Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

lägger in lite olika exteriör bilder på min häst.
hon är ett arabsto på 3 år.

RoyalPselma123.jpg

RoyalPselma012.jpg

jag vet redan vad jag själv tycker, så jag lägger in mina egna komentarer när ni har lagt in era :D

Nu har inte jag någon aning om hur en arab "ska" se ut, men tkr den ser fin och proportionerlig ut och ser fin ut i benen, tkr att den ser ut att ha lite veka kotor fram.

Välproportionerlig för en 3åring! Väldigt vacker!
Lång svanhals-kanske bara är första bilden? ;)
Bra rygg, men ser inte så viktbärande ut. Högre manke än bak (står högre med frambenen?), "liten rumpa".
Högt ansatt svans. Rakhasig?

Andra bilden är ju bara med för att man inte ser haserna på den första :D

jag upplever inte att hon är rakhasig och på utstälningen senast fick hon komentaren "väldigt bra vinklar bak" så jag tror inte hon är rakhasig.

haha det är ju inte riktigt rättvist att lägga ut en bild där hästen står i "arabpose" när sånna som inte är vana vid araber ska bedömma...

hon står ju rätt utdragen, halsen är inte svanhals (även om jag kunde önska, de är ju så himla vackra) halsen är inte specielt lång heller, men inte heller kort... mer normal.

veka kotor är korrekt, dock är jag osäker på om det bara är fram, jag tror det är på alla 4 nämligen... dock inte extremt på nåt sätt.

eftersom hon står rätt utdraget så synns det inte heller att hon är högre bak än fram (hon är dock påväg, växt 2 cm i sommar)

jag skulle inte heller tro att hon är så viktbärande, men vem vet, med muskler så kanske hon blir? hon är bara riden väääldigt lite, ca 16-17 ggr.

ni får gärna komentera mer! alltid kul att få komentarer.

Vilken liten bild :p Svårt att säga så mkt.
Men en häst som går på bogarna i nedförsbacke. Verkar inte ha så stor gång, ser markbunden ut. Kan kanske bli bättre om den rids i bättre form! Skulle behöva komma upp sig rätt rejält framför manken.

Svårt att säga nåt om exteriören på den lilla bilden

Nirak

jo såg att bilden blev lite liten ;) är en 5 åring så mer träning behövs ju.

Ja visst behövs mer träning. Den hästen kan nog utvecklas en del, men för att den skulle utvecklas bäst skulle den ridas i en bättre arbetsform, om man fick önska!

Obs. jag grundar min uppfattning på bilden du visade. Det kanske finns andra bilder som bättre beskriver hästen

Nirak

Har inte läst färdigt tråden så du kanske redan fått massa svar. Jag är inte alls duktig så ta det med en nypa salt- men jag tar tacksamt emot svar på mina kommentarer, det lär man sig ju oxå utav. Det ser ut som om din häst har ganska lång rygg, stämmer det? svårt att bygga ryggmuskler på den? Fin bog o runt om men över linjen kunde varit ngt bättre kanske?

Hoppas du inte tog mina kommentarer som en pik, jag är ingen expert. Det är kul att spåna och se om något stämmer. ;)
Vad bra att hon fick kommentaren om bra bakbensvinklar.
Att hon är ojämn fram och bak beror säkert på att hon fortfarande växer.
Lycka till med en fin häst!

Hm lite svåra bilder att bedöma men jag gör ett försök. ;)
Ganska lång, rak rygg. Kort hals. Lite byggd i "nedförsbacke" som det ser ut på bilderna (bla. korta framben )
Vad är det för häst? Ålder, utbildning,mankhöjd mm. :)

nej nej jag tar inte illa upp, jag tycker det är mkt viktigt att veta vad hästen har för fel!

Om jag ska skvallra så har hon brett ansatt hals och faktiskt hehe, men sånt synns ju inte på sånna bilder, hon är även inåttåad, men hon är riktigt bred mellan frambenen! och det synns ju verkligen inte på bilderna!

sen skulle jag önska en bredare panna på henne oxå, men det är ju helt ur skönhetssynpunkt!

Tack för försöket ;) :bow:
Ska ta nya bilder imorgon, dock är hon sommarfet o omusklad nu pga hälta i sommar, men nu är hon äntligen frisk! :banana:

Hon är ett 9-årigt varmblodsto som gått som ridhäst de senaste 3 åren. Det första året var det mest promenadridning.
Hon är ca 175cm i mankhöjd och ganska "vekt" byggd...

Jag är inte bra på sånt här, så ta inget personligt!:D
Men på alla bilder förutom 1:a så står han med frambenen väldigt långt in under kroppen.
Skulle vilja ha lite kortare underlinje och lite mer "markerad" överlinje, att den var lite längre:)
Ja som sagt jag tycker bara det är kul som nån annan sa, att spåna lite^^

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar