Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Nåja, nu har jag provat startrek dressyren. Vill gärna ha era åsikter!!
Den ligger inte optimalt framtill.. Jag red inte utan provade bara den på ryggen.

Vad konstiga knästöd sadeln har. de är ju tjocka knät lär ju mer läggas på stödet ist för framför så de får stöd.

De skulle jag göra om om jag själv skulel köpa en sån ska snegla på en sånhär snart till min!

Min har längre rygg än din så den bör inte va för lång på henne.

Det blev inte den sadeln. Den var bekväm att sitta i, men jag satt i nerförsbacke.
Det blev en Freeform shortback freegate plus.
Den är bekväm, men har också enorma knästöd.

Spännande - har du möjligen bild på sadeln? Vore kul att se den på? Finns den att köpa i Sverige, hittar ingen åf som har denna modell när jag googlar?

Freeformen: Jag har köpt den begagnad, men säljaren sade att det var en freegate plus. Knästödena är plusset , tror jag;) och freegate är dressyrsadel (tror jag)
I ridskolan jag rider har nästan alla isisar en freeform, men ingen av dom har denna modell med stora knästöd.
Första gången jag provade sadeln tyckte jag att knästöden var alltför stora, nu har jag vant mej, men jag siteer inte optimalt. Knäna ligger på stöden istället för imot.
Otroligt mjuk. Jag var säker på att den skulle ha haft teddy/fårskinn undertill, det har alla jag sett. Men denna är läder = hal. Får ha en sån där gummistoppare mellan pad och sadel.
Sadeln passar kanske inte till 100% eftersom den kanar fram utan gummigrejjen (tunn matta liksom) medans paden hålls på plats. Min häst är överbyggd, inget hålls på plats, men den trycker inte heller. Man får fingrar imellan vid bogbladet.
På fotot är sadeln för långt fram!

med pad

Tack för svar! Jag är lite nyfiken på liknande sadlar, även om jag i dagsläget är nöjd med min med läderbom (inga fasta järn, men nästan lika stabil som en annan bomsadel)

Den ser lite lång ut på din - det kan ju vara anledningen till att den åker fram. Vet hur hopplöst det är med dessa kortkorta ryggar på islandshästar. Men en bomlös borde ju inte ge så mycket vikt bakåt iaf, men om jag var du skulle jag hålla lite koll så att det inte blir tryck bak.

Hur lång är själva sadeln, har du kollat det? Jag är nyfiken, min har sadelläge på ca 43 cm - var så glad när jag hittade min nuvarande sadel (Hidalgo) med 43 cm paneler och 16.5 sits!

Sadeln är faktiskt hela 51 cm. Men den är konstruerad lite som en westernsadel att trycket av ryttaren inte når ända ut till bakkanten på sadeln. När jag sitter på får jag in fingrarna under kanten.
optimal är den inte, men tillsvidare .. Jag tror det blir ett evigt sadel letande.
Hidalgo hade ÅF i finland, men inte mera, deras sadlar ser trevliga ut.
har du foto på din?

Har tyvärr inget foto på min, är dålig på att ta kort.. Har den akademiska modellen av sadel, Valencia shorty. Valde den modellen främst för stt jag sitter bra i den typen av sadel Funkar super som gångsrtssadel, däremot är den väl inte optimal för riktiga långturer (inte gjord för fältsits t.ex.) därav komiker jag efter extrasadell. Jag köpte direkt från tillverkaren, de var hur bra som helst att ha att göra med.

Kl

Vad tycker ni om torison? Skiljer det sig mycket i mot t.ex barefoot? Har ju haft en pfiff, en knights och två barefoot. Den ena barefooten tyckte jag om men resten gillade jag inget vidare. Är nu lite intresserad av en torison trekking till uteritterna. Någon som har erfarenhet?

Hade en för länge, länge sedan så vet inte om det är till någon hjälp (de kan ju ha gjort om dem) men skriver ändå :)

Det jag upplevde med Torsion Trekkingen var att hästen trivdes super i den men den var på tok för bred (och flat) i sitsen för mig. Gick bra att rida ut i men i dressyren (när jag behövde mer skänkel) sket det sig totalt. Kom helt enkelt inte åt hästen. Till saken kan ju även höra att jag har relativt korta ben och hästen var en kbl-travaren, om än modell nättare på den tiden.

Det problemet räknar jag med! Hade samma problem i dom jag haft förut. Men ska bara rida ut i den, på banan har jag en bomsadel :) fick tips av hästens massör att det var bra att byta av lite mellan bomsadel(även fast den ligger bra) och bomlöst :)

KL

Någon som har erfarenhet av Barefoot Barrydale?

Och hur pass mycket behöver man på en bomlös sadel bry sig om längden på sadeln? På en bomsadel så är det ju viktigt, men hur ligger det till för bomlöst? Enligt återförsäljare som jag pratat med så gör det inget om sadeln är längre än sadelläget på hästen och att jag bör välja sadel efter vad jag får plats i. Stämmer detta?

sen en fråga till, sadelläget på Barefoot, det beskrivs som att ligga längre fram än på en bomlös sadel, är detta korrekt? Hindrar den inte bogens rörelser?

Fördelen med Torsion är att du kan bygga upp sitsen själv. Jag lade en smal remsa liggunderlag mellan sadel och sits, och kom då upp så jag slapp sitta så brett. Det var ändå inte så högt att jag förlorade kontakt med hästen.

Tycker Torsion har fint hantverk och bra skinn, kvalité helt enkelt.

Har fått hem sadeln nu och blev lite halvt lurad på måtten.. Så den var på tok för stor! Annars tyckte jag att den verkade bättre än dom barefoots jag har haft. Men nu kommer den nog få åka ut på annons igen.. Jag hade typ 1,5dm till bakvalvet när jag satt i den..

Men om inte måtten stämmer så borde du väl kunna reklamera den? Tråkigt att den inte passade.

Om säljaren har sagt att längden är 45 cm men det i verkligheten är 60 cm ska du självklart reklamera sadeln.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 612
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025