Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Aha kan du inte ta fler bilder på bara sadeln? Den såg väldigt intressant ut :)

Det kan jag ordna :) Är supernöjd! Definitivt värd sina 2000 kr ;) Den har "paneler" undertill, men jag har tagit bort dem. Tyckte den låg bättre utan, och konstruktionen är ju i princip som en vanlig westernsadel så med tjock ullpad under upplever jag att det fungerar kalasbra.

Förlåt om jag stulit nåns inlägg, tryckte på snabbsvar. Är ovan bukefalist och kanske beter mig ouppfostrat nu.

Jag skulle behöva lite tips om bomlös sadel och framförallt pad. Har köpt en begagnad Sensation Ride junior (puh, nästan lika dyr som en ny) till dotterns russ. Till sadeln fick jag med en HAF pad. Jag provade sadeln lite snabbt i går och fick nästan hicka av hur stor padden var! Den täckte nästan hela hästen både över ryggen och ner på sidan. Det såg helt kaiko ut.

Vad ska jag leta efter för annan padd? Sadeln är 15,5 tum och dottern lättviktare.

Eller är det bara att vänja sig vid hur det ser ut, för det är väl mest en estetisk grej om padden sticker ut en halvmeter bakom sadeln?

Jag har också letar efter korta padar. Tillslut gjorde jag så att jag köpte en fårskinspad (med fickor) i rätt storlek sen klippte jag till ilägg från en annan pad och la i fårskinspaden. Det blev betydligt snyggare och bekvämare för hästen.

Tack så mycket. Jag tycker det känns osäkert att klippa till själv, är rädd att få det snett, ojämnt eller bara allmänt felplacerat.

Men det finns alltså fårskinnspaddar med färdiga fickor? Det ska jag googla runt efter.

Sen har jag ju sett att folk sytt egna paddar att ha mellan sadel och schabrak. Men jag tycker det känns osäkert IOM det jag skrev ovan; tjocklek, placering av ilägg, kanal mm. Man vill ju inte gärna tråckla ihop nåt för att se om det funkar och sen ha sabbat den lilla ponnyn för all framtid. Men ni bomlöskunniga - kan man vara mindre nogräknad när ryttaren väger 30 kg ( fast balansen kan vara lite si och så med ibland). Å det kanske inte är hjärnkirurgi som jag försöker få det till i min osäkerhet.

Jag använder en MATTES correction pad quilt (alltså inget fårskinn) och har lagt i egna ilägg. Har även köpt en med fårskinn. Jag har sytt fast ringar på paden och fäst i sensationsadelns ringar.
Min sadel har ringar framtill + en ring bak för svanskappa, ligger stadigt och bra och ser inte klumpigt ut. Som vojlock använder jag amerikanska hoppschabrak oftast då de inte går ner så långt på sidorna.

Jag köpte min pad på hööks och sprätte upp sömmen i mitten på paden för att få i hela ilägg.

Tack så mycket alla för trevliga svar.

Det krävdes inte mycket googling för att hitta kunskap om att det finns en uppsjö av fårskinnspaddar med färdiga fickor för ilägg, tre märken har jag hittat so far: g*ld medal, j*ckson och m*ttes (det var svårare att hitta den i quilt på nån svensk försäljningssida, men den som googlar skola finna).

Har alla dessa tre märken enligt er tillräcklig kanal för en bomlös sadel?
Kan man använda de memoryfoam ilägg som tillhör eller behöver man bättra på?
Alla de här paddarna är ju liksom formade som...en padd. Bredare i fram och bak och smalare på mitten. HAFvojlocken har ju en jämntjock fyllning som är nästan ett par decimeter på var sida om kanalen. Man får ju liksom in mindre yta i en sån här correction pad, men är det tillräckligt?

Det skulle ju vara guld om man kan använda en liten smidig pad, mycket mindre klumpigt.

(jag sitter ofta inne och läser på Bukefalos och reagerar som så många andra på vilken fruktansvärd stämning det ofta är. Aggresivt och otrevligt. Jag har dragit mig för att ställa nån fråga på grund av det, vill jag bli utskälld kan jag lika gärna ställa mig framför grannens jakthundar och vill jag känna mig förnedrad kan jag prova badkläder. Men nu har jag vågat mig på att ställa två frågor och har blivit trevligt bemött båda gångerna. Tack till alla er som svarar på frågor istället för att utveckla er pirayamentalitet)

Jag klipper oftast t inlägg av liggunderlag. Har oxå använt fr en slaktad säkerhetsväst
Formklipper så det är smalare under låren och brukar fasa av kanterna runt om så det blir en mjuk övergång. En bomlös sadel kan aldrig fördela vikten som en m bom men d e ju hela poängen. Viktigast att ryggrad och Manke/tornutskott får tillräckligt m plats.

Senast ändrad:

På mina har det än så länge funkat men allt beror på hur breda tornutskotten är. Jag tycker att paden är smidigare och bekvämare för hästen men jag har bara provat den under ganska stabila modeller. Jag vet inte hur den funkar under en soffkudde till exempel men det borde gå utan problem också. Min fårskinnspad är väldigt bred.

Jag tycker inte det "tryckfördelande" materialet som redan är i padarna är tillräckligt.

*kl*

Nu har jag fått hem min Barefoot London. Jag ska bara ordna så att sadelgjordstopparna flyttas sen ligger den perfekt!'

004.JPG

006.JPG

Verkar ju väldigt intressant! Känns den stabil att rida i? Jag planerar att skaffa en Freemax western men den du har kanske värt att prova med tanke på priset ;)

Hur är det med "bomvidden", vad är framvalvet gjort av?

En fråga till, sistsstorleken. Normala westernmått eller motsvarar den mer engelska sitsmått?
Jag har vanligen 16" i western och 17,5" i vanliga sadlar så frågan är ju då vilken man ska välja.

*Lånar knappen lite*

Idag provade vi en bomlös jag fått låna. En Barefoot Cheyenne...jag är faktiskt impad!!!
12800_370597759681063_352967840_n.jpg

Hästen sa sitt...herrejisses vilken fin form jag fick från henne idag. Hon kommer att fortsätta få ha bomlöst, helt klart.

Ska prova på den andra hästen sen. Hoppas den ligger lika fint på honom...

Helt off topic, men vilken otroligt fin häst du har :love: Vad är det för ras/raser? Underbar färg och man :laugh:

Åh, vad snällt sagt :) ...Fröken Röd är en Welsh Cob, född 2004. Hon heter Lilly af Oltorgs...

Är du säker på att modellen heter Cheyenne? Jag försöker googla men hittar ingen westernmodell som heter så.
Det kan inte vara en Nevada? Den såg fin ut hur som helst! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
686
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 898
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
832
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 623
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka