväga på detta viset när de köper/säljer saker privat skulle det vara betyyyyydligt lättare att reklamera varor även när du köper privat!

Men har svårt att tro att folk här inne gör så när de köper.
Utan de flesta sitter på blocket ser tex en sadel de vill ha,man mejlar och frågar om sadeln kan passa något böjd rygg som är kort, man frågar anläggningsytan och om den är skön att rida i typ.

Säljaren svarar att den har legat på en någelunda kortryggad häst med någelunda böjd rygg och att anläggningsytan är CA 45 cm men att man aldrig mätt.
Och att det inte alls vet om sadeln kan passa din häst för denne är ingen sadelprovare.
Rekommenderar en att låna en likadan sadel och testa.

Detta tar köparen som följande

Ja den passar kortryggad häst och ja den passar häst med böjd tygg och anläggningsytan ÄR 45 cm.

Man köper sadeln och ser att den är för böjd för sin häst och vill reklamera den.

Säljaren säger då nej jag sa att den är något böjd jag har talat om exakt vad som gällde och du har köpt varan på dessa promiser.
Du skulle ha tagit reda på mer om sadeln innan du köpte den.

Då står man här ord mot ord och har inget bevis.

Visst kan d ringa konsumäntverket men till vilken nytta? du har ju inge bevis, inge kvitto ens .

Så många personer som bllivit lurade här påbuke då de betalat in pengar påett konto och ska få en sak skickade till sig men får inget.

Visst kan du anmäla och anmäla ska du göra MEN det kommer inte hända så mkt mer än så.
Polisen har viktigare saker att göra och detta ärende ligger INTE högst upp i högen.
Så du får inse att du bliit lurad och slicka såret så gott de går i plånboken OCH lärt dig en läxa att ALDRIG någonsin betala i förskott när du köper av privatpersoner.

Du måste lära dig skillnaden på vad som är rätt och vad som är värt att börja bråka om!

Verkligheten är stenhård och i många fall LÅNGT ifrån vad rättigheterna är.

Säger inte att du har fel, det måste du lära dig att läsa
Utan jag säger bara att det är SKITSVÅRT att få rätt i nått som man har rätt i när du köper saker av privatpersoner typ via blocket för det är ord mot ord som gäller oftast!

Så många ggr man har försökt reklamera som privatperson mot privatperson och ALDRIG lyckats!

Inte ens via rättegång och sjukt mkt bevis;) så mjo jag vet hur de går till när man ska reklamera saker och hur frustrerande det är när man till och med har bevis ändå får svar i rätten att de läggs ner pga bristans bevis!

Så NEJ det är inte "bara" att reklamera en sak mot privatperson.
Visst kan man mejla säljaren och tala om att man vill reklamera. de är bara att göra de visst,. men från de steget till att få RÄTT är så sjukt stort så universums utrymme räcker ej till!
:p

Nu orkar jag inte tjaffsa med dig längre.. livet kan ju vara roligare än att hålla på med sånt sit=)

Du kan få sista ordet, de bjuder jag på!

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 612
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)