Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Oj, jag har inte ridit engelskt på säkert tio år! Ingen aning med andra ord :o

Nää, det är inga inlägg i en vanlig pad? Jag menar alltså en westernpad när jag säger vanlig. Det jag funderar på är att sy ett överdrag eller liknande med fickor, att ha på mina vanliga ullpadar (som är drygt 2" pressad filt). De är tjockare än de flesta specialpadar jag kollat på, men kanske är det någon mirakulöst material i dem :D Nä, ska fundera lite, verkar fungera bra med vanlig pad..

Ja, jag såg att det blev lite många "pad" i inlägget :p Tänker ju inte på det själv i och med att jag alltid har en pad under sadeln. Har nu bestämt mig för att köpa lösa bitar Skito eller liknande och skapa någon slags konstruktion. Borde fungera! Har även tänkt skaffa ett renskinn att ha under, fått för mig att det ska vara bra :D

Min kostade också totalt 2200 kr :) Har 17" och har strl 38-40 i byxor, 16" i vanlig westernsadel och 17,5" i engelska sadlar.
Jämfört med min 20.000 kr sadel jag hade förut så är den faktiskt väldigt bra för det ringa priset.
Har nu köpt en kortare gjord och planerar provritt i morgon.

Knapplån.

Är väldigt sugen på en Sensation (helst G3 el G4, får se vilken som passar när han kommer) till nya hästen jag får hem om en månad. Måste dock få min Trekker Master såld innan för att kunna finansiera den nya sadeln och det verkar gå trögt. Så funderar på att köpa en billigare variant att ha tills Trekkern är såld, och även att ha som ”skogssadel” när jag (förhoppningsvis) även köpt mig en Sensation.

Funderar på FreeMax evo, vilken jag haft och den var skön att sitta i, dock gillar jag inte riktigt att den är så hård och platt undertill. Har testat Börjes billigaste soffkuddevariant också som kändes helt platt (dock var det inte någon pad att tala om till heller) och den satt jag inte alls skönt i. Finns det annars någon annan billigare variant jag skulle kunna kika på också? Köper gärna begagnat.

Ja man får ju modifiera sig fram :) Min hidalgosadel jag hade kunde jag inte heller ha paneler på utan jag köpte en correctionpad och la i ilägg i den istället. Funkade perfekt.

Egonson Uppdatera gärna efter ritten :)

Sarli Va har du för budget? Jag själv hade nog satsat på en Barefoot eller en Libra.

Väldigt låg budget tyvärr, vill inte lägga mycket på en "mellansadel".. max 4-5000 har jag nog tänkt (inkl en BRA pad). Barefoot har jag kikat lite på, men aldrig hört talas om Libra, får kolla upp det!

Er det noen som har prøvd flexee over en litt lengre periode og kan fortelle om sine erfaringer? Gjerne også dersom noen har mer erfaring med Innova-sadlene også. Begge disse salene er ukjente i Norge, så jeg leter etter personer som har sett de i virkeligheten, samt ridd i de og kan fortelle om kvalitet, funksjonalitet, komfort og generelt hva de synes om sadlene. Da blir jeg i allefall kjempeglad :-)

Ridit i dag, och måste tyvärr sälja vidare eftersom framvalvet hade alldeles för smal vinkel till min häst så det satt som en tvättklämma bakom manken på honom när jag satte mig i sadeln (jag väger 70 kg). Tror även riggingen satt för långt fram för min hästs sadelgjordsläge så sadeln drogs ner i fram.
Jag hamnade automatiskt i en en lodrät sits, men man satt ganska brett (inget jag har ont av dock), red utan panelerna.

Den låg stilla och väldigt stabilt vilket är ett stort plus men hjälps inte då den inte passar :(
Tror jag ska prova en Freemax ist.

Aha det var ju synd. Jag har funderat på en Utah eftersom den är betydligt bredare i framvalvet (dessutom har den utbytbart framvalv).

Sarli Libra är en syntetsadel men jag tyckte väldigt mycket om min jag hade. Tyvärr funkar den inte alls till hästar med manke utan det måste vara den klotrunda modellen men där ligger de helt perfekt.

Barefoot är väldigt trevliga anser jag, Cheyennens säte är betydligt smalare än Freen och Londonen är ännu mer uppbyggd. Jag har just nu en London på en klotrund fjording och det funkar perfekt.

Ja det var lite synd faktiskt, hoppades på att den skulle fungera. Men så är det ju med sadlar tyvärr.
Har också tittat på Utah men tänkte prova en Freemax western först, funkar inte den så letar jag vidare då det bomlösa westernkonceptet verkar bra för övrigt för mig och min häst.

Trots att den klämde har jag aldrig känt honom höja ryggen så som han gjorde i går, konstigt nog för den tryckte verkligen stenhårt under framvalvet, men det kan ju å andra sidan bero på att jag kände det tydligare pga att sadeln är bomlös.

Aha det var ju synd. Jag har funderat på en Utah eftersom den är betydligt bredare i framvalvet (dessutom har den utbytbart framvalv).

Sarli Libra är en syntetsadel men jag tyckte väldigt mycket om min jag hade. Tyvärr funkar den inte alls till hästar med manke utan det måste vara den klotrunda modellen men där ligger de helt perfekt.

Barefoot är väldigt trevliga anser jag, Cheyennens säte är betydligt smalare än Freen och Londonen är ännu mer uppbyggd. Jag har just nu en London på en klotrund fjording och det funkar perfekt.

Syntetsadel är perfekt, googlade lite på Barefoot också och Cheyenne finns i en riktigt billig syntetvariant! :) Någon som har en aning om hur den är i kvaliten eller har andra åsikter om just Barefoot Cheyenne?

Jag föredrar drytexen före lädret eftersom drytexen är smidigare och lättare att hålla rent. Dessutom tycker jag att lädervarianten är halare än drytex.

Jag föredrar drytexen före lädret eftersom drytexen är smidigare och lättare att hålla rent. Dessutom tycker jag att lädervarianten är halare än drytex.

Låter ju perfekt! :laugh: Eftersom jag tänkte mig att den sadeln jag köper nu så småningom ska övergå till att bli en "andrasadel" att använda i skogen och när det regnar osv så är det ju super med ett lättskött material.

Har ju inte fått hem hästen som ska ha sadeln än, men det är i alla fall en välmusklad, kort, hyfsat rak rygg och normal manke. Skulle Cheyenne kunna fungera? Jag har räknat ut att jag kommer behöva strl 1 på sitsen så jag hoppas bara att sadeln inte blir för lång då.

Kl

Är grymt sugen på att testa en barefoot nevada till min 4-åring. Kan den funka på en häst utan.manke, platt och bred?

Har läst att en del bomlösa känns/är instabila, på vilket sätt då

En bomlös sadel kan aldrig bli lika stadig som en bomsadel men det är också fördelen med dem. Jag får väldigt ont i kroppen av att rida bomsadlar eftersom det blir för statiskt (troligtvis) men bomlöst går alldeles utmärkt för mig. I en bomlös sadel känner du varje rörelse mycket tydligare och har du inte bra balans lär du göra nått åt den ganska omgående, en bomlös sadel är inte alls lika förlåtande som en bomsadel. Sen är det skillnad på olika modeller, vissa bomlösa (till exempel StarTrekk Espaniola PRO) känns väldigt stabila medan andra känns nästan som om man rider barbacka (börjes Free).

Så det bästa är helt enkelt att prova :)

Sv: Sadellista BOMLÖS

En sak jag funderat över är:

på en bomsadel är det ju väldigt viktigt med en bred kanal och tjocka breda bossor som födelar vikten och håller ordentligt uppe ovanför ryggrad och manke.

hur kan det då vara okej med en bomlös tex sensation med en grandeur padd med ilägg som är gjorda av skumgummi på typ 0.5cm i tjocklek?
Är det inte lika viktigt med rejäl frigång för manke och ryggrad med en bomlös?

Jag har aldrig fattat varför bomsadlar ska ha 5-6 cm hög kanal. Det viktigaste måste väl vara att ryggraden går fri. Om det sen hänger på bara 1 cm spelar väl ingen roll?

Sv: Sadellista BOMLÖS

En sak jag funderat över är:

på en bomsadel är det ju väldigt viktigt med en bred kanal och tjocka breda bossor som födelar vikten och håller ordentligt uppe ovanför ryggrad och manke.

hur kan det då vara okej med en bomlös tex sensation med en grandeur padd med ilägg som är gjorda av skumgummi på typ 0.5cm i tjocklek?
Är det inte lika viktigt med rejäl frigång för manke och ryggrad med en bomlös?

Det har nog en hel del att göra med att sadeln ska vara smal att sitta i, då måste det vara lite skillnad mellan ryttarens sittben och hästryggen.

Sen är ju tex sensation helt mjuk, ingen hård bom som kan ta i.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
686
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 898
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 627
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka