Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

raderat tio tio

Jag har bara en liten fundering.

Varför travar du bara på på volten när hästen inte formar sig och går emot handen över tygeln hela tiden? Det ser inte ut att tillföra så mycket.
Jag hade gått tillbaka till skritten och försökt lösgöra hästen lite där. Fått den att följa spåret och söka handen mer ärligt. Sen när den var lösgjord där hade jag lagt in lite övergångar till trav osv.
Mitt tips är att aldrig "nöta på" när det inte stämmer. Ta ett steg tillbaka och öva sen övergångar.
Du måste också försöka hitta takten i traven och våga lätta av lite i handen. Men det menar jag inte att du ska släppa tygeln utan helt enkelt bli mer följsam. Många travare blir dessutom hetare när de erbjuds att ligga på framtill. Kan vara värt att ta i beaktning! :)

Håller med om detdär. Jag har själv en springig häst, och när vi tränar så fokuserar vi främst på att hon ska slappna av och bli lösgjord i skritten, sedan börjar vi med lite övergångar mellan skritt och trav osv.

Fast tuvisens häst är inte en travare ;)

Ok, den såg ut som en travare :p Orkade inte kolla i tråden om den var det :p Men tipsen är ju densamma ändå! :)

Jag är ju pianist och tänker lite samma när det gäller piano som ridning.
Om jag tränar på ett stycke och spelar det jättefort och spelar fel på samma ställe hela tiden, kan jag aldrig lära mig stycket helt. Jag måste istället ta ner tempot och fokusera på den delen där jag kommer av mig. Och träna detta noggrant. Sen kan jag spela hela stycket rakt igenom.

Om nån nu förstod liknelsen ;)

Nu är jag ingen duktig ryttare direkt, men jag rider sällan utan mål. Alltså jag rider inte runt runt runt utan "baktanke" utan försöker göra övergånger, kanske lite öppna osv. Att bara rida runt utan upplägg tillför inte så mycket. Speciellt om hästen inte är lösgjord är det mer skadligt än bra.

Jag har bara en liten fundering.

Varför travar du bara på på volten när hästen inte formar sig och går emot handen över tygeln hela tiden? Det ser inte ut att tillföra så mycket.
Jag hade gått tillbaka till skritten och försökt lösgöra hästen lite där. Fått den att följa spåret och söka handen mer ärligt. Sen när den var lösgjord där hade jag lagt in lite övergångar till trav osv.
Mitt tips är att aldrig "nöta på" när det inte stämmer. Ta ett steg tillbaka och öva sen övergångar.
Du måste också försöka hitta takten i traven och våga lätta av lite i handen. Men det menar jag inte att du ska släppa tygeln utan helt enkelt bli mer följsam. Många travare blir dessutom hetare när de erbjuds att ligga på framtill. Kan vara värt att ta i beaktning! :)

Hästen är ett fullblod som Tuvisen haft i någon månad vad jag kan läsa ut av det hon skrivit. Drog kanske den förhastade slutsatsen att den var direkt från banan.

Jag tycker att kritiken är alldeles för tuff här mot ridningen. Tyckte att det såg riktigt trevligt ut, med tanke på hästen, när Tuvisen red själv utomhus. Tycker verkligen att hon skall fortsätta sitt fina jobb där. Sedan kan jag hålla med om att något hände med tränare. Nog en tränare som begärde för mycket, eller så var miljön ovan och skrämmande för hästen.

Hälsning Maja

Men en grej jag inte förstår, varför trava när inte skritten funkar? Och varför ens fundera över att galoppera?
Sen det här med handen, det är (enlig mina erfarenheter) ingen hitt att bara ta och ta i en häst som är väldigt på frammåt, då springer dom oftast på mer och mer.

jag håller med Tornblomma.

Tuvisen: Jätte fin häst du fått tag i!:) Med lite träning blir nog det där jätte bra.
Men tänk på att ta det lugnt i början, om det inte funkar riktigt i skritten och hästen inte vill ligga kvar och vänta på dig så träna övergångar i skritt tills du känner att det funkar där. Sen kan du gå över och lägga in övergångar till trav.
Att sita och ta förhållningar varv efter varv i trav för att försöka få hästen gå i ett lungnare tempo och vänta på dig ger ingenting annat än en häst som bara blir mer springig.
Övergångar är jätte bra att träna med en sån här häst, och självklart halvhalter!:laugh:
Förstår hästen halvhalter föressten?

jag tyckte du satt på fel sittben i lättridningen väldigt mkt. Jag vet inte vad ni har lärt er, alla här, men jag har lärt mig att man ska sitta när det yttre frambenet är bak.

Men en grej jag inte förstår, varför trava när inte skritten funkar? Och varför ens fundera över att galoppera?
Sen det här med handen, det är (enlig mina erfarenheter) ingen hitt att bara ta och ta i en häst som är väldigt på frammåt, då springer dom oftast på mer och mer.

jag håller med Tornblomma.

Tuvisen: Jätte fin häst du fått tag i!:) Med lite träning blir nog det där jätte bra.
Men tänk på att ta det lugnt i början, om det inte funkar riktigt i skritten och hästen inte vill ligga kvar och vänta på dig så träna övergångar i skritt tills du känner att det funkar där. Sen kan du gå över och lägga in övergångar till trav.
Att sita och ta förhållningar varv efter varv i trav för att försöka få hästen gå i ett lungnare tempo och vänta på dig ger ingenting annat än en häst som bara blir mer springig.
Övergångar är jätte bra att träna med en sån här häst, och självklart halvhalter!:laugh:
Förstår hästen halvhalter föressten?

Jag har en mycket bra instruktör. Hon har förmågan att för det mesta tala om för mig det jag gör som är bra och då vill jag gladeligen göra mer av det. Men här på Buke har det ibland en tendens till att bli BARA hackande om man lägger ut en film. Att våga är modigt och allt kan inte vara dåligt i filmerna. Titta enbart på dem där Tuvisen rider utan instruktör, så får du se.

Att sitta på en travare eller galoppör som skall omskolas är inte det lättaste i världen. Hoppas ni som uttalar er själva har omskolat en sådan häst. Som ni säger, tygeltaget betyder "ge järnet". Det tar tid för hästen att lära om och Tuvisen hejdar sin häst i första filmen för att få den stå still och lugna ner sig. Sedan på de andra två filmerna travar hon runt och har hästen i bra balans och avslappnad om man betänker vad det är för häst. Sittben är en skitsak.

Hälsning Maja

Jag tycker inte att kritiken är hård eller otrevlig. Jag har inte framfört synpunkter på ryttaren, utan snarare metoden. Däremot tror jag inte att hästen kommer att utvecklas om den inte kommer till arbete. Och då tror jag att man måste byta taktik. Ta flera steg tillbaka och inte bara rida runt runt med en spänd häst mot handen och över tygeln. Första steget är att hästen slappnar av, hittar ett lugn och söker handen på ett ärligt sätt. Om det inte funkar i trav får man ta det i skritt helt enkelt! :)

Sittben är en skitsak.

Sittben är inte en skitsak på en obalanserad häst.

Ja jag har utbildat en travare. Jag är ingen duktig ryttare alls, men jag tror att det är enormt viktigt att rida med en tanke bakom hela tiden, att jobba metodiskt och planera sin ridning. Att nöta runt när det inte fungerar är mer nedbrytande än uppbyggande.

Ta ett steg tillbaka och låt det ta tid!
Som sagt, ser det bättre ut utan instruktör. Jag hade bytt tränare om filmen är representativ för hur träningarna går till

Senast ändrad av en moderator:

Är ett fullblod... Men har haft ett varmblod förut, så jag vet hur de fungerar. Vet inte vlicken av filmerna du menar men... Menar du den när jag red för tränare så tyckte jag själv att det var för mkt på volt. Hon går bättre i skritten på volt, hon är enklare att få mellan skänklarna där än i traven då hon springer lite hur som helst än. Men det går bättre och bättre. :)
Kan nog ha en tendens att göra lite samma sak när jag rider på banan, rider mest ute i skogen och då blir det ju mer naturligt att man rider framåt ett tag och sen kanske jobbar lite mer osv.

kan ju säga att det var första gången hon var i ett ridhus och först gången vi red för den tränaren, så tyckte hon var väldigt duktig med tanke på det :)

Jag har en mycket bra instruktör. Hon har förmågan att för det mesta tala om för mig det jag gör som är bra och då vill jag gladeligen göra mer av det. Men här på Buke har det ibland en tendens till att bli BARA hackande om man lägger ut en film. Att våga är modigt och allt kan inte vara dåligt i filmerna. Titta enbart på dem där Tuvisen rider utan instruktör, så får du se.

Att sitta på en travare eller galoppör som skall omskolas är inte det lättaste i världen. Hoppas ni som uttalar er själva har omskolat en sådan häst. Som ni säger, tygeltaget betyder "ge järnet". Det tar tid för hästen att lära om och Tuvisen hejdar sin häst i första filmen för att få den stå still och lugna ner sig. Sedan på de andra två filmerna travar hon runt och har hästen i bra balans och avslappnad om man betänker vad det är för häst. Sittben är en skitsak.

Hälsning Maja

Jag har en travare själv, så ja, jag har erfarenhet av att skola om en "sådan" häst :) Och jag vet verkligen hur mycket tid och tålamod det krävs, det är inte en lätt sak att ta sig an.

Men jag förstår inte varför du tycker kritiken är hård och otrevlig? Vart har någon hackat på Tuvisen?

Hon gick faktiskt bra i skritten innan vi började trava (fick inte med det på film bara) att galoppera på volt tkr inte jag heller känns som någon vidare ide, eftersom hon inte orkar och vi har därför struntat i att galopperat på volt utan har bara galopperat rakt fram när vi galopperar, då ute i skogen så hon kan rulla på. Tkr själv inte om att behöva hålla i så mkt som jag fick göra på lektionen, men hon lyssnar väldigt dåligt på sätet i traven än så länge, har oxå erfarenheten att de bara springer mer om man håller i för mkt, har ju bara ridit för hon en gång än, och hon har bra rykte här om kring och är nog ganska bra utbildad tror jag (har inte så stor koll på de olika "graderna" lr vad man ska säga)

kan mkt väl stämma har väldigt svårt för att se sånt :crazy: har inte precis blivit bättre av att jag inte ridit spec mkt på typ 6 månader innan jag fick Sissi.

kan ju skriva hur jag uppfattade det jag som red ;)
Första filmerna (utan tränare).
I traven är hon före mej nästan hela tiden, springer typ bara på, är inte mellan hjälperna, i skritten på volten, samma sak där hon är före mej, hon skjuter ut höger bogen väldigt mkt oxå.
Jag har för dålig kontakt på tyglarna, de blir alldeles för långa, har även för korta stigläder, blir lite framåtlutad, får dålig takt i traven, blir för fast i handen.

andra filmerna (med tränare)
Skritten: Hon är spänd i början inte mellan hjälperna, är före mej nästan hela tiden, blev fin i skritten på slutet innan vi började trava (men fick inte med det på film) hon var då mellan hjälperna och avslappnad.
Traven: är före mej, försöker öka hela tiden, lyssnar inte mkt på mitt säte, mot slutet börjar hon slappna av mer och mer och jag behöver inte sitta och försöka bromsa henne varje steg.

Med tanke på att det vi jobbade med var att hon skulle lyssna på mej så blev det faktiskt bättre på slutet.
Att hon var så spänd tkr jag inte är så konstigt var första gången hon var i ett ridhus (trodde faktiskt hon skulle vara mkt värre) för sådär sprang hon de två första dagarna vi red henne på banan hemma oxå.

En sak jag undrar bara, är det inte lite svårt för er att kommentera tränaren? För ni vet ju egentligen inte om jag gör som hon säger lr inte... (om ni förstår vad jag menar)

Jag tänker mer att tränaren borde ha ingripit och tex bett er att bryta av till skritt. Eller hon kanske sa det men du travade vidare i femton varv till? :angel::D Isåfall är du en olydig elev! ;) :D

Hehe ;) okej undrade bara, hur ni kunde bedöma det, tkr själv det var lite för mkt på volter, spec när hon går som går... Men är ju ganska svårt att bedöma efter en lektion, men har ju blivit framsteg sen lektionen iaf :)

*KL*

Skulle vara kul att höra vad ni tycker/anser om min pålle

De två exteriör bilderna är tagna samma dag :p
24350916.jpg

24350914.jpg

24749992.jpg

Länkar även till en film där syrran rider honom i galopp, att det behövs mer tryck i honom vet jag redan.
Han är väl inte direkt den mest självgående hästen..

http://www.youtube.com/watch?v=Z6rQcd6-mPc

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia