Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Nu har jag beställt en StarTrekk espaniola! Längtar tills den kommer, även om jag bara skrittat på min tös en gång. Men då kan vi äntligen komma igång ordentligt med inridningen :)).

Puttar upp tråden lite med en fråga!

Har tänkt köpa en Freemax evo (eller liknande, den modellen iaf) men skulle vilja använda vanliga schabrak under. Hade tänkt fixa en typ HM-padd att ha emellan, fast ordna en själv då. Haft bomlöst innan, dock soffkuddemodell, och gjorde samma där, men har såklart gjort mig av med grejerna.

Undrar för det första hur lång sadeln är, någon som vet? Och så tycker jag att bakdelen på evon känns mer uppbyggd än framdelen, är det så?

Jag har testat många bomlösa men aldrig ridit hittat något bra.
Jag tycker för det första att det inte ens finns någon bra bomlös ännu det är alltid något man får tulla på.
Men några tycker jag känns okej att ev testa.

vad vet ni om dessa:

-kari flex(framförallt undrar jag varför de slutat vara poppis som de var för ett tag sedan då skulle ju alla ha dem)
-samma sak med freeform eller är det någon som köpet dessa? tycker Elite verkar väldigt fin någon som testat den?
-masterback( men tycker många verkar ha negativa åsikter om dem, sen verkar de vara rätt kassa i läderkvaliten)
-sensation ride( som folk höjer åt skyarna men ger de tillräcklig mankfrihet? kan man röra skänkel med den där special lösningen eller blir man för låst? och är den verkligen värd de fantasi summorna när lädret ser rättså B ut.)
-torsion(har en sådan redan och gillar den mkt men de verkar inte heller pratas om längre? men uppenbarligen är de poppis eftersom det sällan dräller av dem till salu speciellt inte island modellen som jag har den är lite kortare, 50cm)

Detta önskar jag med en bomlös sadel och jag tycker hittils inte det finns någon som uppfyller alla(de flesta) kraven.
Hur svårt kan det vara för tillverkarna undrar man.

-kort och då menar jag inte 50cm, utan snarare 40 kanske mer som en normal sadel. vad ligger bomsadlar på i längd? någon som vet?
-helt en bomlös utan padd men tycker det är helt okej om man använder skito ilägg och ser till att ryggraden går fri hästarna verkar gilla den flexibiliteten.
-den ska se ut som en mer eller mindre normal sadel(där tycker jag freeform elite ser riktigt bra ut men den verkar så stel och dessutom lång? och dålig mankfrighet? jag vill att manken ska gå fri garaterat, där är torsion väldigt bra med sin trä pommel)
-benstöd som hjälper
-man ska bli placerad centralt
-flexibel får inte vara för stel och oformbar som tex st dressyr den är ju som en bomsadel i princip verkar krävas enorma krafter för att rubba den ur läge.
-säkerhets klämpor
-känslan av att sitta smalt

osv

vilka sadlar jag än testar kommer jag alltid tillbaka till att torsion fungerar bäst hittils iaf. (har testat en hel drös bomlösa och bomsadlar till min extremt korta islandshäst, 35cm).

-den ger garanterat mankfrihet
-mkt bra läderkvalite
-mkt hållbar
-väldigt skön att sitta i men en då stabil
-något special material innuti som är mkt stötdämpande för både hästen och ryttaren.
-alla hästar jag ridit den med har älskar den.

men som sagt det fattas en då några bitar för den perfekta sadeln.

Jag har en sensatn ride g3 med g4-sits. Jag tycker att n är helt ok, fantastiskt skön att ria ut i, och hästen verkar nöjd. Vad gäller mankfrihet så har min häst på sin höjd normalhög manke och det har inte varit några problem, inga tecken på skav. Lädret är riktigt skönt och mjukt, känns som bra kvalitet och jag har inte märkt att det ska slitas mer än något annat.

Jag tyckte inte att speciallösningen med de fasta lädren låste fast en sådär supermycket, men visst blev skänkel mer stilla. Jag gick dock över till T-webbers eftersom jag behövde kortare läder.

Det jag kan känna är att sadeln på min relativt breda kbl-travare blir för brd i dressyrridningen. Jag ar anska korta ben så det är svårt att sluta om ordentligt med skänkeln. Håller just nu på att söka en bomsadel att variera med, dels på grund av ovanstående men även för att jag vill kunna stå upp mer i lättsits vid klättring osv.

*KL*

Hoppar in i ämnet, efter att ha studerat de flesta inläggen, men inte fått någon direkt klarhet för mitt läge...

Jag är westernryttare i huvudsak och söker helst en westernsadel, bomlös. Hästen ifråga är mycket bred och mycket kort med en rejäl sväng på ryggen. Hon är en Welsh Cob av den mycket grova typen. Jag har en westernsadel med bom men den är för lång, det är den enda bomsadeln jag hittat som har bredd nog (flare fram).

Tanken är att jag ska tävla i western på damen i fråga och numer är det ok att tävla bomlöst. Så, finns det överhuvudtaget en hållbar, slitstark, westernsadel som är bomlös? Den ska hålla för daglig ridning i tuff terräng SAMT avancerad träning på bana. Dock inte några belastningar som kräver bom, typ roping ;) .

Det finns s.k. Hunter-klasser, Hunter, Hunter hack o.s.v. där vanlig engelsk sadel är gällande. Den måste dock vara av allround-modell och se ut som en engelsk sadel.

Dock...hästen går först och är det någon helt annan modell som är mest lämpad så får jag väl skola om och börja rida åt Barockhållet då...

Tips??????????????:D

Det första som slår mig är D&P westernsadlar med läderbom. Vet dock inte hur deras vidder funkar på en såpass bred häst. Vet att Kaupre ridsport säljer dem men de har tillfälligt stängt just nu.

Och sen har Barefoot några modeller med horn, där kan du ju byta ut och vidga sadeln genom att byta frampommeln. Jag är själv väldigt kär i modellen Arizona Nut från BF :love: Jag har haft en BF, men av allroundmodell och den red jag i dagligen och gillade den. Men man måste nästan prova själv och bilda sig en uppfattning :)

Här är det inte så vanligt med bomlöst så jag har inte så lätt att kika på någon. BF:s westernsadlar har lite fel utseende för att funka för mig så är det bara en sån som funkar kan jag lika gärna satsa på hunter och köra med engelsk modell... De tävlingar som är aktuella är bedömningsgrenar och det är viktigt att utseendet stämmer i så fall...

Tack för tipset för övrigt...jag ska kika lite extra på de sadlar du nämnt. Fler tips mottages tacksamt :)

tack för svar.
men blir den inte lätt nersutten efter ett tag?
har sett på bilder att de ser så fluffiga ut bak när de är nya och de begagnade ser mer platta ut där bak.

ger den mycket stöd för benen?

Sportsaddle säger jag!

Har själv en, dock distansmodellen, men uppbyggnaden ska vara samma. Har haft min i snart 10 år, och sadeln har säkert minst 5 år på nacken innan det, och funkar klockrent! Har passat på alla hästar jag har lagt den på. Några få kan få lite känningar i ryggen när man har suttit på dem i 4 timmar eller mer.

baskweavmediumdbsr.jpg

Finns tyvärr ingen återförsäljare i sverige, och de som har dessa sadlar säljer dem INTE, finns nästan aldrig någon på beg marknaden. Priset är väldigt bra med tanke på kvaliten och hur hållbara de verkar vara. En nackdel är dock att man sitter brett, men man kan ju bygga upp sätet själv om man vill.

Det fanns ju hur snygga sadlar som helst där!!! Men, lär nog testa först med nåt på hemmamarknaden innan jag drar till och köper nåt som är så pass dyrt så jag skannar begagnatmarknaden för stunden :)

Jo... Jag vet vad du menar.

Jag står själv i valet och kvalet att köpa en trekker inspration, men får då köpa den på vinst eller förlust och bara hoppas att den passar liksom.

Det känns inte så jäkla bra.

Men jag har snart gett upp till min dam. :cry:

Skulle sportsaddlen inte passa din häst så kan jag dock nästan lova dig att du kan sälja den väldigt snabbt här i sverige.

Jag har en sensatn ride g3 med g4-sits. Jag tycker att n är helt ok, fantastiskt skön att ria ut i, och hästen verkar nöjd. Vad gäller mankfrihet så har min häst på sin höjd normalhög manke och det har inte varit några problem, inga tecken på skav. Lädret är riktigt skönt och mjukt, känns som bra kvalitet och jag har inte märkt att det ska slitas mer än något annat.

Jag tyckte inte att speciallösningen med de fasta lädren låste fast en sådär supermycket, men visst blev skänkel mer stilla. Jag gick dock över till T-webbers eftersom jag behövde kortare läder.

Det jag kan känna är att sadeln på min relativt breda kbl-travare blir för brd i dressyrridningen. Jag ar anska korta ben så det är svårt att sluta om ordentligt med skänkeln. Håller just nu på att söka en bomsadel att variera med, dels på grund av ovanstående men även för att jag vill kunna stå upp mer i lättsits vid klättring osv.

Jag hgar lagt bitar av en slaktad säkerhetsväst under sitsen för att få smalare midja.

Jag sitter och snokar på Ebay, oj vilka snygga bomlösa westernsadlar det finns där! Funderar starkt på att beställa en. :d

Har ju en bomsadel som passar bra på tjockponny när han inte är tjock (vilket han har väldigt lätt att bli..). Tänker att en bomlös kan vara ett bra alternativ, och dessutom passa båda ponnysarna.

Oooh, jag beställde en bomlös från Ebay häromdagen. Idag kom den (värsta snabba leveransen!). Provade på stora ponnyn, och hon gick som aldrig förr! Tog ut steget, sänkte huvudet, slappnade av.. Hon gick super-duper helt enkelt! Dessutom var den bekväm. Lite för långa fenders bara, så ska göra fler hål.
Bild kommer

Ja jag älskar att beställa från utlandet, tar sällan mer än 3 dagar att få leverans. :D

Ser fram emot bilder!

*kl*
Själv så har jag gett upp försöken till att använda bomsadel och har nu köpt mig en Barefoot London som jag hoppas kommer denna vecka.

kl

Någon som klämt/testat rida i en Innova Dressyrsadel?

Nä, men är väldigt inne på att provrida en Innova Allround. Så jag hänger på lite i din undran!

Tillägg, någon som vet var man hittar tillverkaren på Innova-sadlarna..??

Senast ändrad:

Här är en liten bild på min nya sadel
IMAG0343.jpg

Syns inte så mycket, i och med att jag sitter i den.. Men jag är väldigt nöjd med den, den var snyggare än på bilderna i annonsen, hästarna gillar den, den är bekväm. Jag är inte jätteförtjust i stoppade säten, det känns som man blir knuffad framåt, men det funkar bra ändå.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 620
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka