Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jag har en Sensation G3 med G4-sits till min kbl-travare. Fördelar är att den är förbaskat skön att rida i, i synnerhet långturer. Den fungerar även väldigt bra på min häst med kort och svängd rygg. Det jag kan känna är att, åtminstone för egen del, jag inte vill stå alltför mycket i lätt sits och jag hoppar inte i den. Sedan är jag ganska stel i höfterna så även om sitsen har någorlunda midja så kan det ibland ändå bli för brett för mig på min breda pålle. Har hästen manke skulle jag även känna att det vore bäst med en padd som lyfter upp framvalvet från manken. Även om det inte verkar bli tryck så känns det som att det kan bli skav om det vill sig illa.

Sammanfattningsvis är jag i överlag mycket nöjd med sadeln, och rekommenderar den varmt för dem som funderar på bomlöst, men jag håller även ögonen öppna för en sadel (flexibom eller, fast det inte är troligt att jag hittar en, bomsadel) som har smalare midja och där jag vågar stå upp i lätt sits längre stunder så att jag kan variera sadlarna.

Funderar på att köpa mig en begagnad bomlös sadel till min travare men jag har inte en susning om vad jag ska leta efter för sadel. Hästen har relativt hög och lång manke, kort rygg, han är inte en sådan häst som lägger på sig spec mkt, så risken att han ska se ut som en köttbulle är inte stor. Hade inte tänkt lägga ut mer än 5000 ca då ag för tillfället inte har råd med dyrare, hästen rids bara på turer i skogen och ibland dressyrpass för tränare (vi ska försöka komma igång med det en gång i veckan nu).

Taget i typ mars april
IMG_3127.jpg

Denna sadel går han med nu, men den ska säljas.
IMG_0388.jpg

15november-1113.jpg

Vad ska jag söka efter för sadel? Jag är ca 173 lång och har inte direkt mkt fett på kroppen, rider i en 17" hopp nu, lange lange ben har jag dock.

Är sätet kort på dem sadlarna, jag tycker det ser ut så?
Jag är inte så stor över rumpan, strl 40 i byxa, men har långa ben så då undrar man vilken storlek som krävs?
Sedan undrar jag om de lösa "bossorna" med stoppning ligger still och jämnt under sadeln?

Nu är jag ingen expert men jag tänka mig att din pålle har för mycket manke för att det ska vara lätt att hitta en bomlös. Om det ens går?

Av de som jag har provat (iof inte jättemånga)till min med mycket manke så är Startrekk Dressage den enda som har funkat.

Men fy vad tråkigt! Då känns de ju som otroligt långsökt att leta en bomlös som passar honom .. jag får ge mig in i bomdjungeln igen då :(

@Livet
Var den frågan till mig? :)

Jag svarar ändå.

Sätet formar sig ganska mycket efter ryttaren. Själv har jag väl 42 i byxor just nu och jag har inte upplevt att det skulle vara några problem. Dock fick jag specialbeställa en större sits (17,5" eller 18", minns inte riktigt). Den funkar bra för både mig och min häst (som har riktigt kort, och svängd, rygg). Jag har inte märkt att det skulle bli något skav eller uppruggat på honom, såvida jag inte spänt gjorde för löst.

Sensation har, såvitt jag vet, inga bossor/paneler. Min har det iaf inte. Man måste ha en pad med inlägg för att få den effekten. De paddar jag har ligger oftast där de ska, återigen såvida jag inte dragit gjorden för löst och därefter hamnat snett i sadeln. Däremot ska jag införskaffa lite fler paddar, och gärna med Skito-inlägg eller liknande. Är en aning drygt när jag bara har två paddar och hästen svettas som en gris.

Nej, ge inte upp när du inte provat.
Startrekk Dressage kanske kan fungera. Startrekk Comfort också.
// Linda

Jag tror vist att du kan prova en Sensation ride sadel. Jag har en till mitt sto, hon har mycket manke. Viktigt är att ha en jättebra pad, tjock och avlastande.

Läste lite bättre nu, tror det blir svårt att få en Sensation ride för 5000 kr men du kan även prova Torsion. Det hadde jag innan och den passade också mitt sto med manke men med en bra och tjock pad! Torsion finns på begagnatmarknaden för ca 5000 kr.

Jag har min torsion light på min högmankade arab(!;)) och även travarherren med normal manke och den ligger bra så du kan ju alltid testa, den finns ju beg. för runt 5000:) Jag använder skitoinlägg med extra fals så det lyfts ju upp lite extra.

Startrekk western ligger också bra på den med hög manke men de ligger ju oftast ett par tusenlappar högre i pris än torsionen men kräver ju inga specialpaddar.

Jag provred en bomlös igår på kusen den va inköpt från Hööks för något år sedan, men tusan vad skön den var .. satt som ett smäck i den och jag ville gärna inte kliva ur :D Det är nästan så jag gruvar mig tills jag ska rida i min hoppsadel igen .. :(

Ponnyfantast: Jag ska skicka och se om jag hittar någon sådan sadel :)

Fungerade det med soffkudden från Hööks så kolla in beg Torsion. Där får du mycket mer sadel för pengarna. Oftast så medföljer det en bra pad också.
// Linda

Kl
Hur stor skillnad är det på en barefoot cayenne och en bomlös från hööks? Har haft en barefoot förut och tyckte den funka bra till uteritter men värdelös att träna med. Så sålde när jag hittade en bomsadel. Men skulle gärna ha en bomlös att variera med då och då och bara skrutta i då jag gillar grejen med att inget klämmer. Vet att det viktigaste är paden så det köper jag så bra som möjligt. Men hur mycket skiljer det sig på sadel från hööks och barefoot?

Är lite orolig att min Trekker Master inte passar längre, tycker att svettmärkena är ojämna när jag tar av sadeln. Syns ganska bra på det här schabraket - väldigt skitigt längst bak och allra längst fram, men i princip inget alls i mitten. Kan det säga något om hur sadeln ligger?

Kollade upp sadeln i vintras och då låg den OK enligt sadelmakare/sadelutprovare. Sen dess har hon tyvärr tappat en del muskler så kanske det skulle bli bättre om jag började använda fårskinnspaden under igen tro? Hjälp! :confused:

20120719184557.jpg

Jag tolkar det som att den ligger an där du sitter, och smutsmärkena är där den inte ligger så hårt och alltså inte ligger 100 % still. Så såg mina märken ut också, med bomlöst. Det blir ju alltid punkttryck under ryttaren i viss mån.

Har du andra indikationer på att den inte ligger som hästen vill? Vad händer med padda under?

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 611
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka