Sv: Sadellista BOMLÖST, del II
Ja absolut. Både jag och hästarna föredrar faktiskt utan egna bossor/paneler. Jag upplever att de sadlar vi haft hemma med egna bossor/paneler är hårdare mot hästen än en vanlig bomsadel eller en bra pad för bomlösa och svårare att finjustera. Vår ena avskydde det så mycket att han inte ville gå, tog upp huvudet a la giraff och visade på alla tänkbara sätt att det var obehagligt. Den andra får kortare steg när inte sadeln sitter bra oavsett orsak.
Däremot inte sagt att det måste vara soffkudde modeller utan min häst gillade sin freemax allround och älskar sin Sensation Hybrid vilka båda är mer stadiga bomlösa sadlar. Jag drog iallafall slutsatsen att det var för att bossorna/panelerna på en bomlös är obekväma helt enkelt. Att jag sedan tycker att de sadlar med egna bossor/paneler vi har provat har suttit dåligt gör ju också sitt till att jag inte gillar dem. Det känns som om de sadlarna ligger ovanpå mycket mer och inte omsluter hästen på det sätt jag vill att en sadel ska göra.
Nu har jag bara provat en hel hög märkeslösa, Masterbacks dressyrsadel och Freemax hoppsadel av de sadlar som har egna paneler. Jag tror ju att det är som med allt annat att kommer man upp i prisklasserna så blir bilden en annan.
Jag håller med om att freemax är stadigare varianter av bomlöst men sensation är ju en ganska flexibel och mjuk variant möjlighen att den är mitt emellan de stadigare och börjes sadlarna då tex för de är ju sladdrigare än sladdrigast.
men torsion är ju tex en rätt stabil mjuksadel känns ju att den verkligen fördelar vikten även om den är mjuk.
rejält och bra läder.
men har du testat någon bättre variant med bossor?
Jag har sålde nyligen min trekker pro endurance och den var riktigt välgjord, mkt mjuka men stabila rejäla bossor som garanterat höll ryggraden fri, gillade den på alla sätt och vis faktiskt inte så stor och lång och klumpig heller.
bästa jag sett och testat iaf mkt bättre än tex top reiters bomlösa den har alldeles för smal kanal och för platta hårda bossor.
och gigantisk + jättebred att sitta i.
har även testat en liknande masterback bomlös och den gillade hästen faktiskt.
men denna trekker märktes inte jättemkt men jag kände endå på hästarna att de inte gillade den helt vet faktiskt inte vad det kan ha varit för så som jag såg den var den bra på alla sätt och vis.
den ena hästen reagerade inte nämnvärt och då är han endå väldiugt känslig men han gav inte det där lilla extra.
och den andra hästen reagerade starkare med att vifta med svansen och bocka med sadeln.
med min torsion har han aldrig bockat(lite småförsök bara men inget som blev något, med den andra så bockade han extrema stora bockningar som var i princip omöjligt att sitta kvar i och han slutade inte förrän man ramlat av)
det tog ett tag innan jag förstod att han bockade pga sadeln men vet fortfarande inte om det enbart är pga av sadeln men jag förstod det som att med den sadeln på så fortsätter han bockningarna och de blir mkt större än med torsion sadeln där han bara kan skutta till lite sen slutar han direkt.
men man ska aldrig säga aldirg kan ha varit en tillfällighet så kanske börjar han bocka igen även med torsion sadeln/mjukare varianter.
freemax sadlarna, finns det någon som betalar för det där?
känns som stenhård figolit ju.