Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

(skriver i tråden för att inte glömma den)

Någon som vill kommentera denhär exteriören?

Sept

Nov

Dec

Inte dom bästa bilderna kanske. Men försök gärna utav det som går! ;D

Som du säger lite svårare att se. Men jag råkade klicka på en bild och fick upp alla dina bildern på hästen.

Det som jag dock reagerar över är att hästen står under sig något, på alla bilder. Vilket betyder att frambenen så sätts hovarna i in mot mitten av hästen, istället för att frambenen är helt lodräta från sidan. Så det är nog ingen tillfällighet. Har också haft en häst som gjort så. Stark rackare, kom inte ihåg vad hovslagaren riktigt sa, men minns att han ville ha skon tåriktad. Rundad fram tån så att hoven lättare skall rulla över. Det är dock inte helt till hästens fördel. Kan leda till en snubblig häst om jag minns rätt.

Även denna hästen korta och rakuppställda kotor. Inga fjädrande steg här heller väl? Fina ben utan något att anmärka, välpropotionerliga.

Välbyggd med lägre kors än manke (inte överbyggd alltså), en naturlig nerförsbacke. Vilket alltid är bra. Lågställd precis som den förra. Vilket jag kan förtydliga, med att hästen från bringa till bak är längre än vad den är från mark till manke. En häst som är lika är kvadratisk och en som är högre än den är lång är högställd. Körhästar får gärna vara lågställda och ridhästar högställda om man generaliserar. Fast jag har en kanonfin liten kille här som är väldigt lågställd, som en stor häst i kroppen, med ponnyben och han hoppar som en gud. Är kanon under ryttare.

Den här hästen har en väldigt rak rygg och rakt kors. Jättefint hull, om än något tunn på halsens ovansida.

Hälsning Maja

tack för ditt svar,
då jag inte kan något om exteriören så fattar jag typ nada :crazy:;)
japp, det är samma häst på sista bilden, som du ser kommer han upp vid "arbete".

Visst fattar man nada tills man lär sig och det är faktiskt inte så svårt och rätt så roligt. Kommer inte ihåg vilken bok, men det går att titta och lära. Se från häst till häst. Sedan är det kanske inte rätt. Men man får ju prova och hoppas att man blir emotsagd så att man lär sig mer själv.

Om du vill kan jag förtydliga det jag sa om din häst, om du är intresserad.

Hälsning Maja

Tack så mkt! :) Jag gillar vad jag hör! ;) Men detdär med att hon står under sig något, är det nånting negativt? Något som kan påverka något negativt?

Tack så mkt! :) Jag gillar vad jag hör! ;) Men detdär med att hon står under sig något, är det nånting negativt? Något som kan påverka något negativt?

Nedan ser du bild på den hästen jag talade om som också stod under sig. Han stod alltid så här. Så det första du kan göra är att vara uppmärksam på är om din häst gör så jämt. Det ser du ganska snart när du ställer upp i stallgången varje gång. Denna häst hade inga problem med det som jag sa, mer än att han behövde få hjälp med överrullning. Det du kan göra är att se till att din hovslagare är uppmärksam på det hela. Så den blir rätt skodd. Jag tror inte du skall bekymra dig allt för mycket om den står under sig. Det behöver inte ha någon betydelse.

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=klippning.jpg

Stämde det annars med din häst är lite stum i steget och ingen häst som flyter fram fjädrande?

Tips om läsning för den som vill lära sig mer om exteriör. Massor av bilder och sedan är det bara att börja träna och låta som en expert. :d

Hästens exteriör – Prestation och hållbarhet av Lars-Magnus Eriksson

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Okej. Hon är iallafall 8 år, och vad jag vet så har hon aldrig haft några problem med det heller.

Jag är inte så bra på sånt där, men tycker nog inte att hon är stum i steget. Hur vet man det? ;o Hon känns mjuk och fin att trava på.

Tack :)

Föresten, är det vanligt? Jag kollar runt på lite uppställda hästar nu, på ridskole-sidor, och rätt många ser ut som det gör på Bellie.. ;o

Hör gärna vad du har att säga om min med :bow:

Stella1-7.jpg

Stella16.jpg

Stella17.jpg

har en ny bild på min pålle, från idag.
jag har inte ridit honom "normalt" och regelbundet sen i början av november pga. av olika skäl.
han brukar ha lite mer ryggmuskler.
(bilden är inte tagen PRECIS från sidan, tagen lite mer snett framifrån.)
25394507.jpg

här är en film från oktober där jag rider, där ser du ju traven.
http://se.youtube.com/watch?v=p4DqJi_yIgw&feature=channel_page

Okej. Hon är iallafall 8 år, och vad jag vet så har hon aldrig haft några problem med det heller.

Jag är inte så bra på sånt där, men tycker nog inte att hon är stum i steget. Hur vet man det? ;o Hon känns mjuk och fin att trava på.

Tack :)

Då hade jag fel om de korta och upprätta kotorna eller så gäller det väl inte alltid. Fast det här med mjukt eller stumt steg är ju något som skiljer sig från häst till häst och är ju inget fel. Jag tycker att man behöver prova en häst med fjädrande steg för att själv känna skillnaden. Jag hade ett sto med oerhört genomtramp i kotorna. Lägger in en bild nedan. Hon trampade igenom något oerhört och guuud vilken härlig trav. Fast ett sådant genomtramp är ju heller inte bra för hästen, ger veka kotor. Titta på bilden nedan så ser du hur kotleden nästan är i marken när hon trampar ner. Så hellre då lite upprätta kotor och stummare steg och att hästen håller. Fast det är ju inte bra med när det är åt något extremt håll.

Den första bilden är på den nämnda hästen. Den andra på en häst jag har nu som har ett mer normalt genomtramp, men också lite längre kotor och ett trevligt mjukt steg. Båda är araber. Halvblod vill man gärna ha lite längre kotor på för att få fram ett trevligt och mjukt dressyrsteg. Travhästar å andra sidan vill man hellre ha hållbara och snabba, så lite kortare bra kotor på dem.

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=vekakotor.gif

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=MVC00034-1.jpg

Hälsning Maja

har en ny bild på min pålle, från idag.
jag har inte ridit honom "normalt" och regelbundet sen i början av november pga. av olika skäl.
han brukar ha lite mer ryggmuskler.
(bilden är inte tagen PRECIS från sidan, tagen lite mer snett framifrån.)
25394507.jpg

här är en film från oktober där jag rider, där ser du ju traven.
http://se.youtube.com/watch?v=p4DqJi_yIgw&feature=channel_page

Oj, nu skrev vi samtidigt. I mina ögon en högst normal trav, fast med lite inslag av grisepass, när ni var längst bort. Det långsamma tempot gör att man inte riktigt kan se hästens trav heller. Det jag pratar om handlar alltså inte alls om några fel på hästen, om det framstått som det. Utan bara om hästars olikheter i exteriör och rörelser.

Snygg häst, snygg färg. Har en förkärlek för hästar med stooor stjärn.

Hälsning Maja

kl

Har tittat igenom tråden lite men inte hittat det jag funderade på.

Skulle ngn vilja vara snäll och förklara lite om överlinjen?
Det har dykt upp i många kommentarer om exteriör, men jag har inte riktigt förstått var ni tittar på.

oki, han stam är ju från US så när jag inte hjälper honom i traven blir det så ("grisepass").
eller om jag inte ridit på länge, alltså typ om han är stel.
innan jag ställde av honom "passade" han ingenting alls eftersom jag red ofta och för tränare, men i våras visste jag ju inte så mkt själv då jag inte red för tränare så då undrade jag bara varför han passade.
men nu är den alltså nästan borta (när jag hjälper till vill säga, han passar betydligt mer med mina kompisar eftersom de inte är vara vid honom)

Hör gärna vad du har att säga om min med :bow:

Stella1-7.jpg

Stella16.jpg

Stella17.jpg

Nu tror jag att ni kan själva.

Först kollar jag hur lång den är och hur hög. Mäter med något på bilden. Vid första anblick ser den högställd ut, men så duktig är jag inte att jag vet innan jag mätt. Nu när jag mätt, visar det sig att den är precis kvadratisk. Alltså båda måtten är samma. Möjligen något överbyggd, högre rump än manke. Fast ögat lurar där med om man mäter på bilden. Då hästen står rätt bra uppställd för att kunna mäta. Fast bäst är det givetvis att mäta på hästen på riktigt. Med tumstock och vattenpass, både rump och manke.

Korta upprätta kotor, stora hovar (det är bra). Tämligen rakhasad. Det är inte så mycket vinkling i hasen alltså. Det tror jag är mindre bra, men haka inte upp dig på det. Det här är ju mest pladder och man kan undersöka det mer själv.

Bra liggande bog. Det är bra, det ger ett framåtgripande stort steg. Bra för ridhästar. Motsatsen är om bogen stupar, rakt ner. Bra för draghästar. Hästen har kort och låg manke och kort sluttande kors, det senare bra för hoppning. Kraftig underhals.

Vågar gissa att du hoppar med den här och att den inte alltid är nere i form utan nosen mot hindren lite pigg. Äsch ..det där senaste var rent dravel. :rofl:

Hälsning Maja

kl

Har tittat igenom tråden lite men inte hittat det jag funderade på.

Skulle ngn vilja vara snäll och förklara lite om överlinjen?
Det har dykt upp i många kommentarer om exteriör, men jag har inte riktigt förstått var ni tittar på.

Hela vägen från öronen till svansen. Överlinjen skall vara välmusklad, ända från halsen till rumpen. Halsen välvd uppåt. Manken skall vara lagom, inte för hög eller för låg, för lång eller för kort. Ryggen välvd något neråt, inte för svankryggad eller för rak och den skall vara välmusklad. Rumpen skall vara välmusklad utan höftknölar eller kors som sticker ut. Korset, högst punkten till svansen kan vara rak, som hos araber, eller sluttande som hos draghästar eller bra hopphästar eller mittemellan som hos de flesta hästar. Det kvittar och kan allt vara bra, bara det är musklat. Den skall dock helst vara lagom lång och varken, lång eller kort, Det är oftast bara de extrema fallen som man verkligen kan se hur skillnaden kan vara. Hästar med extremt korta rumpor t.ex.

En otränad och/eller undernärd häst överlinje ser inte bra ut. Är kantig och urgröpt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Riktigt roligt med svar! Tack!

Tycker att det mesta stämmer, även om vi är ett dressyr ekipage :angel:

Dock hoppar hon väldigt fint med.

IMGA1762.jpg

Jag tror att anledningen till att du tycker "Vågar gissa att du hoppar med den här och att den inte alltid är nere i form utan nosen mot hindren lite pigg. "
Är för hennes *host* underbara underhals, den är nog där för att hon är lite spänd i halsen, när man rider.

Men det här sysslar vi med;)
081108-36529.jpg

oki, han stam är ju från US så när jag inte hjälper honom i traven blir det så ("grisepass").
eller om jag inte ridit på länge, alltså typ om han är stel.
innan jag ställde av honom "passade" han ingenting alls eftersom jag red ofta och för tränare, men i våras visste jag ju inte så mkt själv då jag inte red för tränare så då undrade jag bara varför han passade.
men nu är den alltså nästan borta (när jag hjälper till vill säga, han passar betydligt mer med mina kompisar eftersom de inte är vara vid honom)

Själv är jag så barnslig så att jag gillar grisepass. Hade ett underbart travsto som jag gillade att gunga igång i grisepass på uteritter. Hon kunde dock gå fint i även långsam trav på ridbana. Ute i skogen kunde hon också öka på i den riktiga travtraven...jisses vad det var kul, vilken oerhörd fart när hon accelererade. Jag lät henne dock inte göra det ofta, då det ju sliter en del och egentligen behöver riktigt bra underlag.

Hälsning Maja

Riktigt roligt med svar! Tack!

Tycker att det mesta stämmer, även om vi är ett dressyr ekipage :angel:

Dock hoppar hon väldigt fint med.

IMGA1762.jpg

Jag tror att anledningen till att du tycker "Vågar gissa att du hoppar med den här och att den inte alltid är nere i form utan nosen mot hindren lite pigg. "
Är för hennes *host* underbara underhals, den är nog där för att hon är lite spänd i halsen, när man rider.

Men det här sysslar vi med;)
081108-36529.jpg

Aha...fast jag såg nog att ni hoppade med och ja, det var för underhalsen.

Men jag hade rätt i det framåtgripande steget ser jag i den ökade traven på bilden...fiiint. Önskar att jag vore en duktig dressyrryttare jag med. Men jag kanske kan bli.

Vad är det för ra?. Något med haflinger vill jag bara tro, fast inte renrasigt. Fast det kan ju lika gärna var en renrasig new forest.

Hälsning Maja

Det är en gammal (snart 15 år) ridskoleponny från Holland ;) Eller ja, hon har varit "privat" i 5-6 år nu tror jag. Gick på ridskola ett tag men såldes för att hon inte passade in,
men är innan dess så stod hon i holland. Har ingen aning om ras, men Många gissar som du på haflinger korsning eller New Forrest -en uställningsdommare tyckte att hon såg
ut som en New Forrest. Har även fått höra att det kan vara welsh cob i henne då hon gärna får lite fint knälyft när det passar :)

Kan det inte vara tinker i henne? Får den känslan..
Tycker på nåt sätt att hon liknar denna lilla ponny lite..

7854247.jpg

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar