Sv: Sadellista BOMLÖST, del II
Du får ha jobbat med vad du vill de bekommer mig icke, du vet inte vad jag har jobbat med eller min erfarenhet gällande detta ämne.
Så lämna sandlådan, för att hålla på och tala om för mig vem som vet bäst är bara tragiskt!
Det är ingen tävling i vem vet bäst.
Reklamerar du en vara från ett företag går det till såhär.
Du åker ner till affären talar om att de du köpt tex är trasigt.
De kollar igenom varan och tar ett beslut om du får reklamera eller ej.
Säger dom att det är okej går reklamationen igenom och du har alltså LÄMNAT tillbaks din vara.
Du får antingen pengarna tillbaks dock inte så vanligt utan du får ist en ny likadan eller en snarliknande motsvarande vara!
Alt är att du får en check att kunna handla annat för i samma butik.
Så många ggr man har reklamerat saker och vill ha pengarna tillbaks men företagena ska envisas med att ge ny.. som går sönder igen.. för att återigen ge ny.
Vissa företag vet dock vad kundservice är och ger pengarna tillbaks, vilket de vet att de tjänar påför oftast stannar man ju kvar då som kund på företaget.
Har du beställt varan på nätet så får man retursedel oftast och får fylla i vilken kod(orsak) till varför man vill reklamera varan. Brukar alltid gå igenom så vidare man inte haft sönder eller gjort märken i saken.
Som privatperson ska de gå till likadant.MEEEEEEEN här har du det betyyydligt svårare sedan skiter jag i vad lagen säger.
Lagen kan ta sig där bak för du måste kunna BEVISA de du säger.
Det räcker inte att ringa konsumäntverket och säga
Hej jag köpte en sak av lisa här och saken skulle va 50 cm lång men jag mätte hemma och den var 45 cm lång.
Nu vill jag ju reklamera denna sak och när jag mejlade säljaden och sa detta fick jag till svar att nä de fick jag inte.
Eftersom hon sagt att saken var 45 cm lång när vi pratade i telefonen
Men de har hon ju inte alls.
Någon av oss ljuger ju .. självklart inte jag
de räcker väl att jag säger att jag har rätt va??
Nä det funkar ju inte riiiiiiktigt så utan som sagt återigen för 511 gången du måste ha BEVIS!
Få personer här inne filmar säljaren när denna talar om vad för vara den säljer i vilket skick ev skador ålder samt pris och storlek och form samt att man tar kort på alla vinklar på varan.
Och sedan skiver kontrakt med all info igen. När varan man köper kostar 50 kr.
Men skulle alla gå tillväga på detta viset när de köper/säljer saker privat skulle det vara betyyyyydligt lättare att reklamera varor även när du köper privat!
Men har svårt att tro att folk här inne gör så när de köper.
Utan de flesta sitter på blocket ser tex en sadel de vill ha,man mejlar och frågar om sadeln kan passa något böjd rygg som är kort, man frågar anläggningsytan och om den är skön att rida i typ.
Säljaren svarar att den har legat på en någelunda kortryggad häst med någelunda böjd rygg och att anläggningsytan är CA 45 cm men att man aldrig mätt.
Och att det inte alls vet om sadeln kan passa din häst för denne är ingen sadelprovare.
Rekommenderar en att låna en likadan sadel och testa.
Detta tar köparen som följande
Ja den passar kortryggad häst och ja den passar häst med böjd tygg och anläggningsytan ÄR 45 cm.
Man köper sadeln och ser att den är för böjd för sin häst och vill reklamera den.
Säljaren säger då nej jag sa att den är något böjd jag har talat om exakt vad som gällde och du har köpt varan på dessa promiser.
Du skulle ha tagit reda på mer om sadeln innan du köpte den.
Då står man här ord mot ord och har inget bevis.
Visst kan d ringa konsumäntverket men till vilken nytta? du har ju inge bevis, inge kvitto ens .
Så många personer som bllivit lurade här påbuke då de betalat in pengar påett konto och ska få en sak skickade till sig men får inget.
Visst kan du anmäla och anmäla ska du göra MEN det kommer inte hända så mkt mer än så.
Polisen har viktigare saker att göra och detta ärende ligger INTE högst upp i högen.
Så du får inse att du bliit lurad och slicka såret så gott de går i plånboken OCH lärt dig en läxa att ALDRIG någonsin betala i förskott när du köper av privatpersoner.
Du måste lära dig skillnaden på vad som är rätt och vad som är värt att börja bråka om!
Verkligheten är stenhård och i många fall LÅNGT ifrån vad rättigheterna är.
Säger inte att du har fel, det måste du lära dig att läsa
Utan jag säger bara att det är SKITSVÅRT att få rätt i nått som man har rätt i när du köper saker av privatpersoner typ via blocket för det är ord mot ord som gäller oftast!
Så många ggr man har försökt reklamera som privatperson mot privatperson och ALDRIG lyckats!
Inte ens via rättegång och sjukt mkt bevis
så mjo jag vet hur de går till när man ska reklamera saker och hur frustrerande det är när man till och med har bevis ändå får svar i rätten att de läggs ner pga bristans bevis!
Så NEJ det är inte "bara" att reklamera en sak mot privatperson.
Visst kan man mejla säljaren och tala om att man vill reklamera. de är bara att göra de visst,. men från de steget till att få RÄTT är så sjukt stort så universums utrymme räcker ej till!
Nu orkar jag inte tjaffsa med dig längre.. livet kan ju vara roligare än att hålla på med sånt sit=)
Du kan få sista ordet, de bjuder jag på!