Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Oh vad skoj!
Utvärdering förväntas inom kort :D

Hur långt bort från mig bor du? :angel: :p

*knapplån*

Spännande! Du måste rapportera vad du tycker om läderkvalité och - ja allt! Jag har ju den första modellen Master så det ska bli roligt att höra vad du tycker om den här nya kusinen.

Sv: Sadellista BOMLÖS

Amen to that my friend!

Jag har dock hittat en bomlös som har passat år efter år, på flera hästar, det har jag aldrig lyckats med med en bomsadel, som längst har de passat 2 veckor :crazy:

Och helt ärligt, det måste komma nåt nytt snart. De sadlar som finns på marknaden har ju inte ändrat sig speciellt mkt de senaste 2000 åren. Man måste hitta ett system som gör att sadeln är helt flexibel, rättar sig efter hästen, men samtidigt har extremt bra tryckutjämning. Jag tror kanske att läderbom kan vara ett steg i den riktningen, även om jag tror att det finns bättre alternativ, bara att vi inte har kommit på dem än.

Utöver detta så ska den hjälpa ryttaren.

Helt otroligt egentligen att det inte händer mer på sadelmarknaden med tanke på att det finns behov och efterfrågan. Den människan som kom på en lösning på detta skulle ju bli stormrik!

Vad är det för bomlös du haft då som du varit nöjd med och som fungerat flera år?

Jag velar fram och tillbka vad det gäller sadel och har nu fastnat i en fundering:

Sadel med paneler resp sadel utan paneler som man ska ha pad m ilägg till?

Om man ska använda sadeln till två olika hästar som skiljer sig åt i bredd på rygg. Då måste ju sadeln ändras mellan hästarna, vilken av de båda modellerna är lättast att ändra? :confused:

Varför måste sadeln ändras mellan hästarna? Det är alls inte säkert.

Ja du har rätt och jag hoppas att jag inte ska behöva ändra om sadeln mellan hästarna.
Den sadeln jag har nu funkar på båda två utan att behöva ändra om den. (barefoot cherokee vars kåpor tyvärr gör att jag inte trivs i den)

Men om jag hamnar i ett läge där jag måste ändra om den så vill jag veta vilken av varianterna som är smidigast att göra detta på.

Vill inte köpa en sadeln som jag sedan ev inte kan använda på båda bara för att det är för mkt jobb att justera om den mellan ritterna.

Många bomlösa med paneler går inte alls att ändra, så ska du satsa på ändringsbar panelsadel kan det bli lite trixigare.

Och inte heller de som kräver paddar är alla ändringsbara i framvalvet, om du tänker på ett fast sådant.

En sportsaddle! Helt värdelös till dressyrridning, men det är ju en distanssadel, och till det är den superbra! Har ridit som längst 12 mil i den och den funkar super. Ganska billig i inköp, ligger på 1100 dollar tror jag. Tyvärr finns ingen ÅF i sverige.
Och den sadeln måste man ha padd till.

Och nu har jag gått och köpt mig en Trekker Luxus! En sadel som är låååångt ifrån den dressyrmodell som jag egentligen var ute efter, men eftersom hästen ser ut som han gör får jag följa de rekommendationer jag fått.

Fördelen med Luxus är att den går att justera både bomvidd och sits på, den lämnar massor med plats åt kusens jättemanke och faktiskt känner även jag mig ganska ok i den efter några ridturer. Den är inte så himla soffkuddig, utan formar sig bättre och bättre efter hästen för varje gång.
Sen är den ju inte särskilt lik en "vanlig" sadel, men bara hästen trivs så är jag nöjd!

Det jag saknar är lite större knästöd, men det går att köpa till.
Jag beställde min sadel från England då det var mycket bättre service där och jag tjänade dessutom nästan 2500:- :laugh:

Vad roligt att du varit så nöjd med den! Jag har också en sportsaddle, och både hästen och jag gillar den väldigt mycket! Dock har vi en annan sadel när vi rider dressyr eller hoppar.

Ja visst är den himla bra?

Jo, jag försöker ju fixa fram det med, det är ju det jag ska ha trekkern till tänkte jag :p Men det går inge bra för mig :D Får inget svar av ÅF än så länge tyvärr.

Ja, vi är jätte nöjda! Jag har testat en uppsjö av både bomlösa och bomsadlar, och ville ha en flexibel sadel till distansen då hästen ändrar sig mycket i ryggform beroende på gångart, tempo, form mm. Har testat några bomlösa som hästen varit nöjd med, men som jag fått fruktansvärt ont av att rida i. Sportsaddlen gillar vi båda två, så jag är överlycklig varje dag det fungerar!

Allroundmodellen. Hade egentligen tänkt ta med stabiliseringsskenor i, men det skulle då bli 3 månaders leveranstid.. Och eftersom jag har en unghäst så kommer jag ju inte hoppa med honom det första jag gör, så då är det ju bättre ha en mjuk och bekväm sadel för honom. Annars blir den ju mera som en bomsadel..
Men jag är nyfiken på FlexEEn allroundmodellen med. Kanske blir det en sån senare då han växt klart. Den har ju läderbom. Gillar lätta sadlar.:)

Skulle det gå att hoppa i den? Känner mig hopplöst efter, det är ju precis vad jag vill ha:eek: Innovan såg ju dessutom ganska snygg ut!

Ja, Innovan går att hoppa med. :) ÅF sa att stabiliseringsskenor bara behövs om man ska träna regelbundet eller tävla i hoppning. Jag hoppas bara sadeln passar när den kommer, annars är jag tillbaka på ruta 1 igen... Gillar att det är korta stroppar på den, och att den är så lätt, tror det var 4 kg den vägde. :)

*kl*

Nu är detta bara löst spånande än så länge (om inte annat, så har jag inte slantarna ännu :angel:). Men. Vad tror ni om en Sensation till denna rygg? Ganska kort, rak och bred. Hästen har i nuläget en Hector (vidaste) som ligger bra. Har tidigare haft en Kieffer Wien dressyrsadel (urväxt). Den Sensation jag fått lite intresse för, är G4.
Hästen är i dag mer fit än på bilden (tagen i januari), men på ett ungefär sådär:

dscn0012_187027051.jpg

Nu har jag köpt en fin begegnad torsion light sadel. Fick med en pad men inga ilägg.
Har sedan tidigare svarta ilägg från stall vrå samt ett par vita som jag fick med när jag köpte ett begagnat torsion schabrak.

Tycker att de vita verkar så otroligt mjuka. Jag har inga problem att trycka ihop dem så de bara blir några mm tjocka. Känns som de inte kommer kunna hålla kanalen för ryggraden.

Vill gärna ha era synpunkter på de olika inläggen på marknaden.

Är även ute efter någon ny pad, gärna en i ett material som är lätt att rengöra.

Har letat i gamla trådar och har hittat mycket info men skulle gärna vilja ha mer. Samt något som saknas är hänvisning var till man kan köpa de olika padarna och iläggen någonstans. Vet inte om detta får skrivas ut så skicka gärna pm med vad ni rekomenderar för ilägg, pad samt var dessa går att köpa.

*kl*

Nu är detta bara löst spånande än så länge (om inte annat, så har jag inte slantarna ännu :angel:). Men. Vad tror ni om en Sensation till denna rygg? Ganska kort, rak och bred. Hästen har i nuläget en Hector (vidaste) som ligger bra. Har tidigare haft en Kieffer Wien dressyrsadel (urväxt). Den Sensation jag fått lite intresse för, är G4.
Hästen är i dag mer fit än på bilden (tagen i januari), men på ett ungefär sådär:

dscn0012_187027051.jpg

Min har minimalt mer manke än din och på min ligger min Sensation hybrid perfekt. Jag tycker helt klart att det är värt att testa!

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 609
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka