Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

ja visst gör det.:grin:
För hade det inte varit korsgalopp både väl vänster bak ha varit framåt som vänster fram.

Ja det var ju typ det jag skrev - Att vänster bak borde ha varit i rörelse framåt och inte bakåt:) Om det skulle vara galopp.
Men nu på bilden är det korsgalopp och då är vänster bak , bak och vänster fram, fram = korsgalopp i det här fallet.
tack! Det var bara det jag ville titta så att jag var säker!:)

Ja precis!

Såg inte att du hade svarat igen :p Så jag såg att jag hade skrivit i princip samma sak.

puttar

Är föresten intreserad av att se bilder på hästar emd bra exteriör eller dålig + för och nackdelar emd dom gärna egan erfarenheter. Vill veta vad det är man ska kolla efter på en häst.

Här är en häst som jag tycker INTE har den bästa exteriören:

Nu är det inte världens bästa bild men för det första är han tjock på bilden och är lite högre bak än fram.
Detta gör att det kan vara svårt att hitta en bra sadel utan att behöva använda svanskappa (nu gick det faktiskt på honom men det hade inte alls varit säkert annars)
Sen har han ju en hel del tyngd på frambenen redan, att då få upp en ryttare som ger ännu mer tyngd fram... Ja...
Hästen i fråga var lite framtung och snubblade en del (nu var han gammal, lite stel och säkert lite dålig syn när jag red honom)

En sån här häst har det ju inte heller helt enkelt med att flytta vikten bakåt och vinkla sitt bäcken och sätta under sig.

Här är ytterligare en häst som är överbyggd. Denna var nästan omöjligt att hitta sadel till. Att sen folk envisades med att "hon är travare så hon har GARANTERAT normal bom" gjorde saken ännu svårare då hon faktiskt var ganska bred över manken.

Det är väl de uppfattningarna jag har hunnit få. Ingen av hästarna har varit skadade eller sjuka under den tid jag har umgåtts med dem.
Häst nr ett var dock riktigt rolig att köra, då existerade inte hans snubblingar längre.

KL

Vad tycker ni om exteriören på min ponny(5årig connemara)?
Har tyvärr ingen bra bild tagen rakt från sida, hoppas det går att se lite ändå.
Han är väldigt lite tränad, så muskler är det inte så konstigt att han inte har.:angel:
SNV32974.jpg

SNV32723.jpg

SNV32714.jpg

Nu puttar jag upp zacke här. har fått höra att han är lång, stämmer det? (bilderna kanske luras lite)

Jag är inget proffs, bara så att ni vet.

Jag tycker att det är lite svårt att se i de vinklarna du har tagit. Det är lättare om man ser hästen rakt ifrån sidan.

Men spontant sådär så ja, lite lång (lågställd) kan han vara.
Men som sagt, lite svårt att se.

Jag tycker att det ser ut som han har bra vinklar i bogen (en för brant bog ger korta steg) och fin rund rumpa!:love:

Sen undrar jag om han är lite inåttåad fram? (tycker mig se det på första bilden, men det är inte de lättaste vinklarna)

Jag tycker att du ser ut att ha en trevlig häst!

Det jag kollar mest på är benen, beror väl på att min hästs ben ser ut som de gör , iaf så tyckte jag att de verkade ha fina framben båda två bakbenen tkr jag det är svårare att se på i den vinkeln.

Senast ändrad:

Tkr den ser ut att ha bra ben både fram och bak, tkr hästen ser propotionerligt (stavning?) ut :) Fin häst :) Tkr det är svårt att säga så mkt om det andra med dem vinklarna.

är inte så bra på sadlar och är svårt att se på bilder spec bara en bild. Men tkr den verkar ligga i jämnvikt, men tkr den ligger för långt fram och vet inte om den ser lite trång ut i manken.

är inte så bra på sadlar och är svårt att se på bilder spec bara en bild. Men tkr den verkar ligga i jämnvikt, men tkr den ligger för långt fram och vet inte om den ser lite trång ut i manken.

okej , tack (: ska testa lägga den lite längre bak..
Det var inte så bra bild (tagen snett framifrån), men tack i alla fall! : )

sen behöver det inte vara så som jag skrev för jag är inte alls spec bra på det här med sadlar, ser väl på ett ungefär men kan inte säga säkert att den sadeln passar och den passar inte.

Ganska kass på sånt här,
men på Majola's bild hade jag velat ha hästen mjukare, rundare liksom... ryttaren ser spänd ut och skänkeln ska bak.

Emuliiaa's översta bild hade jag velat att hästen jobbade bättre med rygg och bakdel.

På C_L's bilder hade jag velat se hästen mjukare och kommit in under sig bättre. Ryttaren borde slappna av, sitta rakt i sadeln, titta framåt och komma bak med skänkeln. Länga stiglädrena och kanske rida mer barbacka/utan stigbyglar?

På tal om sadlar här är två olika sadlar på samma häst:

jensen Amiral:
IMG_0806.jpg

DSC_0618.jpg

IMG_0985.jpg

Bates Innova
DSC_0238.jpg

DSC_0269.jpg

Vilken tycker ni ligger bäst? Jag har facit ( hästens facit inte sadelutprovarnes :rofl:) För det är olika svar

hmm är inte så super på det här med exteriör men tkr det är intressant och förösker lära mej :) tkr din häst ser underställd ut i frambenen........Det jag tänkte mest på med sadeln var att den såg ut att ligga på gränsen till för långt bak, att den låg bakom sista revbenet...

Det är bara på denna bild, hon är inte det igentligen,
det är det jag menar, det är inte sadeln, utan den stora, näst intill viktlösa padden under (+ filten, i detta fall) som får det att se konstigt ut. Hästen har därimot taskigt sadelläge med lååång hög och bred manke, som gör att jag valt en liten bomlös sadel med mankfrihet just för att jag ska kunna sitta på rätt ställe utan att hästen ska få tryckskador framtill.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar