R
Raderad medlem 68338
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!
raderat tio tio
raderat tio tio
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*OT*
men de va möjligtvis inte åmålsridskola du köpte henne ifrån? för isåfall har jag ridit henne. ^^
Jag har bara en liten fundering.
Varför travar du bara på på volten när hästen inte formar sig och går emot handen över tygeln hela tiden? Det ser inte ut att tillföra så mycket.
Jag hade gått tillbaka till skritten och försökt lösgöra hästen lite där. Fått den att följa spåret och söka handen mer ärligt. Sen när den var lösgjord där hade jag lagt in lite övergångar till trav osv.
Mitt tips är att aldrig "nöta på" när det inte stämmer. Ta ett steg tillbaka och öva sen övergångar.
Du måste också försöka hitta takten i traven och våga lätta av lite i handen. Men det menar jag inte att du ska släppa tygeln utan helt enkelt bli mer följsam. Många travare blir dessutom hetare när de erbjuds att ligga på framtill. Kan vara värt att ta i beaktning!
Men en grej jag inte förstår, varför trava när inte skritten funkar? Och varför ens fundera över att galoppera?
Sen det här med handen, det är (enlig mina erfarenheter) ingen hitt att bara ta och ta i en häst som är väldigt på frammåt, då springer dom oftast på mer och mer.
jag håller med Tornblomma.
Tuvisen: Jätte fin häst du fått tag i! Med lite träning blir nog det där jätte bra.
Men tänk på att ta det lugnt i början, om det inte funkar riktigt i skritten och hästen inte vill ligga kvar och vänta på dig så träna övergångar i skritt tills du känner att det funkar där. Sen kan du gå över och lägga in övergångar till trav.
Att sita och ta förhållningar varv efter varv i trav för att försöka få hästen gå i ett lungnare tempo och vänta på dig ger ingenting annat än en häst som bara blir mer springig.
Övergångar är jätte bra att träna med en sån här häst, och självklart halvhalter!
Förstår hästen halvhalter föressten?
Sittben är en skitsak.
Jag har en mycket bra instruktör. Hon har förmågan att för det mesta tala om för mig det jag gör som är bra och då vill jag gladeligen göra mer av det. Men här på Buke har det ibland en tendens till att bli BARA hackande om man lägger ut en film. Att våga är modigt och allt kan inte vara dåligt i filmerna. Titta enbart på dem där Tuvisen rider utan instruktör, så får du se.
Att sitta på en travare eller galoppör som skall omskolas är inte det lättaste i världen. Hoppas ni som uttalar er själva har omskolat en sådan häst. Som ni säger, tygeltaget betyder "ge järnet". Det tar tid för hästen att lära om och Tuvisen hejdar sin häst i första filmen för att få den stå still och lugna ner sig. Sedan på de andra två filmerna travar hon runt och har hästen i bra balans och avslappnad om man betänker vad det är för häst. Sittben är en skitsak.
Hälsning Maja
Men en grej jag inte förstår, varför trava när inte skritten funkar? Och varför ens fundera över att galoppera?
Sen det här med handen, det är (enlig mina erfarenheter) ingen hitt att bara ta och ta i en häst som är väldigt på frammåt, då springer dom oftast på mer och mer.