Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

KL

Nu är en barefoot cayenne storlek 0 dry-tex på väg till mig :) Ska bli spännande. Har ju haft en cherokee dry-tex förut och den var lite stor i storlek 1 så hoppas att denna blir bättre nu. :laugh: Tycker deras dry-tex material är mjukt och trevligt(kanske inte så hållbart menmen). Funderade ett tag på en i läder men för det priset får man ju ändå ingen vidare läderkvalite så det fick bli dry-tex.:D

Padd har jag en sen innan som jag köpt begagnat, gillar inläggen i den men därimot inte själva padden. Den är för stor, dåliga fästen, fel färg och kanalen är typ 1dm bred...:grin: så helst av allt skulle jag bara vilja köpa en bra padd utan inlägg, men det finns väl kanske inte? Och nej jag varken kan, har tid eller vill sy själv :p

*kl*

Jag hade en ST espaniola innan och den var skön att rida dressyr i (fast inte lika skön att rida i skogen med) och låg bra på min häst men jag blev helt chockad över hur kass kvalité det var på lädret! Efter ett par år men knappt inte använd så började lädret bli sladdrigt, jag valde att sälja den medan den fortfarande skulle ha ett andrahandsvärde eftersom jag ändå inte använde den så mycket. Tycker inte en sadel ska bli sådan av att bara hänga...??

Nu letar jag efter en ny bomlös till min fjording, är det någon som har tips? Jag lägger inte några stora summor igen eftersom jag inte rider så mycket och även kombinerar med körning så en ny sadel eller en begagnad på max 5000 kr. Jag har en "billig" från börjes som jag tycker är helt värdelös så något stadigare är jag ute efter, gärna med paneler på så man slipper padden under.

Sadeln ska funka att rida dressyr i, gärna AR-stil, och funka för långa skogsturer. Han har ganska kort, svängd rygg.

MasterBack har flera bomlösa modeller. Jag har en España som jag är väldigt nöjd med. Den är stabil som en bomsadel och har ett uppbyggt smalt säte. De har ibland reasadlar på sin hemsida och man får prova dem hemma utan köptvång. Sök på: houseofcharisma.

Tar tillbaka det jag sa om att barefoots dry-tex är mjukt och trevligt... Detta var ju inte alls samma material som den jag hade för några år sen :p

Nej va tråkigt! Men är din ny? Drytexen brukar ju ta en stund innan den mjuknar.

Minns när jag fick hem min Torsion (för tusen år sedan ungefär). När jag lade på den var den så stel att den stod ut från hästen och såg ut som vingar från hästryggen. Den mjuknade rätt snabbt :D

KL

Hur dum är jag om jag ger mig på att försöka banka in järnet till min ST Dressyr..?? Nya järn verkar omöjligt att få tag på, men jag behöver göra sadeln smalare.

Vaddå omöligt att då tag i? Har du mailat Deuber?

Men iof är det nog lika lätt att slå in som att banka ut :)

Jag har inte mailat Deuber direkt, det borde jag kanske göra. Jag har nog varit i kontakt med alla ÅF jag hittat på nätet, antingen svarar de inte via mail eller så har de inga järn, en av dem har sagt att hon skulle kontakta Deuber men sen har det varit helt dött. Största ÅF är ju tillfälligt stängt...

Osäker på hur man skriver i trådarna, men testar iaf ;)

Vill ha tips på en stabil bomlös sadel, har en torsion trekking med EZ stigbyglar och fendrar och en häst som kan hoppa åt sidag i alla gångarter samt tvärvända, jag sitter kvar men det är på håret varje gång och enbart tack var stigbyglarna. Vill ha en sadel med mycket mer stöd i, har testat western (vanliga) men jag har en ryggsakada så får så ont direkt av de. Torsion funkar perfekt för min rygg och hästens så nåt åt det hållet men mycket mer stöd i hela sadeln önskas. Självklart jobbar jag med hans beteende och det blir bättre men vill ändå ha tryggheten i sadeln. Några tips?

Lånar sista knappen :)

Har införskaffat en Chezz Calido, padden fungerade inte på min dam, den ligger bara an fram och bak, så jag håller på att fixa en som passar.

Har bara hunnit sitta i den lite och jag tycker att jag sitter skönt och rätt, kanske att midjan känns lite väl hård, har hört att det är fler som säger det.

Chezz-Iberico.jpg

Är det någon som har ett bra tips hur jag kan få de vita sömmarna svarta?
För hur noga jag än är med sadeln, ser jag framför mig att de rätt snart är smutsgrå på sina ställen... :grin:

Återkommer med mer info när jag hunnit använda den lite mer. :)

Är du nöjd med sadeln?
Såg just den och blev nyfiken om de skulle kunna vara något. Dock lät de inte bra om den är hård för pga sjukdom får jag väldigt lätt blåmärken, sår och skav

kl

Såg att det finns ett saldemärke som heter Innova och som har både dressyrsadlar och hopp/allroundsadlar.

Är det något att ha, någon som klämt och känns eller t.om ridit i en?

Inte provat, men jag har undersökt ganska mycket om dem, varit intresserad. Ska ev. ta kontakt med en annan ÅF och beställa en när min häst har musklat upp sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
688
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 906
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
838
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 638
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka