Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

H*n menar att din häst har fyrtaktig galopp istället för tretaktig (som den borde vara på ridbana)

Läs det här igen:

vänster fram ned före höger bak, och på bild 3 så sätter den ned höger fram före vänster bak, när den igentligen ska sätta ned dem samtidigt.

Varför får/har en häst fyrtaktig galopp, är det ett ryttarfel eller ngt annat?

Ps. Inte min häst, utan en som jag provred för två år sedan. Har funderat över bilderna sedan dess :P

Jag putter tråden lite på mitt vis :p
Många har ju lagt upp och frågat om exteriör på sina hästar så jag gör det med. Hade en annan tråd men fick inte så mkt om exteriören, dock roliga gissningar på ålder och ras :D
Så vad säger ni om hans exteriör?
(är ev. lite överbyggd, men han står i "vattenpöls" grop på bilden så han blir ännu lägre fram)
Att han har dålig överlinje vet jag vi jobbat hårt på det.

22957434.jpg

Ja, han kan vara något överbyggd, och sen som du sa så skulle överlinjen kunna vara lite mer rundad.
Sen tycker jag att det ser bra ut faktiskt!:D
Något sluttande kors.
Benställningen ser korrekt ut:) Vinklarna på hovarna och kotorna ser korrekta ut:)
Jag ser iaf inga fel förutom ovanstående!:D

Överbyggd om det inte är underlaget som är ojämnt som sagt.
Han ser ut att ha lågt ansatt hals. Ganska korta ben, särskilt frambenen. Står lite bakom sig med bakbenen. Har han svårt att sätta under sig i ridning?
Vad är det för ras?

Ingen häst jag hade köpt om jag var intresserad av ridning på mer än skogs-luff nivå.
Lågt ansatt hals, överbyggd, korta framben osv. Inte så bra rid-förutsättningar. Lär ha rätt svårt för sig. En häst skapt i nedförsbacke.

Men det kan ju vara en trevlig häst ändå

Min gissning är att det är en varmblodstravare eller möjligtvis en korsning

Nirak

Det va ju kul att höra :D Tack!
Förhoppningsvis ska överlinjen snygga till sig snarast ;)

Det är en Amerikansk Travare:)
Ja han har väldigt svårt för att sätta under sig vilket också är en stor anledning till att överlinjen är så dålig:o :crazy:
Sen har han också väldigt dålig kordination och vet inte hur stor han är. Han har nollkoll på var ben och huvud är. Detta gör det ju inte mkt lättare, Men det känns som om vo är på rätt väg nu :D

Vilket samman träffande det är ingen häst köpt för ridning;)
Det är en föredetta mamma lös föle som man fick, som inte skulle bli ridbar alls även om han nåde vuxen ålder:p
ja, skämt o sido. Det är sant han har väldigt svårt för sig och han har även dålig koll på kroppen vilket gör det ännu svårare. Men han fungerar utmärkt som skogsmulle:D
En riktig personlighet som verkligen inte är gjord för tävlingsbanan.
Hade han hade haft en vanlig uppväxt (och inte haft den personlighet han har nu) så skulle han nog blivit en bra travare.
Så ja det va också rätt det är en amerikansk travre.;)

22158718.jpg

Kan man träna sin sits på något sätt??:laugh:

Kan ju bero mycket på att han har långa bakben (i förhållande till frambenen) men att de placerade långt bakom kroppen. Det blir mycket spring men lite arbete. ;)
Måste vara kul och intressant att jobba med en sån häst, men svårt! Vad gör han nu?

Träna hållningen och "korsett-muskler" från marken, pilates är jättebra! Tänk alltid på att vara rak i magen/släta ut magen när du går så bygger du magmuskler!
Rid mycket, fokusera mycket på sitsen. Lär dig bli medveten om dina brister, att känna när du sitter snett osv. Gärna ha någon som står bredvid och säger hur du sitter.
Andas djupt, sjunk ner i sadeln djupare för varje andetag. Tänk dig att nederdelen av kroppen är tung och strävar neråt (som att du har på dig ett par tunga kängor). Medan överkroppen strävar uppåt utan att bli spänd. Tänk dig att någon sätter trådar högst upp i dina öron och drar upp dig. Då får du en naturlig rak hållning.

Fokusera på avslappning och stabila muskler i mage-rygg.
Om du bara tänker på att draaa bak skänkeln, vara raaak i ryggen och trycka ner axlarna resulterar det bara i att du blir spänd. Då kommer du studsa ur sadeln. Meningen är att man ska sitta så djupt och i sån balans att man är "med" hästen på allting.

Ja det är mkt kul :D vi gör allt möjligt klättrar, rider i skogen, promenerar, longerar, tömkör, löshoppar, hoppar, dressyr, simmar, NH, NTT och mkt mer.
Nu har han äntligen visat lite framåtbjudning så vi jobbar på en låg form i longeringen och tömkörningen.
Han håller också på att köras in;)

Ja det är det :) dock går det väldigt sakta fram då han har så dålig kordination och balans.
Så vi har mest gjort saker som yoga,buga,vikna och ligg. Så det är inte så avanserade saker. Det är mest för att han ska få lite hjärngympa och kordinations träning:)

20094980.jpg

20094746.jpg

21998045.jpg

Tkr endå han ser ganska okej ut över rumpan, tkr halsen behöver mkt mer muskler. Ser ut att ha fina framben ,m en står bakom sej med bakbenen (kanske bara på kortet ?) ganska stor manke.
Ser ut som en lugn och snäll häst :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix