Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Ja så har jag förstått det, vilket inte är några problem för mig. Jag har bra balans och rider mkt med vikt så det är bara ett stort plus att komma närmre hästen. Jag gillar att rida barbacken av den anledningen men det har jag inte gjort på flera år pga unghäst.

Tänkte mer om det hästen hoppar ett skutt åt sidan så sitter man på sniskan sen.... :D Jag har ju en rund häst soch hittills har jag inte kunnat hoppa upp från marken på någon bomsadel utan att de glider snett. (Är ju inte den smidigaste & snabbaste upp heller).
Det värsta jag varit med om var en westernsadel som jag provade, hade dragit åt sadelgjorden, suttit upp och behövde böja mig ner lite för att vinkla ut stigbygeln och få in foten....den lilla extra tyngden åt ena hållet gjorde att sadeln gled runt. TUR jag inte hade fått in fötterna i stigbyglarna och börjat rida!

Sv: Sadellista BOMLÖS

En sak jag funderat över är:

på en bomsadel är det ju väldigt viktigt med en bred kanal och tjocka breda bossor som födelar vikten och håller ordentligt uppe ovanför ryggrad och manke.

hur kan det då vara okej med en bomlös tex sensation med en grandeur padd med ilägg som är gjorda av skumgummi på typ 0.5cm i tjocklek?
Är det inte lika viktigt med rejäl frigång för manke och ryggrad med en bomlös?

På en bomsadel måste man vara säker på att bommen inte går på ryggraden, även när hästen är ställd och hela ryggen svängd. Bommen svänger inte utan fortsätter att vara rak.
Så när hästen är ställd så här ( ligger bommen så här / på hästens rygg.

En bomlös kan svänga med hästen. Trots det är det viktigt att manke o ryggrad är fria på en bomlös också. Därför är en bra pad viktigt.
Just sensation som du tar upp har delade ilägg i sig. Det ger inte tillräckligt med ryggradsfrihet utan pad men den är inte helt platt undertill som tex en Torsion. Sen har sensation inget hårt material alls. Ingen fram eller bakbom.

Sv: Sadellista BOMLÖS

Det är väldigt synd att pixbox ligger nere för där har jag flera bilder på att det faktiskt är en tillräckligt hög kanal trots att man ridit med bara pad under :) Har man bara en tillräckligt bra pad är det inga problem.

på vilken typ av sadel och med vilken padd?

Den enda jag hittils tycker verkar okej är de paddarna som man köpte till torsion sadlarna "förr i tiden" Tn equlitzer vet inte om det var fodralet eller iläggen som hette så? men är det inte skito som iläggen heter?
sånna gröna tempur aktiga iaf de tycker jag verkar klart bäst.
och tyvärr blir man ju sittande lite bredare med de tjockare varianterna men hellre det än de jättetunna som också säljs på 0,5cm eller något liknande.

den jag har till torsion sadeln är ju fasad med en uppbyggd smalare bit ovanpå dessutom.
så iläggen är nog iaf 2-3cm höga.
och de är ju så fasta att de inte sjunker ihop helt.

alla hästar som haft den padden har blivit välmusklade och aldrig fått några problem.

hade även en grandeur padd till min london sadel och den tyckte jag inte alls hade någon kanal att tala om.
iläggen var fastare än skumgummi(som barefoth/nuvarande grandeur paddarna med svarta ilägg verkar ha fast de kallas för något finare namn, memoryfoam heter det kanske men är skumgummi).
men de var så grymt tunna, bildades verkligen ingen kanal att tala om så använde bara den padden när hästen var riktigt välmusklad och london/torsion har ju garanterad mankfrihet i och med pommeln fram vilket ju inte sensation sadeln har hm..

så borde vara ännu viktigare med en ordentligt padd till sensation. även om den har lite paneler innuti(vilket även london hade men de trycktes ihop rätt rejält efter ett tag).

vad finns det mer för bra paddar, intressant detta.

hur är haf padden? hur är iläggen i den?

och heather moffat interpad tex eller liknande interpaddar hur är dem? vad har de för ilägg?

Det känns lite som att ingen heller riktigt vet hur bred kanalen ska vara eller hur hög ryggradsfriheten behöver vara på bomlösa sadlar....känns lite som att man chansar ibland.:(

Den enda jag hittils tycker verkar okej är de paddarna som man köpte till torsion sadlarna "förr i tiden" Tn equlitzer vet inte om det var fodralet eller iläggen som hette så? men är det inte skito som iläggen heter?

så borde vara ännu viktigare med en ordentligt padd till sensation. även om den har lite paneler innuti(vilket även london hade men de trycktes ihop rätt rejält efter ett tag).

Det känns lite som att ingen heller riktigt vet hur bred kanalen ska vara eller hur hög ryggradsfriheten behöver vara på bomlösa sadlar....känns lite som att man chansar ibland.:(

Min åsikt om TN-paddarna är att de har ALLDELES för bred kanal. Min bästa pad är en gammal äkta skito-pad. Kanalen är kanske 2-3 cm, ungefär samma som haf-paddarna.
Har man en häst med välmusklad rygg så behövs verkligen inte nån jättehög kanal. Man ser ju på hur hästen svettats om ryggraden går fri.
Klämmer man dessutom igenom ryggen på hästen märker man om det är nåt som stör den.

Jag rider numera båda hästarna mest i en Sensation Hybrid. Mankfriheten är inte mer än att jag får in ett finger, men det räcker ju så länge inget trycker.

Senast ändrad:

och heather moffat interpad tex eller liknande interpaddar hur är dem? vad har de för ilägg?

Inläggen var helt okej i heather moffet men padden i sig var ju totalt värdelös! Inläggen var bara delade, ingen kanal alls! Inte ens 1cm. Så jag klippte sönder den och satte inläggen i en barefootpadd.

barefoot cheyenne med VPS och en orginalpad.
barefoot london med VPS och orginalpad.
okänd bomlös av akademisk modell med panelerna borttagna och en vanlig fårskinnspad med SKITO-inlägg (2cm)
Libra med samma fårskinnspad som ovan

*kl
Nu har jag äntligen fått hem min ST espaniola, men hur i hela friden ändrar jag framvalvet?!
Det är ett inställningsbart och jag har en "nyckel", går att skruva upp men det händer inget...
Hoppas det bara är jag som är dum och inte sadeln det är fel på :).

Oj då:-S men hade inte barefooth padden några bra inlägg?
Gick det inte att klippa isär padden och sy en kanal lr klippa upp o klippa bort en bit på inläggen och sen lägga tillbaka o sy ihop?
Varför har de gjort den utan kanal är inte det skadligt?

Vps? Vore kul att se bilderna. Vart kan man annars ladda upp bilder? Har samma problem vill kunna visa bilder här ibland.

jag mätte en av mina älskade tn paddar och den var bredast på mitten, 10cm bred kanal och resten var runt 6-7cm.

eftersom iläggen är så tjocka, har fasade typ tempur ilägg orginal samma som skito iläggen, så ligger ju aldrig padden ner sig över ryggraden.

har haft padden till flera olika bomlösa och testat olika paddar o denna är ju helt klart den som hästarna gillat bäst o blivit finast i ryggen av. det måste ju säga en hel del eller?

är det någon mer som har erfarenheten av att hästarna gillat de mjukare mer flexibla bomlösa med padd än de mer stabila bomlösa med paneler/bossor?

är det någon mer som har erfarenheten av att hästarna gillat de mjukare mer flexibla bomlösa med padd än de mer stabila bomlösa med paneler/bossor?

Ja absolut. Både jag och hästarna föredrar faktiskt utan egna bossor/paneler. Jag upplever att de sadlar vi haft hemma med egna bossor/paneler är hårdare mot hästen än en vanlig bomsadel eller en bra pad för bomlösa och svårare att finjustera. Vår ena avskydde det så mycket att han inte ville gå, tog upp huvudet a la giraff och visade på alla tänkbara sätt att det var obehagligt. Den andra får kortare steg när inte sadeln sitter bra oavsett orsak.
Däremot inte sagt att det måste vara soffkudde modeller utan min häst gillade sin freemax allround och älskar sin Sensation Hybrid vilka båda är mer stadiga bomlösa sadlar. Jag drog iallafall slutsatsen att det var för att bossorna/panelerna på en bomlös är obekväma helt enkelt. Att jag sedan tycker att de sadlar med egna bossor/paneler vi har provat har suttit dåligt gör ju också sitt till att jag inte gillar dem. Det känns som om de sadlarna ligger ovanpå mycket mer och inte omsluter hästen på det sätt jag vill att en sadel ska göra.
Nu har jag bara provat en hel hög märkeslösa, Masterbacks dressyrsadel och Freemax hoppsadel av de sadlar som har egna paneler. Jag tror ju att det är som med allt annat att kommer man upp i prisklasserna så blir bilden en annan.

De billigare modellerna av boss-bomlösa tycker jag är helt vidriga. Dålig kvalité på lädret, tunna och kantiga bossor och dessutom litar jag inte på hållfastheten i konstruktionen - tänk om den lägger sig på ryggraden (viker sig på mitten och dippar ner under ryttaren).

Däremot har jag haft min Trekker Master på en mängd hästar - alla älskar den. Tyvärr går den inte på annat än halvblodstyper då den är rätt lång.

De billigare modellerna av boss-bomlösa tycker jag är helt vidriga. Dålig kvalité på lädret, tunna och kantiga bossor och dessutom litar jag inte på hållfastheten i konstruktionen - tänk om den lägger sig på ryggraden (viker sig på mitten och dippar ner under ryttaren).

Ja jag minns en sadel som jag hade beställt ifrån e-bay där lädret kändes som lite grövre papper istället för läder :crazy: och den gjorde precis så. Jag hade nog inte tänkt på att det kunde bli så illa så att lädret viker sig innan men när det är så dålig kvalite så är ju risken stor. När man dessutom behöver en ganska bred kanal så ökar ju risken ännu mer för att den ska dippa ned på ryggen. Den sadeln var helt omöjlig att använda.

Däremot har jag haft min Trekker Master på en mängd hästar - alla älskar den. Tyvärr går den inte på annat än halvblodstyper då den är rätt lång.

Ja det var dem jag syftade på. Med högre prisklass kommer ju bättre kvalite. Jag tänkte provat en sådan men den gick inte ens att få så bred som jag behöver ha till min häst så det lade jag ned. Jag tänkte att om den hade kunnat bli tillräckligt bred så hade det varit värt att testa men när det inte det gick så struntade jag i det. Jag behöver ju också mer och annat stöd nu än en vanlig sadel kan ge så därför är jag glad att jag hittade Sensation sadlarna för hybriden är perfekt för både mig och hästen.

Oj då:-S men hade inte barefooth padden några bra inlägg?
Gick det inte att klippa isär padden och sy en kanal lr klippa upp o klippa bort en bit på inläggen och sen lägga tillbaka o sy ihop?
Varför har de gjort den utan kanal är inte det skadligt?

Nä jag tyckte inte att barefootpadden hade så bra inlägg. Som tunn skummgummi bara. Det hade säkert gått att sy om hm-padden men jag hade varken tid, handlag eller lust att göra det så den blev slaktad istället :p

Barefoot med "paneler" man måste dock ha pad ändå. Tyvärr försvann bilderna med pixbox. Nu laddar jag mest upp bilder på bloggen eller FB.

Knapplån.

Fler funderingar angående Barefoot Cheyenne... Har testat både Hööks Tree Free och Börjes Free, vilka båda ju är väldigt lika Cheyenne i utformningen. Dock har jag fått problem i både Hööks och Börjes sadlar p g a pommeln, den har liksom tryckt under låren på mig. Som att den går för långt ner. Däremot Torsionen jag provade (som ju även den har ett snarlikt utseende) kändes det som att pommeln slutade högre upp så den kände jag inte av.

Så min fråga är alltså - hur sitter pommeln i Barefoots sadlar?

Låter som du provat för små sitstorlekar?

Nja det har jag svårt att tro. Hööks sadel finns det väl bara en storlek på (17,5"-18" enl hemsidan), Börjessadeln jag provat vet jag inte storlek på, men den känns stor att sitta i så skulle gissa att det är den större storleken. Själv är jag kort och har strl 36-38 på rumpan, har alltid tänkt att 17"-17,5"-sits är lagom till mig?

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
686
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 898
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 627
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka