Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Nä hästar med röda toner är finast i brunt, det tycker jag också. Min dam är rödblack så hon är jättefin i sin bruna sadel :love: Svart ser så hårt och onaturligt ut på henne så jag kan verkligen förstå att det gör det på din med.

Oj, har du ingen sadel alls nu alltså? Det kanske inte funkar att rida barbacka heller? Men visserligen så är det så tråkigt att rida den här årstiden iallafall. Det hade ju varit värre om du hade fått vänta en hel sommar ;)

Missat, sorry :) Är inloggad så sällan.

Har ingen sadel alls nu nej. Och vågar inte rida barbacka mer än lite halvt kravlöst i ridhuset som det ser ut nu. Har inte kunnat rida in häst så himlans mycket pga sadel som inte passar. Har en westernsadel som jag försöker sälja men det är dött, och den får hon svullnad på ryggraden av så vill inte rida med den. Plus att hon tydligt visar att den är obekväm och inte passar.
Har inga problem att rida under vinter så sett, men mitt huvud fixar inte att enbart rida i ridhus då jag älskar att rida i skogen och det vågar jag inte på min höppetössa.

DESSUTOM har det blivit fel i Kanada så tillverkaren hade gjort fel färg på sadeln så jag måste beställa igen och påbörja en ny leveranstid. Blir ca en månad senare än vad som var tänkt från början. Börjar bli himla less då det är såååå mycket som har krånglat det här året. :cry:

Missat, sorry :) Är inloggad så sällan.

Har ingen sadel alls nu nej. Och vågar inte rida barbacka mer än lite halvt kravlöst i ridhuset som det ser ut nu. Har inte kunnat rida in häst så himlans mycket pga sadel som inte passar. Har en westernsadel som jag försöker sälja men det är dött, och den får hon svullnad på ryggraden av så vill inte rida med den. Plus att hon tydligt visar att den är obekväm och inte passar.
Har inga problem att rida under vinter så sett, men mitt huvud fixar inte att enbart rida i ridhus då jag älskar att rida i skogen och det vågar jag inte på min höppetössa.

DESSUTOM har det blivit fel i Kanada så tillverkaren hade gjort fel färg på sadeln så jag måste beställa igen och påbörja en ny leveranstid. Blir ca en månad senare än vad som var tänkt från början. Börjar bli himla less då det är såååå mycket som har krånglat det här året. :cry:

Nä rida enbart i ridhus är inte särskilt kul, det håller jag med dig om och jag förstår att du inte vågar dig ut i skogen barbacka. Man ska vara rädd om både sig själv och hästen.

Vad tråkigt att de har gjort fel! Det är ju sådant som bara inte får hända när man går där och suktar :(
Jag håller tummarna för att du får din nya fina sadel så fort som möjligt och att du blir så nöjd att du aldrig mer behöver hålla på och krångla med att hitta nya sadlar.

Ja, det verkar vettiga. Jag hade tänkt ha den som komplement och kunna hoppa ett par språng då och då. Hade tänkt testa, men beställer nog "i blindo" och ser om den kan passa.

Ja gör det och sen uppdaterar du här :D

Har också funderat hopp/allroundsadeln, för mindre skutt, cavalettiarbete och skogsgalopper.

Kl

Ångrar att jag inte skickade tillbaka barefoot cayennen... Fy sjutton vilket hemskt material det är! precis som tjock papper! Och den förra barefooten hade ju verkligen jätte trevligt material.. Besviken :(

Knapplån

Igår kom min Sensation G3! Ska bli så spännande att prova den på araben. Har hittills testat en Trekker Master som bara gled fram och la sig på bogarna, en FreeMax som ligger ok på hästen men som jag sitter ruskigt dåligt i, och en dressyrsadel med bom (Henri de Rivel) som var alldeles för svängd.

Så nu håller jag tummarna och ber till sadelgudarna att denna Sensationsadel fungerar bra! :D

Är du nöjd med sadeln?
Såg just den och blev nyfiken om de skulle kunna vara något. Dock lät de inte bra om den är hård för pga sjukdom får jag väldigt lätt blåmärken, sår och skav

Jag har tyvärr inte hunnit rida så mycket i den, jag och hästen har turats om att vara sjuka och skadade sen jag fick hem den...

Men det jag har hunnit känna så sitter jag väldigt skönt i den, jag hamnar rätt och sitter stadigt och den känns inte för hård för mig, men den är åt det hårdare hållet i sättet, om jag jämför med andra sadlar

Själva sadeln passar min häst väldigt bra, hon har en rätt igenom svängd rygg men en nästan obefintlig manke, men paddarna jag fick med fungerade inte alls, var för styva så sadeln kom inte ned över ryggen så den fick bara kontakt fram och bak.
R-i-galopp_zps66ba4dc5.jpg

Så jag gjorde nya i ett annat material som också har lite bredare anläggningsyta, de man fick med var i min smak också i det smalaste laget och nu trivs vi båda väldigt bra med sadeln. :)

Nä rida enbart i ridhus är inte särskilt kul, det håller jag med dig om och jag förstår att du inte vågar dig ut i skogen barbacka. Man ska vara rädd om både sig själv och hästen.

Vad tråkigt att de har gjort fel! Det är ju sådant som bara inte får hända när man går där och suktar :(
Jag håller tummarna för att du får din nya fina sadel så fort som möjligt och att du blir så nöjd att du aldrig mer behöver hålla på och krångla med att hitta nya sadlar.

Hästen har fått vintervila så vi tar någon promenad ibland men annars får hon mest gå i hagen och må bra just nu. Hade hon varit äldre och vi hade känt varandra bättre i ridningen hade jag gärna skrittat lite barbacka i skogen. Men när hästen är 5 år och enbart grundriden så får det vara. Om några år kanske :)

Ja, så fruktansvärt tråkigt så det finns inte! Nu ska jag iofs opereras andra veckan i januari för en skada jag fick ifjol när jag körde av vägen med bilen. Krångel krångel hela tiden. Så skulle ha varit nyopererad när sadeln egentligen skulle ha kommit så det blir väl bra ändå tror jag. Men det känns så tråkigt ändå. Jag hoppas bara att färgerna på sadeln blir rätt den här gången!

Hoppas det funkar bra! Har ridit en hel del i Hybriden tidigare men har beställt en G3a med G4-sits som jag väntar på! :D Ser gärna lite bilder!

*KL*

Nu har beställt ett nytt framvalv till min Espaniola. Det blev ett inställbart, så jag slipper skruva i sadeln mera sen! :)
Rappe har växt ur sitt framvalv i storlek 4:a, så jag hoppas att de är snabba med frakten från Tyskland! (köpte från taur.se men varan skickas direkt från leverantören).

*kl

Efter mycket om och men så har jag äntligen Startrekk espaniolan komplett m rätt paneler, mitt problem är dock att den åker fram. Ponnyn har sadelläget längre bak än sadelgjordsläget, använder en dressyrgjord m v-system som är anatomiskt utformad.
Kan man placera panelerna annorlunda för att förhindra detta?
Sen är den väldigt stel med kan man skynda på detta på något sätt? Ponnyn är under inridning och har haft sadeln på sig en gång men tyckte inte det var något konstigt, men det är svårt att rida in sadeln på en oinriden ponny.

Tacksam för hjälp. :)

Jag fick byta paneler då dem jag fick med sadeln var för tjocka (höghus på hästen), och det tog tyvärr ett bra tag. Men det var iofs paneler till en S0 vilket inte är standard (sen att jag fick de i svart ist för m.brunt är en annan sak.) ,inställbara framvalv måste dem ju ha på lager så det går nog fortare :).

Jag skulle testa en bates/wintec CAIR gjord.

Angående inridningen så är mitt tips att smörja sadeln med fårister före och efter varje ridtur. Se bara till att torka bort överflödet.

Fårister låter trevligt :/, men det ska testas.
Bates och wintec gjordarna är tyvärr för långa, kortaste är 65 cm och hon behöver ca 40-45 cm.

Tydligen så skickades framvalvet i fredags från Tyskland så nu hoppas jag att posten är snabb :)

Har hunnit rida in sadeln (Sensation G3/G4) lite nu och jag är jättenöjd! Satt för "platt" rakt på rumpan tyckte jag först, så jag beställde en twistbolster (en liten kudde under sitsen som gör den smalare) och nu sitter jag jättebra i den! Dyr sadel, men värd pengarna måste jag ändå säga.

nyasadeln.jpg

Förresten, anledningen till att "stigläderskydden" sitter fel (de ska ju sitta nere vid foten, inte vid låret) är att jag fick felaktiga stigläder hem först som skavde på sadeln. Så fram till att jag fick nya korrekta stigläder så fick jag ha skyddet sådär.

Kul att du trivs i sadeln :)

När jag provade sensation för ett par år sedan var jag inte alls nöjd

Ja, det verkar vettiga. Jag hade tänkt ha den som komplement och kunna hoppa ett par språng då och då. Hade tänkt testa, men beställer nog "i blindo" och ser om den kan passa.

Har du kommit till skott? ;)

Jag är fortfarande sugen på sadeln men har inte bestämt mig till hundra ännu

Kul att du trivs i sadeln :)

När jag provade sensation för ett par år sedan var jag inte alls nöjd

Vad var det du inte var nöjd med?

Jag tyckte som sagt att jag satt alldeles för brett och platt från början - ungefär som att sitta grensle över en stol liksom... hästen min är dock väldigt bred och platt över ryggen också så det beror väl inte endast på sadeln. Så först kände jag mig inte heller så nöjd p g a det, men efter att jag la i den lilla kudden under sitsen så sitter jag jättebra!

Tycker att stigläderlösningen är kanon också, perfekt för mig som lätt flaxar iväg med benen, nu är det lättare att få dem att vara still :p Sitter väldigt stadigt i sadeln överhuvudtaget, det gillar jag. Inte som FreeMaxen där jag var på väg att åka av varje gång hästen gjorde en oväntad rörelse, satt väldigt ostadigt i den :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
688
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 903
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
838
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 637
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna