Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

På hurdan rygg ligger Star trekk bäst? den där island modellen?
den ser ju kort ut iallafall? passar den kort och något svängd , överbyggd rygg?

Den är både kort och mjuk ju, så den formar sig efter hästen. En överbyggd häst kan tänkas skuffa fram sadeln, så det kan vara bäst att testa ordentligt innan man bestämmer sig.

Sedan tycker jag att du kanske ska testa Dressyr också, jag red i min första gången igår och HERREGUD vad nice den var!!
Jag har trivts fint i min Island, men det här var ju något helt annat. Bättre balans, mer lodrät sits utan att man känner sig låst. Känns som att den är lite annorlunda byggd i sitsen också, så att man får bättre kontakt med sittbenen.
Eller så är min gamla Island nersutten som en soffa... fast den ser inte annorlunda ut än när den var ny tycker jag, bossorna är lika tjocka osv.

Vet egentligen inte vad syftet är med en gångartssadel, jag får för mig att den här iaf är gjord för att man enkelt ska kunna sitta i stolsits, men det är ju old school, idag vet man ju bättre. Jag tror inte den är skuren på något annat vis för bättre frambensaktivitet, sadlar man rätt så ska ju inga sadlar blockera bogarna.

Min nya favorit är LÄTT Startrekk Dressyr :d
(ska se om jag kan få min mobil att släppa ifrån sig lite bilder..)

Då ska vi se..
Här har vi båda sadlarna ihop, jag tror inte att kanalen egentligen är bredare vid infästningen, men Dressyren har ju liksom en flatare form på bossan jämfört med Island, så det blir antagligen mer plats. Obs att min Island alltså kan vara 7-8 år gammal, de kanske är mer lika idag. Min Island har iaf alltid varit sådär bullig i stoppningen, den är rätt fluffig och trycks ihop lite när man sätter sig.
67016_10201435263458745_75414875_n.jpg

Sidobild på båda. Dressyren är högre i manken och lägger sig lite konstigt på sadelhängaren.
1236647_10201435263498746_959458669_n.jpg

Island ensam
575312_10201435264258765_548292617_n.jpg

Dressyr ensam
1375973_10201435264338767_457292979_n.jpg

Närbild på stigläderfästet. Som ni kanske ser så är det två lager läder i kåpan här, och bara ett lager precis under fästet. Det är ganska mjukt läder och jag tänkte mig att man skulle göra ett snitt längs med det övre lagrets urskärning, så kan man föra upp stiglädret från insidan till fästet.
59172_10201435263418744_138717324_n.jpg

Tack för bilderna! Längtar tills jag får prova min.

Ta på lypsyl först, så inte läpparna spricker av flinet ;)
I kväll ska vi rida för vår dressyrtränare och hon lär tappa hakan :)

de ser onekligen olika ut! jag skall få en startrek i islandsmodell på prov.
nu läste jag nån saluannons där det sod att panelerna är 49 cm, eller så lång anläggningsyta. det är på tok för långt ( 17" sadel)
var den inte kort tyckte jag någon sade!??

De kommer ju i olika storlekar, och anläggningsyta kan vara svår att mäta ordentligt. Den som är S0 (16,5 tum) är jättekort iaf.

nu var jag efter sadeln på prov. det var dressyr varianten. men den hade ringar för stiglädret istället för krok :(

Ja, det var så på de äldre modellerna. Senaste par åren har det tydligen gjorts lite andra förbättringar också, så det kanske kan vara värt en ny :)

Vad för bomlösa dressyr dressyrsadlar kan tänkas passa en lång rak rygg?
Har Wide i Bates sadeln och är lite lagon takformad, bred vid manken men ingen tunna i formen.

Fråga Taur för exakt besked, men förbättrad sits för ryttaren och mer viktfördelning med stabilare skenor/konstruktion. Om jag fattade rätt. Tror också lädret håller bättre kvalitet.

Nåja, nu har jag provat startrek dressyren. Vill gärna ha era åsikter!!
Den ligger inte optimalt framtill.. Jag red inte utan provade bara den på ryggen.

Jag tycker den är för lång. Om du sätter dig i den så kommer trycket hamna på ländryggen. Du kan inte lägga den längre fram heller.

ja, det tycker jag också, att den är en gnutta för lång. dessutom tror jag den skulle trycka på bogarna.
kommer bli svårt att hitta sadel tror jag bestämt..

Kan inte tänka mig att konstruktionen är så fast att den fördelar ut något tryck att prata om ute till länden. I så fall har de gjort gigantiska förändringar.

Men det är ju lätt att testa.

Jag tycker de nya är betydligt stadigare än de äldre och jag har sett det problemet med den sadeln förut. Så visst går det.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
685
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 898
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 622
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18