Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Tkr nog inte att det ser ut som att din häst jobbar med ryggen på någon av bilderna, ser ganska avslappnad ut på flera av bilderna iaf :) Ser ut att var en ganska stor häst oxå. Så kan kanske vara svårt att samla ihop den ?

Här är lite bilder på mig, jag har inte så jätte mkt att säga mer än att jag vill ha jätte mkt kommentarer och tips på hur jag kan utvecklas. Hästen jag rider tar inte alls mkt stöd på bettet, det har blivit bättre men han "krullar" fortfarande lätt ihop sig och blir spänd. När ja bryter av från trav blir de vääldigt stora steg och han kommer helt ur balans, jag brukar tänka skänkelvikning för att få ihop honom då... ngt annat ja kan göra?

pic_show_id20979079.html

tyvärr har ja bara denna bild när halva ja e med, hoppas de duger!
pic_show_id20979151.html

samma med denna.. Men jag lite "ihopkurad"
pic_show_id20979178.html

och även denna.
pic_show_id20979956.html

som ni ser så har jag lätt för att hamna i stolsits och jag sitter inte tillräckligt upprätt.. tips? :)

svarar åt evelinasvarm (a)
hennes pålla är mindre än min ;)

Senast ändrad:

Tkr nog inte att det ser ut som att din häst jobbar med ryggen på någon av bilderna, ser ganska avslappnad ut på flera av bilderna iaf :) Ser ut att var en ganska stor häst oxå. Så kan kanske vara svårt att samla ihop den ?

hon är ca. 1,60 och ryggen kommer väl med tiden antar jag =) hon känns också avslappnad när hon är ordentligt lösgjord men det tar ett tag att komma dit. Hon är ganska mkt häst att rida ihop trots att hon är relativt liten.
:)

ja ryggen kmr nog, kollade lite snabbt på några av bilderna. Och tkr att du måste ärta upp dej mer på nästan alla bilder, det ser även ut som att du inte har kontakt i munnen. Ha tyglarna sträckta så du får kontakt med munnen, men du ska vara mjuk i handen. Till det där stödet ska du sedan driva framåt, och fortfarande ha kvar samma mjukhet i handen. Börja i skritten, och går den bara på fortare, ha kvar kontakten i handen och bromsa med sätet i stället, gör sedan så i traven. Att rida med sits och vikt funkade väldigt bra på mitt varmblod :)

Du ska inte ta dig ett stöd i handen och sen rida fram till det. Tänk tvärtom!

kl

mörk bild, men tycker ni att hästen här jobbar i en ärlig form?
(är också ute efter att lära mig se skillnaden på ärlig och oärlig form)

24102644.jpg

Lite svår bild då staketet skymmer och hästen är en bit bort. Men ja jag tycker att det ser helt ok ut. Hästen piafferar helt ok. Visst kunde den sänka sig ännu mer bak, men den ser fin ut! Bra med med ryggen osv. Hög i nacken men inte spänd. Nacken högsta punkt.

Är det du som rider?

nej det är Ulla på hennes minst framgångsrika (nuvarande) häst. Hon berättade så mycket om honom och hans problem, och nu vill jag ju lära mig mer :D

Senast ändrad av en moderator:

Du ska inte ta dig ett stöd i handen och sen rida fram till det. Tänk tvärtom!

det är så jag tänker, har tränat på det hela sommaren för min dressyrtränare. förut tänkte jag mest på halsen men när jag slutade kolla vart huvudet var hela tiden utan red mer ed säte och vikthjälper ist kom det av sig själv =)

ja ryggen kmr nog, kollade lite snabbt på några av bilderna. Och tkr att du måste ärta upp dej mer på nästan alla bilder, det ser även ut som att du inte har kontakt i munnen. Ha tyglarna sträckta så du får kontakt med munnen, men du ska vara mjuk i handen. Till det där stödet ska du sedan driva framåt, och fortfarande ha kvar samma mjukhet i handen. Börja i skritten, och går den bara på fortare, ha kvar kontakten i handen och bromsa med sätet i stället, gör sedan så i traven. Att rida med sits och vikt funkade väldigt bra på mitt varmblod :)

hon blir lätt lite hängig i tyglarna, därför åker mitt överliv fram. har tvärt om vad du sa försökt att inte ta i tyglarna spec mkt och rida fram henne till handen ist (därav den dåliga kontakten på vissa bilder) tycker det har funkat jättebra =)

19804056.jpg

19804057.jpg

En av de få ridbilderna jag har, sedan i våras (ridit ca 3 år här alltså) Skulle vara kul om någon kunde säga ang ridning, hur hästen ser ut etc. :)

(Förlåt om bilderna är stora!)

Jättesvårt att säga. Man vill se travbilden från sidan (helst video). Galoppbilden är tagen i det skedet där alla hästar ser ut att vara i uppförsbacke, så det är också jättesvårt att bedöma.
Du skulle kunna höja händerna en aning och ta ihop dem mer. Och sitt på rumpan i galoppen.

Annars så: Fina bilder. Både häst och ryttare ser glada ut iaf och nöjda med varandra!! :D

Håller med tornblomma.
Det ser bra ut det lilla man ser. Den verkar arbeta med bakbenen och få upp ryggen. :)
Det enda är väl att den ser lite irriterad ut (svans och öron). Kan ju vara ögonblicksbild.

Ja, det där med att höja händerna och sitta på rumpan har jag jobba en hel del, måste faktiskt säga att jag fått bättre sits sedan dess så det är kul :) Tack för kommentar, och visst, ett par bättre bilder hade varit lättare att analysera, eller rent av en video ^^ (ska försöka fixa det... skulle vara intressant att se sig själv)
Jättesvårt att säga. Man vill se travbilden från sidan (helst video). Galoppbilden är tagen i det skedet där alla hästar ser ut att vara i uppförsbacke, så det är också jättesvårt att bedöma.
Du skulle kunna höja händerna en aning och ta ihop dem mer. Och sitt på rumpan i galoppen.

Annars så: Fina bilder. Både häst och ryttare ser glada ut iaf och nöjda med varandra!! :D

vet inte om vi missuppfattat varandra men försöker förklara en gång till hur jag menar. Jag menar att du ska ha kontakt med munnen, så tyglarna inte hänger, och att du sen driver för att få mer energi, fångar upp hästen med sätet, så den inte bara springer fortare.
Jag vet att formen kommer bakifrån, tro inte att jag menar att man ska dra in huvudet på hästen, för var inte så jag menade iaf :) är inte så super bra på att förklara.
Du får gärna förklara hur du gör :)

vissa hästar kan ju jobba iform utan att man har så mkt kontakt i munnen, mitt varmblod kunde kortare stunder få upp ryggen och in bakbenen, när man red han på halvlånga tyglar, bara genom att man drev och fångade upp han med sitsen.

jo har själv haft ett varmblod, och det funkar inte att rida dem så mkt med tyglar, springer oftast bara fortare då :p red oxå typ bara med sitsen, tyglarna var mer nödbroms :p men tkr att på vissa bilder ser du ut att ha lite för långa tyglar tkr jag, var det jag försökte få fram. :)

puttar !! :banana: tkr inte den här tråden ska dö ut, kan bidra med lite bilder om några dagar när jag tagit kort på det nya underverket :D:p

jag red ju lektion idag :laugh:
hade inte ridit Manne sen i onsdags (bortrest sen torsdagen), men gick grymt bra!
han var så fin, har aldrig gått så bra på nån träning :D
visst, han var seg eftersom han stått men oohh helt underbart :love:

bilderna är fotade av FeatherCloud här på buke :)

24624537.jpg

vet att jag ska räta upp mig!
24624538.jpg

manne var trött o orkade inte bära sig bra i galoppen men iaf =P
i höger varv var det bättre.
24624724.jpg

så, kommentera form mm. :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?