Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖS

Ok ,Vet du om det finns fler än de två ? Jag har bara hittat en åf för S.T och en för T.M.
Har även mejlat till tyskland ,ej fått svar därifrån heller,
Funderar på att ringa åf här i sverige,så snart barna är lugna en sekund ;)

Jag skulle vilja ha någon slags jämförelse mellan sadlarna...
Är det någon här som har den nya Flexible inspiration?

Fått svar från åf om Trekkern idag! Dock tror hon att Trekker Luxus eller Trekker Pro Arte passar min häst bättre.
Gillar inte utseendet på dessa, men det är ju oviktigt i sammanhanget.
Någon som provat någon av dessa sadlar?

Även jag har fått svar idag.
anläggningsytan på Flexible inspiration i 17,5 är 47 cm.Så det skulle isåfall innebära att den skulle komma åt länden på min.
(han är 47 mellan bogblad och sista revbenet)....sk*t-jag som trodde att jag hade hittat en lösning...:(

KL

Nu har jag försökt fota lite, kan ni säga något utifrån dessa? (ignorera det fula, blåa magnettäcket som skymtar här och där..)

DSC_3669.jpg

Bogbladskanten är vid mitt lillfinger, det är alltså ca en decimeter mellan sadeln och bogbladet.

DSC_3668.jpg

Ta så man ser hela hästen.

Nu ser den ut att vara för vid och ja jag förstår att den åker bakåt.

Jag kanske är ute o cyklar men är detta verkligen ett bra sätt att se om sadeln ligger bra på? Ta bilder o lägga ut här?? Jag menar, det finns så mkt man inte ser/känner? Eller hur mkt förlitar ni er på svaren? Inget illa ment! Ren nyfikenhet.

Att lägga ut bilder för att se om sadeln ligger bra är det faktiskt inget bra sätt alls men man ser väldigt lätt om en sadel ligger dåligt.

Självklart är det inte ett hållbart sätt att prova ut sadlar på, men det förstår nog du också:) Jag tror inte att någon vettig hästmänniska förlitar sig enbart på utlåtandet av en bild över internet.
Däremot är det alltid nyttigt att få höra någon annans åsikter, vi har ju alla olika kunskapsnivå och erfarenheter, så man kan alltid få lite tips och råd om i vilken ände man ska börja nysta i, av ett par fräscha ögon.

On topic igen då!
Fjordtokan - sorry, var lite stressad när jag skulle fota, klantigt av mig! Återkommer ytterligare en gång med (förhoppningsvis) bättre bilder.
Jag testade faktiskt att fota med en fårskinnspad under också, men jag vet inte om det var smart..
Hm, återkommer som sagt med bättre bilder!

Hade en till bild från samma fototillfälle, en aningens annan vinkel på den iaf. Annars ska jag ta nya bilder imorgon:)

DSC_3667.jpg

Slänger in en med paden under också:

DSC_3671.jpg

Jag tycker du sadlar för långt fram och det är inte konstigt att sadeln glider bak. Köp en svängd gjord och sadla 10 cm längre bak.

Jag har en svängd gjord:) Testade en vanlig rak, men resultatet blev detsamma.
Men hur långt bak ska sadeln ligga egentligen? Lägger jag den 10 cm längre bak hamnar den ju där den ligger efter en ridtur nu, alltså 20-30 cm bakom bogbladet. Är det bara jag som tycker det ser galet ut? Jag håller dock med om att det ser ut på bilderna som att den ligger för långt fram, även om jag inte upplevde det som så där och då. På bilden är det alltså redan 10-12 cm mellan sadeln och bogbladet.
Men absolut, jag testar att sadla ännu längre bak imorgon, och tar även lite nya bilder:)

Nej nu ligger "ortspetsarna" nästan på bogbladen. Det är i så fall om din häst är gravt missbildad om sadeln ligger 10 cm från bogbladet.

Var skulle du egentligen säga att bogbladet är på din häst? För jag ser inte att det skulle vara 10-12 cm mellan sadel och bogbladet. Ser ut som att bogbladet ligger kant i kant med sadeln.

Jag skulle nog vilja säga att överkanten på bogbladet slår i sadeln om du tar upp frambenet. Det gör ju i så fall att rörelse puttar bak sadeln, där den måste ligga för att inte störa hästens rörelse.

*kl*

Fick hem en ny modell igår som jag inte har provat tidigare. En Libra BRS och jag måste säga att jag är mycket imponerad. Det är en soffkuddemodell mot dressyr. Själva sadeln är superlätt men ändå stabil. Den har tyvärr bara en vidd men den är något flexibel. Framplommeln och bakvalvet är flyttbara så man får sadeln precis som man vill ha den, även stigläderfästet är flyttbara. Sätet är rejält uppbyggt utan att tulla på närheten till hästen.

Här är en dålig mobilbild:

18" på en islänning med kort rygg.

kl

Såg på en återförsäljares hemsida att när man skulle välja storlek på star trekk dressyr så fanns det med smal midja - och utan ?
Vad ska man välja eg.Tror att ja ghar bestämmt mig för att köpa hem en star trekk och prova på hästen.
Har mejlat åf,men de brukar inte svara snabbt....åtminstone har det tagit tid förut ;)

Hm.. om jag ska välja en sadel av dessa vilken tror ni mest på och varför?

- Sensation Ride G4/G3 med G4-sits
- Trekker Master/Flexible Inspiration
- MasterBack

Jag har testat ridit i en ST Dressyr men nä, det var inget för mig.

Sen har jag även hittat på den här, relativt nya sadeln. Några erfarenheter?
- FlexEE Dressyr

Jag vill ha en sadel med djupt säte, smal sits och mycket stöd för benen. Jag vill sitta fast. Jag är ca 171 cm lång, väger ca 65 kg och har stl 36 i byxor.

Hästen är en polsk dam, 157 cm över havet. Svängd kort rygg som är överbyggd och sluttar lite framåt...

Hennes rygg i stallgången:
2011-10-06%252018.12.19.jpg

2011-10-06%252018.09.52.jpg

Hennes rygg i trav:
2011-10-07%252010.23.44.jpg

Vart finns en återförsäljare i Sverige för Libra BRS? (Hittar inget när jag googlar)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 606
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30