Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖS

Ok..tack för svaret. Då är det som jag misstänkte då. Då kör vi på det rekommenderade..en med breda bra bossor som fördelar trycket över större yta. Får nog rida barbacka tills vi hittar en sadel, då den han har inte ligger så särskilt bra. Men han fäller så förfärligt och jag har ingen barbackagjord så jag får utrusta mig med klädroller i stallet för att få bort all päls från min rumpa :D

Jag har en ST, och den funkar hyfsat på mycket manke, tycker jag nog. Svårt att avgöra ibland, jag tänker fortfarande sadelinpassning a la bomsadel, och då hamnar den lite närmre manken än vad jag hade velat. Men åtminstone ena hästen med mkt manke trivs väldigt bra i den, den andra hästen är tyvärr inte lika tydlig. På den har jag för säkerhets skull en mattes-pad med kanal under.

Men om du vet vad som passar, varför köper du inte det? En Globus Loke är ingen dyr sadel.
Jag hade absolut inte ridit med en barbackajord heller, då blir det ju ännu mer punkttryck än vad det blir i en bomlös.
Har du inget vettigt att rida i rekommenderar jag att tömköra tills du har köpt en passande sadel. Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig.

För att det inte är min häst och 9000 kr för en ny sadel är mycket pengar för en del. Därför letar vi begagnat. Sadeln han har nu funkar, men jag vill inte rida långa stunder i den av flera olika anledningar. Därför tänkte jag variera med att rida barbacka. Men men...ägaren är bra med sina hästar, så de säger ifrån om det är något de tycker jag ska eller inte ska göra. :) Ville bara veta om bomlöst var ett alternativ för oss.

Risken är ju att veterinärräkningarna kommer kosta betydligt mer än 9000 om du inte har en bra sadel. Det finns avbetalningsalternativ hos de flesta butiker idag om man inte har pengarna direkt.
Men vad rider du i nu då?

Jo jag vet, men sadeln han har nu är inte SÅ dålig för honom att det är galen panik! Men en söm vid knästödet har gått upp bla, den sömmen som ligger typ mot insidan av min övre vad och den är lite sliten så JAG får skavsår lite här och där av den. Det är någon gammal märkeslös sadel. Omstoppad. Så det är inte så att han får direkt ont av den. Dessutom rider vi ungefär 30 minuter åt gången just nu. Hästen är en gigantisk bruksnordis, 20 år gammal, skogsmullerids, har mest dragit timmer i skogen, 167 hög, med 38 i bomvidd, en bringa så bred (inte fet utan breeed) att han kan skymma en bil om man står framför honom :p Så oroa dig inte. Vi har koll på det. Jag är bara ny på det här med just bomlösa sadlar. Ingen av alla hästar jag ridit har haft det. Man lär sig inget om man inte frågar, eller hur var det nu? ;)

Hmmm, och jag som hittat en annons där det står att järn i medium och vid följer med. Kanske var det annorlunda på äldre modeller...?

Jag har tittat mkt på Freeformen också, men är lika osäker på om den kan funka för min kuse. Kanske med cutback och paneler i så fall. Den ser dock inte lika skön ut... Men jag kan ju ha fel så klart!
Jag är som sagt livrädd för att sadeln ska irritera bak också så den får ju som sagt inte vara för lång! Måste mäta sadelläget!

Vad tros om en Espaniola till en häst med dåligt sadelläge som min?:idea:

Jag har haft den modellen, efter 5-6 veckor med ridning 3 ggr/vecka började problemen och slutade inte förrän vi lyckades bli av med den, två reklamationer och en försäljning senare (mindre än hälften av inköpspriset och en hel del utlägg senare).

Det största problemet var att sadeln vek sig på mitten och bossorna blev platta som pannkakor (tre mm precis vid kanalen). Hästen höll på att ha ihjäl mig när jag under ett ridpass landade på ryggraden,

Det problemet jag beskrivit finns inte med de sadlar som inte har utbytbara koppjärn. Vilket gör att jag avråder från köp av Dressage med utbytbara koppjärn, eftersom de modellerna har problem.

KL

Jag jagar sadel och vet inte om jag skrivit i den här tråden, men frågar i alla fall. Sadelutprovaren rekommenderade exempelvis en Globus Loke, i bomvidd 38 (japp, rider en MAMMUT), om jag skulle tänka om och försöka få tag på en bomlös..tror ni det funkar på en så vid häst? Vill i så fall ha en sadel som ser ut som en engelsk, så star trekk eller masterback tex. Sen är ju jag väldigt tung (över 100 kg), funkar det i en bomlös? Är rädd att jag "trycker ihop" den för mycket....Tips någon? (Med tanke på att jag rider en mammut så orkar han mig trots min vikt, så skippa kommentarer om det, tack. )

Jag har en häst som har en Globus Loke vidd 36 och en bomlös sadel. Båda passar hästen bra. Ena till dressyren och den andra till uteritter och hoppning. Min häst är inte riktigt så bred som din, men nära är det ju. Tänk på att skaffa en bomlös med uppbyggt säte. Annars blir det inte bekvämt på en bred häst. Rids hästen i en lämplig arbetsform borde inte din vikt vara något problem i en bomlös (med bra paneler). Det finns ju bomlösa modeller där du själv kan välja hur tjocka paneler du vill ha och för att få extra stötupptagning/tryckfördelning kan du ju välja tjockare paneler än standard.

Men jag har utbytbart järn i min, har inte haft problem. Vad menar du skulle vara problem? Mig veterligen var det utbytbart järn på variant II också..?

Men vad är skillnaden? Jag förstår inte hur det utbytbara järnet skulle kunna vara orsak till de problem du beskriver. Låter snarare som om du fått ett måndagsex.

Ok. Tack. Det är svårt det här för alla säger så olika. Jag förstår att alla TYCKER olika, så är det väl med det mesta. :) Men jag poängterar att sadelutprovaren har lovat att även om vi inte köper sadel där, utan hittar någon annanstans exempelvis begagnat så hjälper de oss kolla att den ligger bra, är rak och om den behöver stoppas om eller så. Så allt kommer ske med hjälp av sadelutprovare.

Skönt att höra input från någon som testat båda typerna av sadel på så bred häst. :) Hoppas vi hittar något bra.
Eftersom hästen är så gammal och man inte vet hur länge han är ridbar, det kommer inte bli mer än hemmaridning, så vill ägarna hitta en så billig sadel som möjligt, därför söker vi även begagnat. Sen får vi se vad det slutar på. Hästen är ju inte min, utan jag är ju bara medryttare, så jag kan inte ta några beslut. Men de bad mig kolla runt och leta lite och se vad som finns.

Även jag står och väger imellan Startrekk och Trekker master Flexible.
Har mejlat åf och frågat om mått osv,men inte fått något svar än.

Jag har också mejlat åf, utan att få något svar...
Men det har bara gått ett par dar, så jag hoppas det kommer snart!

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 868
Senast: Kajsalisa
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
831
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 602
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut