Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

jo visste inte om det var en padd som låg under, ja är svårt att hitta sadar till sånna hästar .

Skulle nog oxå säga sadeln längst under ligger bäst, fast jag är inte så bra på sadlar så blir intressanrt att få höra vad som är rätt :)

Kan väl säga att din häst är byggd i sk uppförsbacke, har rakt kors. tkr den ser ut att ha ganska lång rygg, stor bog, vet inte om halsen är lite för lite ansatt ? ganska lång och markerad manke, har fina framben, bakbene är svårare att se från den vinkeln.
Är inte spec bra på exteriör men vill lära mej :) så kkommenterar mest det jag tror /tkr för att se vad andra tkr/ tror :) så du behöver inte ta min kommenatrer altför seriöst :p

vad skulle ni säga om mitt stos exteriör?

22611217.jpg

22502811.jpg

22457422.jpg

inga bra exteriör-bilder men. vill gärna både positiva och negativa komentarer. :)

bra ben, ser ut att ha lång hals till räsetn av kroppen, runt kors, ganska brant bog och tkr halsen skulle kunna vara lite mer ansat, har en markerad manke.

Hade varit lättare om hästen varit uppställd men jag kan säga lite:)
Halsen ser ut att kunna vara lite mer musklad om halsen så överlinjen blev mer rundad.
Ser annars fin ut.
Men tycker att korset och början av svansen ser lite spänt ut?
Hon kanske bara ser ut så, men känns som att svansen borde vara lite mer upplyft naturligt.
Känns nästan som att hon trycker ner den, men det kan bara vara jag som är knäpp:p
Är inte så bra på att kommentera exteriörer:D

Tack för kommentaren trots de dåliga exteriörbilderna. :) Har tyvärr ingen uppställd...
Ja halsen behöver mer muskler, hela överlinjen egentligen.
Jag förstår lite vad du menar med spänd kring korset. Han kanske har ganska sluttande kors? I kombination med lågt ansatt svans?

Ja, det var det jag menade med att han ser nog bara ut så:p
Han har nog en svans som sitter rätt långt ner:)
För korset är ju helt klart ett sluttande kors:)
Hoppas du inte tog illa upp! Jag är riktigt kass på sånt här!:angel:
Men nu när jag tittar en längre stund på bilderna, så stämmer det ju:)
Hans exteriör är ett sluttande kors och han är inte stel på någe vis^^

På bogarna, markbundet, raka framben, dålig vinkling bak, obefintlig undertramp. Beror på ryttarefel (handbromsen i)

4426369.jpg

Bättre. Ingen samling, men iallfall hyfsad balans. Inget direkt tryck men ok undertramp. Ryttaren sitter lite för mkt ovanpå

4426368.jpg

Mycket mer tryck, mer "satt", ambitiös häst trots solklart ryttarfel..

21901392.jpg

Nirak

Hej, toppenbra tråd! Vilka bra exempel alla har lagt in, jag är inte så
bra på att se skillnaden med ögat så det är bra att få chansen att
öva sig lite med facit i hand :P

Jag undrar om någon kan kommentera formen på hästen på dessa bilder:

För mitt ngt otränade öga så tycker jag det ser ganska bra ut...
är jag helt ute och cyklar? Formen är lite djup kanske
men en bra start? Jag (ryttaren) är alldeles för framåtlutad! Något
som jag har jobbat bort nu. Spänner mina armar och händer. Ok blick =)
pr 17.bmp

pr 21.bmp

pr 23.bmp

Vad händer här, förutom att hästen är grymt mykt bakom lod?
pr 20.bmp

Tacksam för svar !

Trevlig häst!

Jag är ganska dålig på att kommentera bilder, men jag ska försöka med det som jag såg först, hästen ser ut att gå i fyrtaktig galopp. På bild 1 och bild 4
så sätts vänster fram ned före höger bak, och på bild 3 så sätter den ned höger fram före vänster bak, när den igentligen ska sätta ned dem samtidigt.

Vad innebär allt det där då? :P Kan du förklara lite mer (förstår inte riktigt..)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar