Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

lånar knappen

här kommer en bild på mitt varmblodssto
24604325.jpg

här finns fler bilder http://www.pixbox.se/alb916993

skulle vara intressant att höra vad ni tycker om henne exteriört.
jag har lite problem med sadel till henne. har provat bomlöst men jag tycker att de ligger trångt vid hennes manke, bomsadlar kommer ivägen för hennes bogblad... så nu rider jag med ridgjord och det känns ju inte optimalt... några tips och funderingar?

såg ut att ha väldigt rak stupande bog, såg överlinjen bättre nu, skulle behöva mer ryggmuskler och lite mer runt halsen/manken.

Ser rak ut i benen :), rak rygg, låg svans ansättning, ganska lång manke.
Fin häst! :D

Slänger in den här bilden igen, då det inte var någon som skrev något om den tidigare.
Jag vet vad jag tycker och vad hon har för för och nackdelar. Vore dock roligt att höra vad ni tycker;

Stella1-3.jpg

Och så senaste ridbilderna, visserligen några från ärevarv på dödstrött ponny med en utmattad påse till ryttare i sadeln, på kvällen efter låång dag, men de är de enda riktiga ridbilderna jag har :p
Ni kan ju alltid få kommentera det som man kan se utav ridningen på bilderna endå :)

081108-36529.jpg

081108-36531.jpg

081108-36424.jpg

Muskelbristen är som sagt var något vi arbetar på :)

Hur inverkar en rak stupande bog på rörelserna? Önskar att man var mer påläst!

hmm, jadu vet att jag läst det i någon exteriör bok, men kmr inte ihåg det just nu, mitt minne är inte det bästa ;)
Du kan säkert fråga lr söka på avel, de brukar ha ganska bra koll på sånt där :)

Är lite svårt med bilden utan ryttaren eftersom ljuset ändras på hästen, så först ser det ut som den har lite rygg muskler, men kollar man sen så tkr jag den ser fin ut i överlinjen :) Rak benställning, ser ut att ha kort rygg.

Förstår!

Vi ställde ut henne för ett tag sedan, så jag har facit ;)
Hon har dock lång rygg! Eller ja, "normal" kanske, 17" sadlar är lagom.
Dommaren på utställningen skrev bland annat "Bra sadelläge och väl musklat kors"

KL
Slänger väl in denna, min senaste. Första gången jag rider med dubbla tyglar (min instruktör fotar och instruerar så att jag inte gör allt för fel. Nu får jag säkert en massa kommentarer om att sätta stång på en outbildad häst, men den sitter där för att han ska söka fram/ner och hejda sig lite istället för att tänka ''spring, spring, spring'', nästan all tygelkontakt är i muserolan så vi försöker inte dra in nosen på honom alls, bara minska påskjutet lite. Min instruktör bryr sig inte ens om nosen..jag gör men bara när jag ska fota x) men iaf, den sitter där av en anledning och det är inte för att hästen är ostoppbar eller för att han ska kröka på nacken.. jag är bara så dålig på att förklara...)

Känner en stor skillnad på hans rörelse mönster nu jämfört med senast jag red, innn han skickades iväg, även om han fortfarande är obalanserad och o-samlad.
Några kommntarer? Förutom att jag sitter och försöker se om händerna sitter kvar.. :3

serv%C3%A4lolutkanske.jpg

Om du vill minska hästens påskjut lyft dig själv "i nyckelbenen" uppåt och få upp din blick. Titta inte lägre än du sitter...nu har du hamnat liiitet framför hästens jämnvikt och den får springa ikapp dig...

Det kan bero på att du tittar ner vilket jag kan förstå när du har två tyglar att hålla ordning på... På en känslig häst kan blicken betyda väldigt mycket...

Jo, jag vet :P Han är väldigt känslig för sånt egentligen.
Tur att det är tränaren som rider honom mestadels x)

kl
om ni har lust får ni gärna kommentera denna bilden. Hästen är ett 6-årigt sto som inte är särskillt mkt utbildat. Bilden är tagen från framridningen på hennes första hopptävling. Jag vet att den är suddig och inte den bästa. Om ni inte ser det själva så rider jag lätt och jag står upp på bilden :D

http://www.pixbox.se/pic_show_id24900952.html

Det finns nog inte så mkt att säga.
Hästen travar bara på och ryttaren ser ut att ha händerna ganska mkt isär och med handryggen upp.

Men bilden är verkligen suddig och vinkeln gör det svårt att säga någonting överhuvudtaget.

Ursäkta är du knäpp eller :p
Klart du ska rida din söta häst- det är så du lär dig!
Bra att tränaren är med men det är ju du som ska rida!

Jag tycker ni har jättefint samspel- h*n speglar din kropp perfekt!

OCH ni ser jättetrevliga ut!
Klart tränaren kan rida och du kan rida på hans hjälper...men DU ska rida och hästen kommer att lära dig!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve