Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

*kl*

Har kollat runt här och bland isistrådarna men jag hittar inget om den bomlösa sadeln jag köpt.
Enligt säljaren är det en Karlslund men jag hittar inte någon modell som stämmer med utseendet.
Kan lägga in bilder imorgon men den är i 2 olika bruna nyanser med ribbat säte och har cut back.

Låter som Kari Flex, tillverkades från och med kanske 2006.
Lägg upp en bild, det ska stå Karlslund på den.

Var i landet håller du till? Jag finns i Stockholm och har två olika Startrekks om du bor i närheten och skulle vilja prova. Fick just hem en Dressyr, den andra är en Island som jag haft sedan... 2005 eller nått tror jag, vad tiden går! :o

Personligen bara älskar jag Startrekk, de är välgjorda och säckar inte ihop på ryggraden, ingen risk! Den äldre sadeln har ett väldigt mjukt läder som iofs är skönt, men också ganska repkänsligt. Den nya verkar ha en mer robust yta. Islandsmodellen har singelkåpa(min gamla alltså, vet inte om de är annorlunda nu) och jag vill helst kunna ha stiglädren under kåpan som man kan på Dressyren. Sliter inte lika mycket på kåpan heller.

Kan knäppa lite bilder och visa :D

Jag tycker i varje fall att de fortfarande är väldigt trevliga men den bomlösa marknaden har ju fullkomligt exploderat nu så det finns ju betydligt mer (och bättre) att välja på ;)

Vilka bomlösa tycker du är bättre än Startrekk och på vilket sätt? *nyfiken*
Jag har förstått att Maxflex blivit väldigt populära, men har inte haft möjligheten att se eller prova någon ännu.

Åh vad snällt, men jag bor i Falun så det blir lite långt. Du får jättegärna knäppa lite bilder! :D Visst är kanalen lite bredare på de nya Star Trekk jämfört med de äldre?

Jag har beställt en ST dressyr som ska komma om ungefär fyra veckor, det är ju öppet köp så jag är mest inställd på att prova den och sen skicka tillbaka för att inte bli besviken om den inte fungerar :p Men är det alltså dubbelkåpa på nya ST dressyr?? Jag hade blivit överlycklig i så fall, vill också helst ha stiglädren under kåpan.

Jag kan knäppa lite jämförelsebilder, jag tror att kanalen kändes bredare på den nya.

Alltså, Dressyren har dubbelkåpa, men rent tekniskt sett kan man inte ha stiglädren under kåpan då den övre är "hel" och stigläderfästet sitter utanpå. Dock har jag undersökt lite och med ett enkelt snitt i den övre kåpan så borde man kunna ha stiglädren under.
Jag ska snacka med Micke på Taur om det där och be honom kolla med Deuber om de menar att det kan skada på något vis om man gör så. Det ser typ ut som att de tänkt göra ett snitt där men bara glömt det.
Återkommer när jag får svar angående det :)

Vad bra, tack! Låter konstigt med dressyren, hoppas det är meningen att man ska kunna ha stiglädren under kåpan, du får gärna återkomma när du fått svar :)

Kl

Vet att Maxflex-sadlarna diskuterats lite och det verkar väl kanske som om ingen riktigt har hunnit prova dem ordentligt. Jag får följa tråden och hoppas att någon kan uttala sig mer, men jag tänkte ändå fråga så länge:

har någon kikat på den senaste maxflex fina (säljs som särskilt till gångartshästar och har extra utskärningar för bogrörelser)?

Jag är jättenyfiken på den, vet någon om det går att få hem provsadel från någon återförsäljare?

Är det Taur som är generalagent på dem också? Du kan väl höra med dem, jag tror att man kan ta hem dem på öppet köp för att prova.

Ja, Taur säljer Maxflexsadlarna, även Softsaddles (där kallas de Innova). På Taur får man ta hem på öppet köp och får sedan tillbaka om det var 90 eller 95 % av priset om man skickar tillbaka. Tror Softsaddles har någon liknande deal.

De är snabba på att svara på mail :)

Jag fick svaret att det är fler som efterfrågat möjligheten att ha lädret under kåpan och de har pratat med Deuber om det men förändring är rätt segt där.
Självklart friskriver Deuber sig från garantin om man börjar bygga om sadeln, men Micke (på Taur) trodde inte det skulle vara några problem att göra ett litet snitt.
Han ska iaf tjata lite mer på Deuber i frågan.

Jag tänker ta min sadel till en sadelmakare och be denne kolla om han/hon tror att man utan problem kan göra ett litet snitt, så får vi se.
Sen kan jag rapportera till Deuber hur det blev :) och till er förståss :)

Skulle inte vara orolig varken för förtvinade muskler eller ihopsjunken sadel om du har en hyffsat ny sadel och att den passar hästen. De flesta hästar brukar få rejäl träningsvärk efter ett tag med bomlöst eftersom de använder ryggen på ett helt annat sätt. Men det går över och oftast får de väldigt fina ryggar efter ett tag.

emindy Jag ångrar bittert att jag sålde min fina Espaniola och kommer definitivt att köpa en ny när jag har skaffat ny häst.

Vilka bomlösa tycker du är bättre än Startrekk och på vilket sätt? *nyfiken*
Jag har förstått att Maxflex blivit väldigt populära, men har inte haft möjligheten att se eller prova någon ännu.

Jag har blivit Ansur-frälst! De är verkligen värda varenda krona. De är stabilare och har bättre passform men så kostar de ju 3 gånger mer också.

Sen är jag ett stort fan utav Barefoot. Om man ska ha ST eller Barefoot beror ju lite på vad som passar bäst till både häst och ryttare.

Av de akademiska modellerna så tycker jag faktiskt att rent ridmässigt att Hidalgo/Chezz är bättre men de har ju läderbom. Men ST är ju betydligt bättre kvalitetsmässigt.

På hurdan rygg ligger Star trekk bäst? den där island modellen?
den ser ju kort ut iallafall? passar den kort och något svängd , överbyggd rygg?

Jag har en ST Island till min islänning och eftersom den bara har en mjuk läderbom så formar sig sadeln efter hästen.
Alltså fungerar det inte att bara lägga på den och titta utan den behöver ridas in efter hästen.
Min islänning är rak men lite överbyggd så ryggen sluttar uppåt och jag är helt övertygad om att det skulle fungera med en mer svängd rygg också.

Min sadel heter GP på horsatlekas hemsida!

Vet inte hur lång den är, eftersom det är en bomlös så trycker den inte längst bak som en bomsadel.
Men om man är orolig kan man göra följande

Lägg en tunnare padd under sadeln med kanal så ligger sista delen sadeln i luften och trycker inget alls=)

Jorunn har utvecklat superfina ryggmuskler samt mankmuskler på bara 3 månader med sadeln

Hon har aldrig haft såhär fin rygg under de 7 år jag haft henne, och vi har haft så många olika sadlar.

Jag har ju en Sensation G3 nu och han går jättebra med den, superfin i kroppen. Att jag skulle vilja ha en mer liknande "vanlig" sadel är bara p g a att jag vill ha en dressyrsadel för min egen skull. Därför är jag lite orolig, tänk om det inte blir lika bra för hästen som det är nu?

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
685
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 898
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 622
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka