Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Har hunnit rida in sadeln (Sensation G3/G4) lite nu och jag är jättenöjd! Satt för "platt" rakt på rumpan tyckte jag först, så jag beställde en twistbolster (en liten kudde under sitsen som gör den smalare) och nu sitter jag jättebra i den! Dyr sadel, men värd pengarna måste jag ändå säga.

nyasadeln.jpg

Härligt! Har du en sån liten pad under sadeln och vanligt schabrak eller är det ett specialschabrak? :)

Jag längtar tills min kommer i feb någon gång. Det är lite jobbigt att vänta kan jag ju säga. Men, vill man ha en brun sadel så vill man ha en brun sadel.

Det var ett par år sedan.. så jag kommer inte ihåg detaljerna. Men jag gillade den inte, och HATADE att sitta fast med benen :p

Provade både på hästen med kort , rund, välvd rygg och hästen med lång, takformad lite rakare rygg och nää, varken hästarna eller jag kände "Tjohoo vilken bra sadel"

Härligt! Har du en sån liten pad under sadeln och vanligt schabrak eller är det ett specialschabrak? :)

Jag längtar tills min kommer i feb någon gång. Det är lite jobbigt att vänta kan jag ju säga. Men, vill man ha en brun sadel så vill man ha en brun sadel.

Det är en grandeur interpad (med såna memoryfoaminlägg) och vanligt schabrak :)

Fy så jobbigt att vänta, jag hade aldrig orkat vänta så länge! Jag ville egentligen helst ha en sadel med ringar ("trail") men det fanns inte inne så då tog jag den som fanns. När jag väl har bestämt mig vill jag nunununu, det var jobbigt nog att vänta de tre dagar sadeln tog på sig med posten :p

Det var ett par år sedan.. så jag kommer inte ihåg detaljerna. Men jag gillade den inte, och HATADE att sitta fast med benen :p

Provade både på hästen med kort , rund, välvd rygg och hästen med lång, takformad lite rakare rygg och nää, varken hästarna eller jag kände "Tjohoo vilken bra sadel"

Alltså, nån såndär superkänsla har väl inte jag heller fått för att vara ärlig. Men jag tror man blir lite bortskämd av Trekker dressyrsadeln, det är utan tvekan skönaste sadeln jag suttit i! Sensationsadeln kommer inte långt efter, den är ju skönare än nästan alla bomsadlar jag testat iaf :)

Jag märker inget på hästen direkt heller, men så är ju det här enda sadeln jag ridit honom ordentligt i också. Han ogillar den inte iaf, det hade jag märkt ;) Sen att den var dyr, visst, men det är alla gånger värt det bara för att slippa detta eviga sadelletande... Jag är nöjd med att ha en bomlös sadel som jag vet är bra och som fungerar för både mig och hästen, det räcker för mig :)

Min har, tyvärr, lite för mycket manke för att klara sig med en interpad enligt ÅF här i Sverige så jag kommer få ta en Grandeurvojlock till henne.

Nu hade det blivit fel, YTTERLIGARE EN GÅNG, med min sadel när ÅF beställt. Om hon eller de i Kanada har gjort fel vet jag inte men det blev ingen sadel för mig den här månaden heller. Väntat sedan i november....

jag skulle vara intresserad av en bomlös sadel åt mitt kallblod, med ganska rak rygg. finns det nån sådan? tycker de flesta passar svängd ryg..

De mjuka bomlösa följer hästen oavsett om den är svängd eller rak.
Den enda jag har hört som passar bra på svängd eller överbyggd rygg är Sensation G3. Och det är väl igentligen så att de rek att man inte har G4 på en sån rygg. G3 kan man använda på rak rygg.
Så du har massor att välja på.
// Linda

vad bra :)
skulle jag vara rik skulle jag vilja prova sensation ride hybrid..
eller nån freeform..

Men nej! Fy vad tråkigt :( Jag hoppas verkligen att de drar av lite på priset eller skickar med något extra nu när det har blivit fel flera gånger och du har fått vänta så länge.

Min har, tyvärr, lite för mycket manke för att klara sig med en interpad enligt ÅF här i Sverige så jag kommer få ta en Grandeurvojlock till henne.

Nu hade det blivit fel, YTTERLIGARE EN GÅNG, med min sadel när ÅF beställt. Om hon eller de i Kanada har gjort fel vet jag inte men det blev ingen sadel för mig den här månaden heller. Väntat sedan i november....

Men fy sjutton vad segt :crazy: Håller med TinyWiny, hoppas verkligen du får någon slags kompensation (när du väl får sadeln...)

Angående interpaden så använde jag den bara ett par gånger innan jag bestämde mig för att köpa en annan pad istället :o Den var jättesvår att få på plats ordentligt, blev liksom ingen ordentlig kanal tyckte jag. Testade att skära till egna inlägg så vill jag rida med vanligt schabrak någon gång (t ex på tävling eller så) så kan jag stoppa i inläggen direkt i sadeln istället och sen ha schabraket under. :)

Så nu har jag en Sensation sadelpad istället, den känns riktigt tjock och med bra kanal, himla trevlig! Ligger fint under sadeln också (inte så konstigt med tanke på att den är gjord till Sensationsadlar visserligen ;) ) Har inte hunnit testa den än dock eftersom hästen skadade sig i hagen för två veckor sen, men snart så! :)

Svarar TinyWiny också!

Ja, fy sjutton vad segt. Inte någon kompensation heller så jag sa tack men nej tack faktiskt. Vänt mig till annan ÅF utomlands som jag väntar svar ifrån då jag inte orkar krångla mer med den här i Sverige.

Fattar inte att *** allt ska krångla för mig....

Jag förstår att du tackade nej. Det var dåligt tycker jag att du inte fick någon kompensation. Det hade ju räckt med att skicka med Sensation paden eller någon annan pad så att det hade blivit något ju. Himla tråkigt i vilket fall. Hoppas att du får din sadel snabbt ifrån åf utomlands nu då.

Jag har ytterligare 4-6 veckors väntetid eftersom den modellen jag vill ha inte finns i lager. Men på den ÅF hemsida står det att lånesadel finns möjligt så ska höra om det går att lösa, annars har min stallägare en hoppsadel som ligger OK iaf så jag kan börja skritta igång lite kravlöst. Men nu ska en ny order läggas och hoppas att det kan bli rätt denna gången!

KL

Idag ger jag mig officiellt in i "bomlösvärlden" igen :D! Jag har, efter att ha misslyckats med en bomsadel (den låg jättebra vid utprovning i somras, men hästen ändrade sig väldigt mycket pga gammal skada och sadeln passade sedan inte bara ett par månader senare), bestämt mig för att det i alla fall ett tag får bli bomlöst igen. Har förut haft en Barefoot London, samt en Börjes "soffkuddesadel". Jag snubblade över en bomlös av soffkuddemodell när jag googlade, och den lät väldigt trevlig med bl.a. flyttbara paneler på undersidan. Jag blev sedan positivt överraskad när jag fick hem sadeln och den kändes så stadig när jag lyfte den ur lådan. Inte alls som jag minns mina andra sadlar, som gick att böja både längden och tvären i princip. Men vi får se om detta är en nackdel eller fördel när jag provar sadeln på hästen...

Så här ser den ut:
2013-02-21090515_zps71a6ae7f.jpg

Och nu var den provad:

2013-02-21121708_zps1790aa81.jpg

Jag funderar på om jag möjligtvis behöver ta ut framvalvet (glasfiber), för sadeln ser ut att ligga lite högt fram, även om det inte kändes så när jag red. Det var nog den mjukaste och skönaste sadel jag suttit i - som att sitta på ett moln :D - och hästen verkade tycka att den var helt okej också. Lite brett mitt under låren bara, men har man bred häst så har man... Fick även prova hur stabil sadeln var i sidled, när hästen skuttade till pga att det rasade snö från ett tak. Den rörde sig inte alls, så det var ju bra. Nu blev det bara en försiktig skrittur pga snö och is (som jag har väldigt respekt för...), men hittills är jag nöjd!

Vad heter den? :)

Kl
Vad finns det för paddar som är tillräckligt korta för att passa på en barefoot cayenne storlek 0? :) behöver inte vara bra inlägg för det har jag redan hemma, men det måste ju gå att byta dom då :) den padden jag har är superlång till sadeln.

kl
Jag ska prova en innova dressyr II i helgen en bomlös sadel som ser ut som en helt vanlig sadel:) går att få i flexibom

kl
Jag ska prova en innova dressyr II i helgen en bomlös sadel som ser ut som en helt vanlig sadel:) går att få i flexibom

Åh vad kul! Jag har varit lite sugen på deras allround/hoppsadel, men inte bestämt mig ännu .

Du måste uppdatera här efteråt hur du upplevde den!

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
688
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 903
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
838
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 637
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna