Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Tack för det! :D Jag hade kommentarer genom hela programmet att jag skulle trycka fram honom mer .. ;) Men jag jobbar på det, och det med ryggen .. Han är lite svankig anars också, men det kanske inte ska spela ngn roll. Men som sagt, så snart han är igång efter sommarbetet blire hårdkörning, det har min ridlärare sagt ocks :D Får se om vi kommer ut på lite lokala dressyrtävlingar till hösten :D

Ja, hårdträning är bra:D Det behövs här med kan jag säga!:D
Ni ser väldigt fina ut tillsammans iaf!:love:

bild från idag..
vad tycker ni om hans exteriör nu då? ;)
(vet inte varför bilden är suddig, är inte det på min dator men blev det när jag laddade upp den på pixbox :confused:)

22620731.jpg

http://poctopus.bilddagboken.se/p/show.html?id=219538972&directlink=1

Bild: Uppvärmning, har släppt tyglarna helt och använder mig mycket av vikt och röst. Hästen går inte i regelrätt form men jag tycker det syns tydligt att hon är avslappnad och lyssnar till min röst, är påväg att fullfölja det jag ber henne om och använder sig av bakbenen för att nå dit.
Bara ett kort på ett riktigt härligt ögonblick.

Allt behöver inte handla om form eller inte form, utan avspändhet, att ryttaren och hästen arbetar mot samma mål, Något att vila ögonen på helt enkelt.

Kl

Ett inlägg så jag kommer ihåg att den här tråden är värd att läsas sen då jag har tid. ;)

ganska såvrt att säga något om exteriören men ser brau t i hull och muskler iaf :)

ser väldigt avspänd ut :) typ så där såg det ut största delnär min häst sattes igång reds som emst 10-15 min iform per ridpass på slutet och red då 60-80 min. Och han musklade sej väldigt fint på det, men han gick avslappnat nästan hela tiden annars :)

tkr den ser ut att ha fina ben, har raka haser, hög lång manke. tkr den har väldigt liknande kroppasbygnnad som min häst :p det är ett varmblod va?

*kl

Här ser man lite mera av exteriör och sadel-läge

Folk blir som tokiga av att se hur sadeln ligger, då
allt ser ut att hamna långt bak, det är cirka en handsbredd
mellan bogen och sadelgjorden när sadeln ligger i rätt läge.
För mig är det inte konstigt, tittar man så ser man att hästen har väldigt bred bog, hög manke och och behöver muskla på sig, så jag väljer att ha en sadel som ger så mycket utrymme för bogen och manken som möjligt utan att jag sitter i fel läge.

Exteriört tar jag mer än gärna emot kommentarer, är medveten om att hon lutar på bogarna, men i övrigt ser hon väl trevlig ut?:)

Jag tycker att din häst ser högrest (alltså högre i mankhöjd än lång mellan bogspets och skinka) men som du säger, lite mer muskler skulle sitta fint.

Nu är inte exteriör min starka sida men jag tänkte p det du sa om sadeln.
Visserligen är vinkeln lite sned och jag tror på dig när du skriver att det bara är en handsbredd, men OM det nu skulle vara så att gjorden åker bakåt någon gång (kanske när din häst musklat på sig eller om den får lite kulmage av något bete) så går det att lösa med en svängd gjord.
Jag har det själv på min bomlösa då stropparna sitter långt bak och min häst blev lite öm i bröstmusklerna.

hmm är inte så super på det här med exteriör men tkr det är intressant och förösker lära mej :) tkr din häst ser underställd ut i frambenen, (men kan ju vara just på den bilden) det ska gå en rak vertikal linje från mitten av armbågsleden genom underarmen och skenbenet och sluta bakom ballarna. Tkr bakbenen ser fina ut :) Det jag tänkte mest på med sadeln var att den såg ut att ligga på gränsen till för långt bak, att den låg bakom sista revbenet...

Hur ser domhära bilderna ut, hästens form osv, ryttarens sits osv? Skulle vara kul med svar. :laugh: Bilderna är från min första dressyrtävling, så jag var vääldigt nervös. Hästen var också spänd, men gjorde sitt bästa. :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id20630086.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id20631667.html

Och vad tkr ni om hästens exitör? Blir värkligen superglad för minsta lilla svar. ;) Om det intresserar att veta så är han en 17 år gammal ridskolehäst. Han är ren arab också.

http://www.pixbox.se/pic_show_id19177677.html

Jag tycker det ser riktigt trevligt ut! Men visst är det svårt att rida när man är nervös och blir spänd... :crazy:

Vad gäller hästen så är den lite överbyggd, och kanske lite svängd rygg, men med ålderns rätt. Lite kort hals tycker jag, men jag gillar långlinjerade hästar. Vackert huvud!

provade faktiskt att rida i repgrimma igårkväll :)
Han lyssnade mkt bättre!
Med bett så gör han knappt halt när man ber honom, kan eller vill inte backa, lyssnar inte på vikten mm.
I repgrimman så stannade han så fort jag bad honom, backade så fort jag sa backa :eek:, lyssnade på vikten jättebra & var så avslappnad & verkade trivas helt enkelt!
så nu blir det att prova hackamore, sidepull & kanske bettlöst :)

22497669.jpg

hoppade även terränghinder idag barbacka & med repgrimman, han funkar så mkt bättre på den!
:love:

Ursäkta trådkapning... Hur gör man en sån fin fläta???

*vill kunna*

Ni behöver inte kommentera nått om min sist eller om hästen form för jag vet redan allt det "negativa" i bilden.;)
Det jag vill veta är om hästen går i korsgalopp.
Jag tycker att det ser ut så om man tittar på hur benparen rör sig.
Nån som mer tycker det?

22582850.jpg

Jag är väldigt dålig på det här men jag tycker att det ser ut som korsgalopp.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve