Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Den känns nästan som en vanlig westernsadel, fast med mjuk säte och lite "sladdrigare" fenders. Och utan bom då.
Framvalvet är solitt, osäker på material (trä eller glasfiber, eller något annat liknande). Det är ändå lite vikt i den, hade varit intressant att öppna den och se hur den är konstruerad. Fast det har jag inte tänkt göra, har inte råd att köpa en sadel till bara för det.
Mina hästar tycker om den! Stora ponnyn rör sig mycket friare, tar längre steg och kutar inte på som en symaskin. Lilla ponnyn verkar visserligen tycka att det är lite "sadel som sadel" (han funkar bra med min bomsadel med) men känns lite lättare med den bomlösa.
Funderar nästan på att beställa en till, i en annan modell
Jag suger verkligen på sadelstorlekar, men skulle inte tro att det är westernmått. Kan mäta lite imorgon!
Åh, vad kul att höra så positivt om den sadeln. Har precis köpt en Barefoot Cheyenne. Är också väldigt positiv med sadeln och hästen verkar trivas jätte bra med den!
Ja, jag är supernöjd! Det enda jag inte är nöjd med är off billeten, tycker inte om när de är i läder så jag köpte en ny (39 kr, tror min ekonomi överlever det ).
17" passar perfekt till mig och tyckte den la sig fint på hästen Kunde dock inte provrida, provsatt bara på stallgången då tie strapen var väldigt kort samt min gjord för lång så jag kunde inte dra åt den. Får inte ihop riktigt vad som felar där men kom fram till att jag ska handla en längre tiestrap och sedan en decimeter kortare sadelgjord också Så får vi se om det funkar bättre. Min låg också bättre utan panelerna på undersidan, får ha en tjock padd i stället.
Jag bytte ut båda sidorna, tyckte det blev bättre då
Har funderat på att testa använda panelerna, bara för att liksom. Fast jag tror nog att det är bättre med tjock pad. Kanske ska inhandla en "riktig" för bomlösa sadlar? Känns iofs som att tjock ullpad borde vara nog, men man vet aldrig!
Ja det gör jag nog också. Blir snyggare om inte annat.
Provsatt med panelerna men tyckte jag satt tre meter ovanför hästen typ. Fast ska rida med både och se vad som skiljer.
Ska handla ny padd i morgon i alla fall tänkte jag, tänkte prova en tacky too, min filtpadd på bilden drar åt sig så extremt mycket hår. Annars är den bra för den har fickor, bred kanal och är utskuren vid manken.
*kl
Nu är min espaniola äntligen på väg, borde komma innan helgen .
Men vad har ni för gjordar till era bomlösa? Resår eller utan? Kommer nog behöva en svängd då pållens sadelläge är längre bak än sadelgjordsläget plus lite rund mage. Deubers egna gjord misstänker jag att blir för lång även den kortaste.
Och vad har ni valt för stigläder?
Min (som ju är exakt samma som Egonsons) gick på 2200 sammanlagt.
Jag har använt min ett tag nu, konstaterar att jag inte gillar stoppade säten Men sadeln fungerar suveränt! Visst, det känns ju att den är billig, men inte på något sätt dålig (jag jämför ju med min bomsadel för 12000 ). Märker rätt stor skillnad på vad man har för pad under. Har använt min vanliga ullpad (ca 2") och ett fårskinn. Fårskinnet är mest för att paden är så bökig att tvätta och jag hade ett skinn från Ikea liggandes. Kan vara inbillning men jag upplever att det känns bättre med det under paden. Inbillar mig att det är mer tryckfördelande än bara pad.
Kommer förmodligen inhandla någon modell bomlös-pad när jag hittat någon som verkar bättre än mina vanliga w-padar.
Jag har en 16".
Har suttit och löst på några olika padmärken, men blir inte klok på vad skillnaden på de och vanliga westernpadar är, förutom att det finns fickor för ilägg. Då kan jag väl lika gärna köpa bara iläggen och själv montera på en av mina befintliga padar?
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.