Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Har du långa överben?

Jag har inte upplevt problemet varken i börjessadeln eller barefoot nämligen.

Drar du möjligen upp benen? Om låret hänger rätt ner bör inte pommelen komma under låret, om det inte är så att sadeln ligger konstigt och placerar dig underligt.

Har aldrig tänkt på om jag har långa överben, så det vet jag faktiskt inte. Kan det vara så att problemet ligger i att man sitter så brett i dessa sadlar, att det är problemet tro? Har lite problem med ena höften, kanske kan vara så att jag drar upp benen lite för att avlasta, jag vet inte riktigt... Hm.

Så kan det absolut vara. Första veckorna i bomlöst satt jag i stolsits eftersom jag inte hade stretchat ut höftböjaren ordentligt, det gjorde ont men nu har jag inga problem att sitta bra i en bomlös sadel.

Ja absolut. Både jag och hästarna föredrar faktiskt utan egna bossor/paneler. Jag upplever att de sadlar vi haft hemma med egna bossor/paneler är hårdare mot hästen än en vanlig bomsadel eller en bra pad för bomlösa och svårare att finjustera. Vår ena avskydde det så mycket att han inte ville gå, tog upp huvudet a la giraff och visade på alla tänkbara sätt att det var obehagligt. Den andra får kortare steg när inte sadeln sitter bra oavsett orsak.
Däremot inte sagt att det måste vara soffkudde modeller utan min häst gillade sin freemax allround och älskar sin Sensation Hybrid vilka båda är mer stadiga bomlösa sadlar. Jag drog iallafall slutsatsen att det var för att bossorna/panelerna på en bomlös är obekväma helt enkelt. Att jag sedan tycker att de sadlar med egna bossor/paneler vi har provat har suttit dåligt gör ju också sitt till att jag inte gillar dem. Det känns som om de sadlarna ligger ovanpå mycket mer och inte omsluter hästen på det sätt jag vill att en sadel ska göra.
Nu har jag bara provat en hel hög märkeslösa, Masterbacks dressyrsadel och Freemax hoppsadel av de sadlar som har egna paneler. Jag tror ju att det är som med allt annat att kommer man upp i prisklasserna så blir bilden en annan.

Jag håller med om att freemax är stadigare varianter av bomlöst men sensation är ju en ganska flexibel och mjuk variant möjlighen att den är mitt emellan de stadigare och börjes sadlarna då tex för de är ju sladdrigare än sladdrigast.

men torsion är ju tex en rätt stabil mjuksadel känns ju att den verkligen fördelar vikten även om den är mjuk.
rejält och bra läder.

men har du testat någon bättre variant med bossor?
Jag har sålde nyligen min trekker pro endurance och den var riktigt välgjord, mkt mjuka men stabila rejäla bossor som garanterat höll ryggraden fri, gillade den på alla sätt och vis faktiskt inte så stor och lång och klumpig heller.
bästa jag sett och testat iaf mkt bättre än tex top reiters bomlösa den har alldeles för smal kanal och för platta hårda bossor.
och gigantisk + jättebred att sitta i.

har även testat en liknande masterback bomlös och den gillade hästen faktiskt.
men denna trekker märktes inte jättemkt men jag kände endå på hästarna att de inte gillade den helt vet faktiskt inte vad det kan ha varit för så som jag såg den var den bra på alla sätt och vis.
den ena hästen reagerade inte nämnvärt och då är han endå väldiugt känslig men han gav inte det där lilla extra.
och den andra hästen reagerade starkare med att vifta med svansen och bocka med sadeln.

med min torsion har han aldrig bockat(lite småförsök bara men inget som blev något, med den andra så bockade han extrema stora bockningar som var i princip omöjligt att sitta kvar i och han slutade inte förrän man ramlat av)
det tog ett tag innan jag förstod att han bockade pga sadeln men vet fortfarande inte om det enbart är pga av sadeln men jag förstod det som att med den sadeln på så fortsätter han bockningarna och de blir mkt större än med torsion sadeln där han bara kan skutta till lite sen slutar han direkt.
men man ska aldrig säga aldirg kan ha varit en tillfällighet så kanske börjar han bocka igen även med torsion sadeln/mjukare varianter.

freemax sadlarna, finns det någon som betalar för det där?
känns som stenhård figolit ju.

Knapplån.

Fler funderingar angående Barefoot Cheyenne... Har testat både Hööks Tree Free och Börjes Free, vilka båda ju är väldigt lika Cheyenne i utformningen. Dock har jag fått problem i både Hööks och Börjes sadlar p g a pommeln, den har liksom tryckt under låren på mig. Som att den går för långt ner. Däremot Torsionen jag provade (som ju även den har ett snarlikt utseende) kändes det som att pommeln slutade högre upp så den kände jag inte av.

Så min fråga är alltså - hur sitter pommeln i Barefoots sadlar?

Förstår inte riktigt hur du kan få över låren över pommeln?
har inte testat någon hööks eller börjes sadel vad jag kan minnas men har testat torsion och chayenne och en annan liknande kopia minns ej namnet.

börjes och hööks och alla liknande varianter är ju kopior av orginalet torsion.
Så torsion är väldigt mycket mer välgjord och bättre på alla sätt och vis.
Lädret är som natt och dag och kvaliten med.
torsion är mkt mkt mer stötdämpande och genomtänkt för både hästen och ryttaren.
min torsion island är minst 6år gammal och det finns inte ens märken efter stiglädren på ovansidan och än mindre på undersidan av sadeln, dvs den ger inget punkt tryck alls av stiglädren.
vilket jag lätt kan tänka mig att de kopiorna ger.
och de ger ju dig mer obehag med eftersom materialet är så pass billigt och slarvigt gjort.

om jag var du skulle jag köpa en torsion begagnad, då kan du få den för samma pris om inte mindre som för en ny chayenne.
tycker inte de har så värst bra kvalite heller de är som något mellanting men lädret är rätt plastigt och nja visst de är okej men jag tar alla gånger hellre en torsion.
finns så många begagnade ute nu så.

jag hade min barefooth london dressyr i 5år och den höll bra men som sagt, det var inte läder i den sadeln kan inte ha varit det...fuskläder i så fall.

KL!

Har beställt mig en Sensation G3 med G4-sits i brunt nu! Längtar enormt!:banana:

Grattis till en jättebra sadel :laugh: Hoppas du blir lika nöjd med din som jag är med min Sensation Hybrid. Jag har också en brun, i två toner och jag älskar verkligen den sadeln :love:

Ja Sensation är mjuk men stabil på samma gång. Du kan ju hålla den i bakvalvet och sadeln står ju då rakt ut, den böjer sig ju inte som tex en börjes sadel gör.

Nej jag har inte provat någon dyrare med bossor för alla jag hittade var antingen för långa eller så kunde de inte bli breda nog. Min häst har ett sadelläge på ca 35 cm och var ca 130 grader bred sist jag mätte så hon kräver ganska mycket av sadeln. Jag klarar inte heller längre av att sitta i en vanlig sadel utan behöver det extra stöd som Sensation Hybrid ger. Jag har tack och lov heller inget behov av att leta sadel längre då jag har hittat den ultimata sadeln för mig och min häst.

KL

Jag har faktiskt köpt mig en Masterback Dressyr - trots att jag har hört en del negativt om den ...

Men jag fick hem ett litet Lipizzanersto i somras, en häst med en mycket bred och stadig rygg! Till mitt halvblod har jag en Sensation G4 - en sadel som både jag och halvblodet trivs väldigt bra med. Jag testade Sensationsadeln på Lipizzanern, och hon gick bra i den, men eftersom hon är så bred över ryggen så tyckte jag det kändes som om jag satt på en öltunna. Jag nådde knappt om med skänklarna!

Så för att kunna rida hästen ordentligt insåg jag att här behövdes en ny sadel. Till saken hör också att hästen reagerade mycket kraftigt vid uppsittning - och det märktes tydligt redan när jag var och provred henne. Jag tror det beroddde på att hon hade ridits i för trång bomsadel (den sadel jag fick använda vid provridningen var definitivt för trång!).

Så jag lånade hem flera begagnade bomsadlar men insåg snart att det skulle bli svårt att hitta någon lämplig i den vidd som behövdes (och i hyfsad prisklass). Dessutom var hästen ordentligt betesfet och skulle förhoppningsvis ändra sig över ryggen när hon blev ordentligt igångsatt, så en bomsadel som passade nu skulle antagligen behöva bytas ut om ett halvår.

Så då provade jag en Masterback Dressyr. Fördelen med den sadeln är ju att man kan låna hem den och provrida den i lugn och ro i en hel vecka. Och efter en del meckande med att anpassa de flyttbara panelerna så verkar det faktiskt som om jag har hittat en bra sadel till hästen. Hon jobbar på fint utan protester i ridningen, och hon har (nästan) slutat med att reagera vid uppsittning. Jag sitter dessutom betydligt smalare i Masterbacksadeln än i Sensationsadeln. Masterback än ju uppbyggd som en vanlig sadel. Nu hoppas jag bara att den håller bra i kvaliten!

använder du/ni med sensation sadel, de där special stiglädrer lösningen? blir man inte väldigt fast?
och hur kommer det sig att spännet där man spänner fast stiglädren i sadeln ser olika ut? på vissa sitter spännet fast i sadeln och på vissa sitter spännet på själva stiglädret.

tackar!
Ska bli intressant och se vilken ton av brunt det blir då ÅF inte kan garantera färgen när man beställer i brunt. Men tror det blir bra vilket som. :)

Har ridit en del i en Hybrid på islänning och det var sååå skönt. Provred en kompis G3a på min paint och det var mycket trevligt. Så det blev en beställning nu. Kommer troligen få den i mitten av januari :D

använder du/ni med sensation sadel, de där special stiglädrer lösningen? blir man inte väldigt fast?
och hur kommer det sig att spännet där man spänner fast stiglädren i sadeln ser olika ut? på vissa sitter spännet fast i sadeln och på vissa sitter spännet på själva stiglädret.

Ja. Tycker inte jag känner mig låst men ibland hade jag velat ha mer frihet. Dock har jag korta ben så det blir inte så mkt spelrum, fick välja kortare kåpor för att det inte skulle bli helt knas.

Har inte sett att det skiljer var spännet sitter.

Jag använder den speciella lösningen och det ger ett extra stöd vilket jag behöver pga mina handikapp. Det blir ungefär samma stöd som att ha stiglädren under kåpan på en bomsadel. Jag har aldrig haft behov av att flytta skänkeln mer än vad man ändå kan göra när man använder den lösningen.
Jag har inte sett att spännet ser olika ut utan det beror nog på hur långa stigläder man har. Det kan nog lura ögat om stiglädren är kortade till max eller om de är längre.

Jag hade ju en sådan tur att åf hade en brun i två toner hemma när jag skulle köpa en så jag fick min genast. Min sadel ser ut som den sadeln hon har på exempel bilderna på brun sadel i två toner. Jag kunde ju också få se den på kort innan jag bestämde mig och jag föll som en fura kan jag säga :love: Jag har alltid velat ha just den färgsättningen men de sadlar jag har haft innan har inte funnits med just de tonerna så därför blev jag extra glad.

Ja jag älskar verkligen min hybrid :love: Den är helt underbar att sitta i och min häst älskar den lika mycket.

Då blir det en liten försenad julklapp till dig och hästen då :) hoppas verkligen att ni blir nöjda!

Vad är egentligen skillnaden (förutom utseendet) mellan Sensation G3 och Hybrid? Varför vill man hellre ha det ena eller det andra? På beskrivningen låter det som hybriden skulle passa bäst till en häst med normal manke o ganska rak rygg, men jag vill hellre ha en G3 med G4-sits pga utseendet. Så vad är då skillnaden, för både ryttare och häst, mellan hybrid och G3?

Jag har i alla fall bestämt mig nu för att köpa en FreeMax i väntan på att få loss pengar till en Sensation, även fast jag inte är helt förtjust i den platta undersidan på FreeMax men jag vet åtminstone att jag kan sitta ok i den.

Jag använder stigläder med T-spännen till min Sensation. Klarade inte alls av att rida med läderna fastsatta i sadelkåpan, kände mig väldigt låst. Jag har korta ben, det är kanske därför. Men med T-spännen funkar det bra.

Hon hade några jättefina Hybrider på väg från Kanada nu i brunt, såååå fina! Men tanken är att jag ska starta någon dressyrtävling och "hopp"tävling (Typ 40 cm så min tös kan kliva över bommarna :angel: så det funkar inte med Hybrid för mig :(

Jag fick se lite bilder på hur de kunde bli när man beställde i brunt och det var stor variation, men tror det blir bra vilket som. Min tös passar inte i svart läder tycker jag. Har en svart lädergrimma jag fick köpa i all hast och jag verkligen hatar att använda den :P Inte lätt med en stickelhårig fuxskäck med en hel del röda toner :P

Ja, det får bli försenad julklapp! Hoppas bara min höppetössa kan hålla sig någorlunda i skinnet tills dess så vi inte får världens fnatt när vi ska rida sen :P

Nä hästar med röda toner är finast i brunt, det tycker jag också. Min dam är rödblack så hon är jättefin i sin bruna sadel :love: Svart ser så hårt och onaturligt ut på henne så jag kan verkligen förstå att det gör det på din med.

Oj, har du ingen sadel alls nu alltså? Det kanske inte funkar att rida barbacka heller? Men visserligen så är det så tråkigt att rida den här årstiden iallafall. Det hade ju varit värre om du hade fått vänta en hel sommar ;)

Vad är egentligen skillnaden (förutom utseendet) mellan Sensation G3 och Hybrid? Varför vill man hellre ha det ena eller det andra? På beskrivningen låter det som hybriden skulle passa bäst till en häst med normal manke o ganska rak rygg, men jag vill hellre ha en G3 med G4-sits pga utseendet. Så vad är då skillnaden, för både ryttare och häst, mellan hybrid och G3?

Jag har i alla fall bestämt mig nu för att köpa en FreeMax i väntan på att få loss pengar till en Sensation, även fast jag inte är helt förtjust i den platta undersidan på FreeMax men jag vet åtminstone att jag kan sitta ok i den.

Hybriden har smalare midja och bredare säte. Den är ungefär som en westernsadel i själva sittytan tycker jag. Man kan ändra sin sits, alltså flytta sig lite för att förebygga tryckpunkter när man rider långt utan att hamna fel och man hamnar automatiskt i en fin lodrät sits. Hybriden passar bra på överbyggda hästar. Hur de andra är vet jag faktiskt inte men jag har förstått att de är lite bredare i midjan. Jag har inte sett någon av de andra modellerna i verkligheten utan bara på kort.
Om du funderar på att köpa en Sensationsadel så är åf mycket hjälpsam med att hitta den optimala sadeln till dig och din häst. Även om du inte kan köpa en just nu så kan du ju ändå maila henne dina frågor så att du vet sedan inför ditt köp.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
688
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 906
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
838
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 638
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka