Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

okej tack :)
har 2 filmer från igår då jag red med gummisnodd för andra gången, första gången var för flera månader sedan.
han blev mkt stabilare i både trav o galopp så tror den funkade rätt bra på honom. kände tom. att han höjde ryggen mm.

trav
http://www.youtube.com/watch?v=ySYuUnfPxUc

galopp
http://www.youtube.com/watch?v=FxViHj9vZ1M

spec. i galoppen märktes det, i våras kunde han inte galoppera med gummisnodden, nu kunde han det! märks att han fått mer muskler mm. :laugh::love:

ber om kommentarer (a)

Senast ändrad:

jag tycker inte hästen går bra!
den går på bogarna och känns inte att arbeta sådär bra nånstans faktiskt... den har otroligt kort och stuttigt steg ser det ut som, har du kollat så att det inte har ont nånstans? framförallt fram... beror ofta på illa sittande sadel, mina blir sånna om jag lägger på bomsadel. Mitt tips är att ta bort snodden, jag tror att det är den som gör att hästen ligger på bogarna.

jag passar på att lägga in lite bilder på min valack, han har stått fram o tillbaks i ca 1 år pga krånglig hälta och är nu igångsatt, så det är ju låg form som gäller! han är med andra ord extremt omusklad!!

ibland går han lite högt...

blandadebilder723.jpg

blandadebilder730.jpg

blandadebilder736.jpg

blandadebilder768.jpg

blandadebilder775.jpg

blandadebilder788.jpg

blandadebilder799.jpg

han har ett bettfel i munnen och det är efter att ha fått gå med bett i munnen med det felet helt enkelt... sitter kvar... för på bilderna har han ju inget bett, men generellt så gapar han när det blir jobbigt och igentligen är det ett kvitto på att denna häst arbetar riktigt bra... (för det är bara då han gapar)

men det är ju ett beteende från alla långa år med bett, men det kommer nog aldrig att försvinna... men men, spelar roll, han har inte ont i munnen nu iaf.

Din häst ser ju iofs också ut att gå en hel del på bogarna?

okej, tack.
rider aldrig med gummisnodd så bara bra att jag får veta att han går dåligt med det =P
vill ju absolut inte att han ska ha ont el. bygga fel muskler mm.

Tycker han arbetar superfint =D har verkligen blivit stor skillnad på korven ^^ Ni e superduktiga båda två <3

Hmm, ryttaren lägger ner händerna, det ser även ut som att stig byglarna är för långa. Hästen tkr jag behöver komma igång mer och jobba med ryggen, den ser inte ut att riktigt följa med i volterna, galoppen ser oxå svag ut.
Ras ?

har ju inte sett någon film utan gummisnodd, men på bilderna jag sett tkr jag h*n ser mkt mer avslappnad ut. Ser ut som att han kämpar emot gummisnodden hela tiden och försöker höja huvudet. Tkr inte det ser ut som att h*n jobbar med ryggen tyvärr. Har själv ridit med gummisnodd på min häst enstaka gg, men märkte att han bara blev stel i nacken, och blev svår att ställa, han var oxå ett varmblod. Tror du tjänar mer på att rida utan snodd faktiskt.
Om du ser på travfilmen spec så försöker han höja huvudet nästan hela tiden. Tkr även du ser lite passiv ut i din ridning, och du behöver räta upp dej spec i galoppen. Men tror du lätt blir passiv med gummisnodden eftersom jag tr att de oftast tar stöd på den istället för på bettet.

Har du någon film utan snodd ? :)

Eftersom hästen är frysmärkt skulle jag gissa på travare :p

Jag tycker att den ser trevlig ut för att vara en travare faktiskt. Galoppen kan nog bli helt okej med lite mer styrka. Hästen skulle behöva mer stöd från ryttaren bara.

Något som är intressant i diskussionen är ju att vissa hästar är "födda i form och i uppförsbacke" medan andra oavsett hur bra ryttare dom får på ryggen, hur bra tränade dom blir osv aldrig kommer att bli riktigt riktigt lätta framtill..

hmm jo gissade på travare, men såg faktiskt inte frysmärkningen :p men folk brukar bli lite upprörda om man gissar fel på deras fina halvblod som en travare :p Nu vet jag inte hur länge den har varit ridhäst, men galoppen kan säkert bli bättre :) Hade själv ett varmblod förut :D

hur går han här då?

bild 1
22491840.jpg

och här, om man enbart kollar på formen (ja det enda man kan kolla på)
bild 2
21857506.jpg

bild 3
22347544.jpg

bild 4
22329705.jpg

Senast ändrad:

Nej det är inte så enkelt, det beror givetvis inte enbart på om hästen är överbyggd eller inte.
Mycket har ju att göra med hästens arbetsvillighet, och resterande kropp, har den super exteriör,
förutom att den är ett par cm lägre fram så tror inte jag att det har med saken att göra.
Visst om hästen är riktigt överbyggd så har jag svårt att se att den har lätteheten naturligt.

Min ponny är överbyggd, men hon sätter sig fint på sina bakben när man får till det, men det är något
vi får jobba för, jag är ingen superryttare heller, så om man skulle ha en GP ryttare som satt och red
så kanske det vore annorlunda.

RoslagenLAP1664a056.jpg

Bild ex. :) Början av en öppna.

Senast ändrad:

Inte enbart! Men det únderlättar ju inte direkt om de är överbyggda. Dock spelar väldigt mkt mer in

Hästen ser lite lång och obalanserad ut. Bristande takt i galoppen? Hamnar på framdelen.

Snygg travare dock :)

tycker du?

det tycker iaf inte jag, du får jätte gärna förklara hur du ser det då så jag vet vad jag ska titta efter :laugh:

det såg inte ut som att han gick på bogarna irl (inte jag som rider, däremot är jag fotografen) Jag personligen tycker det ser riktigt bra ut eftersom hästen varit halt 1 år och ganska nyligen är igångriden och dessutom är det första gången tjejen rider denna häst, och jag tyckte hon var väldigt duktig faktiskt, men våra åsikter går tydligen isär, så därav får du gärna förklara så att jag dels själv kan tänka på det (vi rider ganska lika) och så att jag även kan tala om det för tjejen som rider.

märks tydligt hur omusklad han är framförallt i galoppen, går knappt att galoppera på volt, han bara faller inåt helatiden och för att styra upp så försöker han öka farten och så går det skitfort och allt blir knas tillslut... traven är lite lättare.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix