Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

KL!

ÄNTLIGEN har min efterlängtade G3 dressyr med G4-sits kommit! I den fina bruna färgen jag ville ha! Lycklig!

Nu ska det bli provridning ikväll :D:love::bump::banana::banana::banana::banana:

Nu blev det provridning ikväll! Mycket nöjd, när jag drog sadelgjorden ordentligt :angel: Paden känns lite sådär just nu, den sitter där den ska osv men fäster i sadeln med kardborre. Och hur kommer det att sitta i längden? När tyget på undersidan sadeln blir lite slitet? Jaja, det kommer inhandlas ytterligare pad iaf.
Som sagt, mycket nöjd! Och hästen var också nöjd. Fattade galopperna istället för att springa in i dem. :)

Syns bilderna för er?

920290_578045188902316_1491883763_o.jpg

215289_578045305568971_77794918_n.jpg

919781_578045452235623_113721560_o.jpg

Åh vad roligt :D Äntligen!
Sitter den paden med kardborre direkt mot sadeln alltså? Är det det svarta på paden (under sadeln) kardborre? Alla mina padar har små tyg remsor (precis som på ett vanligt schabrak typ) med kardborre som jag sätter genom ringarna i fram på sadeln istället. Men det är väl helt enkelt olika på olika padar men precis som du så funderar jag på hur bra den kommer sitta sen för tyget blir ju slitet av kardborren...
Kul i vilket fall att den äntligen har kommit :) Hoppas att du och din häst får mycket glädje och nytta av den.

Har jag fattat det rätt om det är så att det är distansmodellen på paden som har kardborre mot sadeln, eller är det även den vanliga modellen?

Åh vad roligt :D Äntligen!
Sitter den paden med kardborre direkt mot sadeln alltså? Är det det svarta på paden (under sadeln) kardborre? Alla mina padar har små tyg remsor (precis som på ett vanligt schabrak typ) med kardborre som jag sätter genom ringarna i fram på sadeln istället. Men det är väl helt enkelt olika på olika padar men precis som du så funderar jag på hur bra den kommer sitta sen för tyget blir ju slitet av kardborren...
Kul i vilket fall att den äntligen har kommit :) Hoppas att du och din häst får mycket glädje och nytta av den.

+ Eyjaros.

Nej, eller ja. Det är den "mjuka" delen av kardborren på padden, sen sitter det två remsor med den "stickiga" delen av kardborren på där som fäster i sadeln. Men jag funderar på om de remsorna bara är för att fästa olika shims som går att beställa... Men det finns inga andra fästanordningar på padden i övrigt. Fördel att det är kardborre på padden är att jag kan fästa knästöden vart jag vill :)
Får testa och se om det ligger still utan kardborren också kanske...

Jag fäste knästöden på paden igår, var mest överlycklig över att sadeln kommit överhuvudtaget. Tullen i UK hade tappat bort paketet när det kom från Kanada så det var borta i över 3 veckor också. Men nu när du säger det så är ju det alldeles rätt! Men det gick att fästa dem på paden också. Får göra en liten korrigering imorgon när jag ska iväg och rida.

Ibland räcker inte tanken längre än näsan räcker.

KL

Någon som har en av de där bomlösa som säljs på Tradera för runt 1000-lappen? Något att ha över huvud taget, förutsatt en bra pad under?

kl

Funderar på bomlöst, är dock orolig för sätet. Sadeln måste ha en smal midja, annars får jag så fruktansvärt ont. Finns det någon med smal midja?

Jag har en Sensation hybrid och på den är det verkligen en smal midja. Jag kan verkligen rekommendera den sadeln för den är helt underbar att rida i. Om du har en häst som den passar på såklart :)

Har någon vågat sej på de billiga bomlösa sadlarna från sadeloutlet?
Kan man få någo vettigt till det priset?

Har sett några live och ärligt talat så är det nog bland det värsta jag har sett.

Jag tycker i varje fall att de fortfarande är väldigt trevliga men den bomlösa marknaden har ju fullkomligt exploderat nu så det finns ju betydligt mer (och bättre) att välja på ;)

Har någon vågat sej på de billiga bomlösa sadlarna från sadeloutlet?
Kan man få någo vettigt till det priset?

Jag har en sån och jag tokälskar den:)
Fast min är köpt från horsatleka men samma sadelmodell.
Den ligger super på hästen min är inte snedsydd i alla fall. man sitter smalare än softkuddemodellerna som hööks och liknande har.

Jag fixade större knästöd på min då de som är med i köpet är supersmå och knäna dinglar i luften:meh:

Bra sadel till de priset tycker jag, självklart är det ju inge superkvalite på sadeln. Men å andra sidan den duger ypperligt att ha när man ska rida ut.
Jag har denna till allting just nu tills jag hittar en annan dressyrsadel till min dam.
Det gör inget om den går sönder om 5 år, då kan jag köpa en ny om de är så=)

Det är uppbyggd undertill så man behöver inte specialpadd

Super att rida dressyr i, man sitter sjukt bra i lodrät sists=)

16556_10152030414713998_1838357662_n_zpsf14d40b1.jpg

Bild på min sadel

Jag är lite inne på att testa en Star Trekk dressyr till min arab. Vad finns det för bättre liknande sadlar att välja på? Maxflex (/Innova) är det jag kan tänka på, men känns som de är så nya att de knappt hunnit testas ordentligt av marknaden?

Har mailat med en åf som säljer bägge sadelmodeller och för min egen skull låter det som att Star Trekk skulle passa mig bättre - lite mjukare och lite bredare sits. Men jag har ju inte provat varken ST eller Maxflex så jag vet ju inte än. Och det viktigaste är ändå att sadeln ligger bra på hästen, jag är livrädd för att den ska sjunka ihop och att det ska bli tryck på ryggraden, att muskler ska förtvina osv osv...

Jag är ju inne på att köpa en akademisk, bomlös sadel och har länge varit sugen på espaniolan men även där har ju marknaden exploderat. Jag blir naturligtvis lite villrådig...
Nu håller jag på att köpa en begagnad espaniola i vilket fall som helst men det känns som att jag halkat efter lite...

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
686
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 898
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 625
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka