Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Jag läste det efter jag skrev mitt inlägg. Med den bakgrunden tycker jag att ni är på mycket god väg!! :D Inte lätt att jobba med en sån häst. Det är svårt att få det där ärliga stödet.

Tack så mycket! Kul att höra att det är fler än jag som ser att det går frammåt;):p:laugh: Ja precis, det är ju det.

såhär såg han ut 1a veckan jag hade honom
22516460.jpg

och såhär i sommras
22329705.jpg

har ni några tips på vad man kan göra för lösgörande övningar?
jag brukar rida bl.a. skänkelvikningar, serpentiner mm.
vad brukar ni göra med era hästar?
Manne är rätt så svår att "få upp"..han vill gärna gå lågt med huvudet, och det är väl för att han inte har musklerna som behövs för att bära?
o det är väl bara att kämpa på, klättra osv. men jaa..har ni några bra övningar? :bow:
idag ska jag prova rida med min stallägares barbacka pad, han slappnar av mest när jag rider barbacka tycker jag (ja, sadlarna passar) men det är att jag inte riktigt kan sitta still så jag stör honom mer på det sättet...
tips? :crazy:

Eftersom andra har visat bilder för analys, kan jag bidra lite själv
Jag skriver kort om bilderna, ni får gärna komma med tillägg eller åsikter

Två travbilder utan större krav. Typ jogg. Första gången jag rider honom hemma. Tycker han ser rätt nöjd ut, man kanske skulle ha önskat mindre knän och mer "häng" och lite bättre tryck. På andra bilden har jag hamnat "på låren" i lättridningen

23547622.jpg

23547619.jpg

Galopp. Hästen sätter sig rätt bra och vinklar om sina bakben. Spårar inte helt. Vet ej om det är tagen bakdel eller om han helt enkelt spårar dåligt. Lite för kort i halsen. Jag tappar balansen lite, orkar inte sitta emot med mellandelen, viker mig på mitten och sitter för långt bak i sadeln, vilket resulterar att jag lägger i handbromsen (innerhanden).

23997956.jpg

Fortfarande en fiskande innerhand, men mer stabilitet. En bra galopp som är lätt fram

23998067.jpg

En rätt trevlig travbild på en mindre ponny. Avslappnat utan krav på samling men men hyfsat undertramp och lätt sug framtill. Jag hänger lite på låren. Stiglädret är virat runt stigbygeln och ger dålig stabilitet för foten, som vinklas utåt.

23471081.jpg

Sen två bilder som visar häst på bogarna!

Denna är klockren. Hästen springer för mkt. Raka framben, skyfflande bakben. Ryttare i total obalans

fultsomfan.jpg

Galopp på bogarna. Denna häst är mer stabil i sig själv, men man ser ändå att han är på bogarna. Det finns ingen lätthet fram

23470887.jpg

Asså du är så himla duktig!!:love:
Du har lagt upp väldigtväldigt bra bilder och beskrivningar!:bow::bow::bow::bow:
Du är verkligen riktigt duktig!
Tack för bilderna + beskrivningarna!:bow::bow::banana:

jo förstår ju att det är fler faktorer som spelar in, men kom bara på överbyggdhet :p

Tkr fortfarande han ser avslappnad ut, och tror du är på god väg att få upp ryggen på han. Försök hitta på han i skritten först och jobba sedan vidare :) På mitt varmblod red jag jätte mkt med sits och vikt, och hade bara kontakt med munnen, han blev mkt finare att rida då och slappnade av och höjde ryggen :)

Men är ju bra man kan få lite konstruktiv kritik :), när jag får en häst nån gång (förhoppningsvis snart :p) så ska jag lägga upp lite filmer, det kmr inte se fint ut :crazy: har inte ridit ordentligt på typ 1 år :eek:

skulle vilja ha fram näsan lite mer, att du red fram mer till handen.
Fin häst :D

Är ju stor skillnad på bilderna :) försök bara få hästen smidig, jag vill försöka rida så mkt med sitsen och vikten som möjligt. Jag red ofta mkt och svängde lite först åt ena hållet och sen åt andra med hjälp av höfterna, och såg till så hela hästen kom med i rörelsen. De två månaderna vi satte igång Toker så musklade han sej väldigt mkt, och hittade på formen, och vi klättrade ingenting, förutom små backar som man var tvungen att rida i. Vi brukade rida mkt rätt ut i skogen och var ute och skrittade 1 ½ h, vi tömkörde även, vilket han hittade formen bra på efter någon gång. Jag antar ju att din häst är inkörd så tömkörning kanske kan vara något att prova ?

Fin PRE och gillar verkligen bilden på ponnyn som jag sett många gånger förut. :love:
Tycker du har bra koll på bristerna och har ett bra öga på vad som ska förbättras, så jag kan inte komma med så mycket men försöker ge några tips... :p
Om jag ska nämna nåt om din sits är det att du måste komma ner mer i sadeln. Läng lädrena eller rid utan så du verkligen sitter på rumpan. Du kniper med lår och knän, försök lossa dem och ha balansen i mellandelen och sitsen.
Slappna av i axlarna och överkroppen, du ser rätt spänd ut. (på alla bilder förutom ponnybilden)

Hur är det att rida en häst med så mycket lyft i steget som pre:n? Lätt/svårt att trampa under sig? Hur går det att länga?
Han har otroligt mycket hals! Det ser verkligen ut som att han kommer upp med manken också, vilket jag tycker är ovanligt att se på ridbilder i allmänhet. Fin rund form på honom. :)

Skit snygg häst :love: vad är det för ras ? Vilken nacke den har :) Tror jag förstår vad du menar med att du hänger på låren. Så om hästarna typ har raka ben går de på bogarna ??

har ni några tips på vad man kan göra för lösgörande övningar?
jag brukar rida bl.a. skänkelvikningar, serpentiner mm.
vad brukar ni göra med era hästar?
Manne är rätt så svår att "få upp"..han vill gärna gå lågt med huvudet, och det är väl för att han inte har musklerna som behövs för att bära?
o det är väl bara att kämpa på, klättra osv. men jaa..har ni några bra övningar? :bow:

Låter som bra idéer!! Skänkelvikning och andra sidvärtsrörelser är toppenbra för lösgjordhet. Kvicka övergångar, ändra tempot mycket. Se till att aldrig hamna på volt i samma "växel" utan riktigt arbete, det sliter mer än det gör nytta. Ut i skogen, inte bara vägar. Hitta småstigarna, klättra i terräng...
Min häst går också gärna lågt. För oss handlar det mkt om att aktivera honom hela tiden, övergångar, mkt driv mot mjuk hand. Skänkelvikning och öppna så han arbetar med bakbenen och sträcker de framåt.
Ha inte för kort tygel då blir det spänt, men inte för lång heller (i kombination med inaktivt arbete) då blir det framåttungt.

På hästar som tänker mkt framåt-neråt av sig själva måste man få UPP de i framdelen. Fram med nosen (även framför lodplan), aktivera bakbenen och få upp ryggen. Personligen tycker jag att det är lättare att rida hästar som är spända i kroppen och har svårt att länga överlinjen, än de som gärna länger ut sig och hamnar på bogarna! :p Men det är nyttigt att rida båda!

Att jag klämmer med knän och ljumskar tycker jag faktiskt inte att jag gör rent generellt. Det är typ den enda generalfel jag faktiskt INTE gör :p:D

Däremot har jag problem med min svaga, otränade mellandel och faller igenom där. Hamnar ofta för långt bak i sadeln och i stolsits. Vill gärna fiska i innerhanden (fy). Har också dålig balans i lättridningen och rider lätt för "stort" och för mkt ovanför hästen, vilken resulterar i ostadighet och dålig balans.

Vad gäller hästen så har han rätt mkt aktion. Han är född i form och i uppförsbacke. Jag rider avsiktligt med korta läder för att kunna ställa mig i lätt sits om jag tex. skulle tappa balansen.
Han har inga problem med att länga, men vi jobbar nu mest med att bolla med traven, hitta lite knappar, och träna övergångar trav-passage och hitta en bra trav med kadens nån stans där i gränslandet. Galoppen har vi bara känt på lite smått och kräver inget mer än att han ska rulla på framåt och vara rund typ

Senast ändrad av en moderator:

Kanske ser ut som att du klämmer just pga svagheten i mellandelen.
Ska bli kul att se utvecklingen av er som ekipage! :D Han har ju himla mycket potential verkar det som! :d

jag har en fråga till dig, tornblomma: Din PRE-häst, rider du annorlunda på honom än vad du skulle göra på en "vanlig häst"? jag var nämligen och provred på en PRE-häst i söndags (har aldrig ridit en tidigare..) och det är ju HELT annorlunda!:eek: de sa åt mig att rida med sits, vilket jag tyckte jag gjorde, men ja, det funkade verkligen inte. Så, helt enkelt: hur rider du din PRE? :)

här är 2 bilder och en trav film från när jag red på vallen häromdagen.
Lånade min stallägares barbackapad och som det ser ut på första bilden tycker jag det ser ut som han får med ryggen? han höjer den iaf :p

bild 1
24039146.jpg

bild 2 (på bogarna??)
24039147.jpg

film:
http://www.youtube.com/watch?v=p4DqJi_yIgw

kommentera är ni snälla ;)

Om jag ska jämföra fotona tycker jag bild 2 ser trevligare ut. Ser ut som att han tar för sig med bakbenen och arbetar på! :D
Att bild1 ser mer oengagerad ut beror kanske på att det är i det momentet i trav när benen lyfter och inte sträcker. På så vis är bilder jättesvåra att bedöma och jag kan inte avgöra om din häst är "på bogarna" eller inte. Jag tycker han jobbar ärligt framåt, det kan jag säga! :)
Filmen har jag kommenterat i ridtravartråden.:p

Här vill jag vara med! länkar till lite bilder på min varmblodssto och hoppas på många kommentarer =)

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=265938192&directlink=1

våran första träning tillsammans på nästan ett år.

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=266247182&directlink=1

lite dressyr hemma,

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=266247182&directlink=1

samma dag

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=266279283&directlink=1

samma dag

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=266279552&directlink=1

galopp

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=266282349&directlink=1

trav

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=266287268&directlink=1

på bogarna?

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=262220097&directlink=1

första passet där hon började släppa i halsen-äldre bild än dom över

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=254085883&directlink=1

galopp

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=249529624&directlink=1

rider med gramman för andra gången, hur ser det ut?

http://eighteenvisions.bilddagboken.se/p/show.html?id=249126941&directlink=1

tycker bilden är så fin så jag inte kan sluta kolla på den, ska ha den stoort på väggen ^^

sorry för bildbomben men vill veta vad ni tycker, är väl kanske lite hemmablind men jag tycker hon är så otroligt fin :love:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar