Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

*kl*

Vad tycker ni om denna hästen då?

Första bilden är tagen samma dag han kom till mig. Fyra år och precis insutten (april i år).

HPIM0097.jpg

Här är han riden i ett par månader

Travny2crop.jpg

Film från tillfället:

http://www.youtube.com/watch?v=FTaPRkEMN-o

Han har kommit längre i utbildningen nu och är mer ihop. Tyvärr har jag ingen nytagen film.

Senaste filmen, när han är lös i ridhuset

http://www.youtube.com/watch?v=GSavlaAmbV8

knapplån

Här får ni en bild att kommentera. Båda formen och min sits, jag är medveten om händerna så dom behöver ni inte kommentera. Är vi redo för LC? :)

22034953.jpg

Senast ändrad:

knapplån

Här får ni en bild att kommentera. Båda formen och min sits, jag är medveten om händerna så dom behöver ni inte kommentera. Är vi redo för LC? :)

22034953.jpg

Du ska nog försöka få hästen att söka sig lite längre nedåt och höja ryggen :D Lycka till i framtiden och hoppas ni kommer ut på eran LC :idea:

Har aldrig velat lägga ut bilder på mina pållar då allt bukefolk bara klagar och protesterar om allt! Men i den här tråden verkar det hyfsat lugnt, så därför låter jag er få komentera min pålle nu då ^^ Och jaah, musklerna och hur jag rider är ju inget vi behöver prata om igentligen, men vore kul att veta vad ni tycker =) så njut av min lilla bebis ^^

Dom översta bilderna är tagna ungefär då vi fick hem honom ^^

Du har en väldigt vacker häst måste jag säga! :love:
Vad är det för nån? Är det fullblod i den?

På första bilden ser man att han är ganska lång i kroppen. Han är fin i hullet. Jag tycker halsen ser ut att vara lite lågt ansatt.
Han har fått bättre ridmuskler på andra bilden. Nu är inte kraven höga på en 4åring men han jobbar lite "separat" med bakbenen från frambenen. Kan ha att göra med att han är rätt lång i ryggen och inte kommer under sig mer, fast du jobbar i ett bra tempo.
Det som är vanligt på hästar med lågt ansatt hals är att de får svårt att komma upp i manken och bakre delen på halsen och den blir ofta omusklad trots att främre delen på halsen musklar sig. Han ser lite spänd ut fram i nacken, en ojämn båge. Det bästa är att variera med att rida i en form där man släpper fram och ner nosen och nacken lite mer för att komma åt mer bakre halsmusklerna. Enligt min erfarenhet i alla fall.
Takten kommer säkert bli jättefin, har ser ut att ha potential för bra gångarter. Men nu är han lite obalanserad (inte helt konstigt för en unghäst :p ) och går inte helt rent i takten.

Väldigt svårt att säga på bara en bild. Du skulle kunna ta bak överlivet en liten aning. Det kan räcka att du bara höjer blicken så flyttar du tyngdpunkten lite grann bak/ner i sadeln. Och släppa ner knät, det ser lite spänt ut. Kan förstås vara ögonblicksbild...

Måste säga att jag skrattade gott när jag läste ditt svar. Det är första gången jag får höra att han har lågt ansatt hals. Han har väldigt högt ansatt hals. Kallas i stallet för giraffen... :D.

Att han blir för hög i formen är rätt. Jobbar mycket med att få honom att bli lång och låg. Numera kan jag faktiskt variera honom upp och ned.

Han är mycket stadigare i formen nu och dagarna efter filmen togs, var han hos tandläkaren. Han hade riktigt vassa kanter och det blev som natt och dag. Han var nog också bara riden ca 15 ggr och var fortfarande väldigt vinglig.

Lång rygg stämmer bra, men nu har han växt otroligt sedan filmen togs, så jag upplever den inte lika lång. Han har ruskigt lätt för att samla sig och komma under med bakbenen.

Han är efter De Noir och är ett Danskt varmblod.

Här kommer film och bilder, fritt fram att kommentera!

Dagen efter vi fått hem honom
DSC00129.jpg

I hagen några veckor efter vi fått hem han

Ridning förra veckan. Dock i slutet av passet så han var rätt trött här.

Jag tycker att h*n var fin. Bra takt, helt ok gångarter men kanske inget "extra". Den ser lite låg ut fram och man hade kanske kunnat önska sig inte fullt så korta framben och inte fullt så långa bakben ;) Det är alltid svårt att rida ihop en häst som i grunden är skapad lite på framdelen.
Jag tror att det blir en jättetrevlig allroundhäst. Den ser ut att ha ett bra temperament och fin inställning till arbete :)

tkr framför allt han har fått en kraftigare hals :) rid varierat, ut i skogen och klättra och rid off road, tömkörning är oxå bra, funkade bra på mitt varmblod :) han hittade formen fint efter någon gång :)

På första bilden ser den spinkig ut, men tror det är vinkeln som gör det lite. Ser inte ut att riktigt orka gå i den form du kräver på första filmen, ser ut som att den försöker höja huvudet väldigt ofta.
Är ju lite svårt att jämföra utan en ridfilm, men ser ut att tycka det är kul att busa i ridhuset iaf :D
Fin häst :)

L:C är inga problem :), det är väl inga form krav där ? Hästen ser avslappnad ut :)

Ser ut att ha fått mer muskler :) ser även ut att ha blivit mer avslappnad och börjat söka sig neråt i ridningen :)

sEr ganska omusklad ut på första bilden, men ser ut att ha byggt på sig bra på sista filmen :)

Här är några kort på mitt 5åriga sto.. kommentera gärna=)

Wyrella

Senast ändrad av en moderator:

provar igen

lskarminlsklingTiiimlsKling126.jpg
[/IMG]

100B2300.jpg
[/IMG]

100B2382.jpg
[/IMG]

lskarminlsklingTiiimlsKling125.jpg
[/IMG]

Senast ändrad av en moderator:

Tkr den går bakom hand på första och sista, går bäst på 3:e bilden. Ser ut att ha bättre kontakt med ryttaren där :)

Klättra ska vi och gör vi :D
Hoppas på att böre hoppa mer om vi får tag på en sadel någon gång;)

24998051.jpg

vad tycker ni om exteriören nu?
tyvärr har han tappat en del då han har blivit riden ytterst lite de senaste 2 månaderna pga. skitväder, jag har trott han har haft ont mm.
vet. var här och kände på honom (vet. känner hästen sen innan) och han hade ont någonstans, men vet. tyckte jag skulle fortsätta skritta ut på honom barbacka.
bilden är tagen snett och konstigt så den gör inte honom så rättvis.
25140202.jpg

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar