Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Tack för svaret, känns lite bättre nu. Har inga indikationer alls på hästen egentligen, utan det är jag som nog är lite "överkänslig", rädd att det ska bli någonting. I alla fall innan blev sadeln för trång med paden, men p g a jobb, regn samt tappskor så har jag knappt kunnat rida i sommar = hon har tappat mkt muskler.
Så jag ska nog prova med fårskinnspaden under när jag kan börja rida igen efter senaste tappskon (som fick väldigt trasig hov som följd) och åtminstone se hur sadeln ligger med den nu!

kl

Jag har nu provat en bomlös sadel till min arab som satt bra. En Torsion Endurance.
Men.. jag var inte riktigt nöjd med materialet på undersidan av paden som följde med. Jag har sen tidigare en westernpad från HAF.
Kan jag ha den under den bomlösa? :o

Paden ifråga ser ut SÅHÄR och har kanal för ryggen. Iläggen är utbytbara.

Det tror jag säkert att du kan. Se bara till att kanalen blir tillräcklig. Jag rider med en liknande under min ena bomlösa(soffkuddemodel) sadel. Hästen går relativt långt/hårt och mår perfekt i sin rygg.

kl
Jag har ikväll provat rida i en sensation ride som jag fått hem. Det blev inte bra :-/
Skön sits men mina lår får sådant tryck vid nederkanten av frampommeln. Jag justerade stigläderlängden och lite bättre blev det men rida lätt en omöjlighet utan tryck mot låren. Kändes lite bättre när jag helt släpte stiglädren så kanske är den fasta anordningen i kåpan fel för mina långa ben??
Kan jag justera något eller är jag och sadeln inte skapta för varannn?
Sadeln är G# 17 el 17,5 tum. Jag är stl 40 i byxa och svankig, vilket kan vara problemet.

Jag har en känslig rygg, min häst har en känslig rygg. Vad tusan ska vi ha om inte detta fungerar?
Ska prova fler dagar givetvis innan jag dömmer ut den till oss.

Kolla var benstöden sitter under sadeln. Tänkte att om de sitter högt upp så kanske sadeln trycks ut mot dig.
Jag har inte den blekaste aning om det kan vara så men det var en tanke som slog mig.
Sen vet jag ju inte om G3 har benstöd för jag har en G4 ;)
// Linda

Kom på att sadeln kan ha hamnat för långt bak, så den låg i framvikt. Ska testa sadla lite längre fram och ändra stiglädren. Knästöden sitter som de ska. Men tack för tanken :-)
Får se om detta hjälper annars får den säljas igen... :-( Min svankiga rygg gör ibland att vissa sadlar som är uppbygda i bakvalvet inte fungerar men vi får se.

*kl*
Är på jakt efter en bomlös sadel till min kallblodsdam. Hon har rak rygg och är ganska bred (110-115 grader, drar xx-vid i bomvidd). Har kikat på Freemax och Freeform sadlarna men vet inte riktigt vilken som är värd att sikta på, kanske något annat tips? Har väl en budget på 3-4000 kr att köpa en begad sadel för, är inte sugen att lägga ut allt för mycket på en "ny" sadel då jag rider max 3 gånger i veckan annars körs och tömkörs damen.
Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt?

lånar sista knappen.

jag har en häst med väldigt knepigt sadelläge. lånade en bomlös modell i sommar då jag stod sadellös för att kunna hålla hästen igång. just den modellen trivdes jag inte alls med (en äldre med stora "kuddar" fram och bak och inte mycket stöd någonstans i övrigt). då jag tävlar dressyr måste den ju också vara tillåten att tävla med.

hästen i fråga har hög lång manke, rak rygg som sluttar upp mot korset. idag också lite gräsmage. de sadlar som testats (bomsadlar) har antingen inte passat alls, åkt fram eller gett tryck bak. just det att ryggen sluttar upp verkar vara det stora problemet... hästen är ganska bred men samtidigt takformad.

vad tror ni? kan bomlöst vara ett alternativ? :bump: :bump:

Jag tycker absolut du ska prova. Googla Trekker (tidigare Master, finns ibland begagnade) och ST Dressage och efterföljaren.

Lånar sista knappen :)

Har införskaffat en Chezz Calido, padden fungerade inte på min dam, den ligger bara an fram och bak, så jag håller på att fixa en som passar.

Har bara hunnit sitta i den lite och jag tycker att jag sitter skönt och rätt, kanske att midjan känns lite väl hård, har hört att det är fler som säger det.

Chezz-Iberico.jpg

Är det någon som har ett bra tips hur jag kan få de vita sömmarna svarta?
För hur noga jag än är med sadeln, ser jag framför mig att de rätt snart är smutsgrå på sina ställen... :grin:

Återkommer med mer info när jag hunnit använda den lite mer. :)

Vi verkar bo i hyfsad närhet av varandra - om du vill kan du prova min Startrekk Dressage!

Jag skulle jätte gärna prova den sadeln. Men det finns ju ingen återförsäljare som låter en prova, utan man får beställa på vinst eller förlust, och med tanke på vilken tur jag har haft med tidigare sadlar så vågar jag inte det...

KL

Nu har jag provat min tredje i ordningen av soffkudde :D Har innan haft pfiff, barefoot och nu en knights bareback. Än så länge leder barefooten. Knightsen känns klumpig och stor på alla vis(både lång och bred) och även ganska hård. Hur mycket sätter dom sig i stoppingen med tiden? Premiärturen blev över två timmar, aj i knän och korsrygg/höfter.:eek:

Kan bara uttala mig om Barefootsadeln. Jag har haft en Barefoot London som jag inte lyckades sitta till. Trots långa och många ridturer kändes det som om jag satt på en badboll. Har en annan bomlös sadel av soffkuddevariant som jag trivs bra med. Så om du frågar mig om Barefootsadel så sätter den sig inte särskilt mycket.

Senast ändrad:

*kl
Skrev tidigare i tråden och frågade om sensationsadlarna men har nog kommit på att det inte är en sådan jag vill ha.

Har nu mailat m åf till Startrekk espaniola, min ponny har en anläggningsyta på 37 cm. De kunde fråga om Deuber kunde specialbeställa en i S0 som är ca 42-44 cm med kortare paneler ca 40 cm.
Vad tror ni om det? Kan det funka?
Eftersom att jag inte väger mer än 50 kg så sa de att trycket inte kommer hamna på ländryggen ändå.
Tacksam för alla tankar och funderingar, smått som stort!:)
/Amanda

Ingen som har några funderingar? Hade verkligen behövt några kloka ord nu, velar fram och tillbaka :).

knapplånar mig själv...

ska prova trissas bomösa trekker dressage (?).

har också haft kontakt med en åf som tipsade mig om:
Innova hög manke
Innova Allround

efter att ha sett bilder på min häst. vad tror ni om dem? jag funderar lite halvt på om jag skulle skaffa en bomlös allround/hopp istället och varva med. men KAN man hoppa i de bomlösa? jag har hört att det absolut inte går och är ajaj för hästens rygg... :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 620
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka