Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

här är en till från oktober, sry att jag skymmer allt men =P
han har lite underhals där (som nu ör borta) troligtvis p.g.a. att han var så spänd då, men nu masserar jag nästan varje dag.

25161338.jpg

tackar :)
det är en barbackapad, gjord av en tjej, men dock denna är min stallägares

liten "bild-berättelse" under Mannes och mina månader tillsammans..
fick hem honom 23 februari 08.

början av mars 08
25291655.jpg

24932890.jpg

april 08
24302832.jpg

oktober 08
23930213.jpg

23930211.jpg

november 08
24624537.jpg

skillnaden är väl att jag har lärt mig rida honom (vi har lärt känna varandra), han har fått mer muskler och hull, samt att han orkar bära sig bättre.

Manne har blivit jätte fin Emilia, forsätt jobba på så kommer ni snart ut på tävlingar med mig och Nasse.

Här är en bild jag gillar på våran kille. Han jobbar genom kroppen och söker sig framåt. Ryttaren kunde ha varit lite snabbare i handen bara. Det är små marginaler

Han har inga problem med att vara flashig utan det är grunden som vi jobbar med nu.

24556359.jpg

L:C är inga problem :), det är väl inga form krav där ? Hästen ser avslappnad ut :)

Vart har du fått det ifrån? :confused:
Det är alltid form-krav i dressyr! Däremot ser formen i en LC inte likadan ut som i MSV! Men hästen ska ju gå i bra arbetsform såklart. Det är ju själva vitsen med dressyr, oavsett nivå

Här är en bild jag gillar på våran kille. Han jobbar genom kroppen och söker sig framåt. Ryttaren kunde ha varit lite snabbare i handen bara. Det är små marginaler

Han har inga problem med att vara flashig utan det är grunden som vi jobbar med nu.

24556359.jpg

jag blir alltid lika tokig när jag ser din häst, min absoluta favorit här på buke :love:

*kl*

Har ett litet exempel på en häst som är väldigt dåligt musklad...

http://www.pixbox.se/pic_show_id24738409.html

hon är totalt omusklad över manke, sadelläge, kors, hals och rumpan.
det är väldigt tydligt på just henne då man kan se att manken är på tok för smal och spetsig då hon inte har jobbat rätt och att hon är så pass svankig pga omusklad buk som kan bära upp... Denna häst har (då hon inte fått tillräckligt med muskler än) väldigt lätt för hältor och spänningar mycket pga den dåliga muskulaturen vilket resulterar i att hon bär sig enbart på leder, senor och rent ben... Ingen bra kombination.. Dock är inte jag jätte kunnig i denna biten, men hon är ett tydligt exempel.någon somm hittar mer än jag hittat??

Vad kul att höra!
Var just ute och red honom i mörkret på ängarna och han var en riktig dröm att rida idag! :love:

Alla har väl olika hästar de föredrar, men jag gillar honom jättemycket. De som har suttit upp på honom har alla efter en liten stund haft ett brett leende från öra till öra! :D Han är så himla bussig och bjuder på sig själv hela tiden. Det gör det kul att rida helt enkelt! :laugh:

I helgen ska han ridas av en 15 årig ponnytjej. Ska försöka fota/filma honom lite då :)

Jag tycker inte alls att det där såg så farligt ut alls!?
Har sett värre exempel i tråden. Din häst är lite bukig men för övrigt rätt jämn och fin tycker jag! Fin sida. Kan nog bli riktigt snygg med lite mer jobb och kanske en bättre foderstat?

Edit: kollade runt lite albumet.. och den är riktigt bukig på vissa bilder. Ser ut som proteinbrist. Om den inte är dräktig? ;)

Jag tycker inte alls att det där såg så farligt ut alls!?
Har sett värre exempel i tråden. Din häst är lite bukig men för övrigt rätt jämn och fin tycker jag! Fin sida. Kan nog bli riktigt snygg med lite mer jobb och kanske en bättre foderstat?

Edit: kollade runt lite albumet.. och den är riktigt bukig på vissa bilder. Ser ut som proteinbrist. Om den inte är dräktig? ;)

tack för ditt svar...
Jag har bara haft henne hemma i ca 1mån nu och bilderna är från förra stället.. skall uppdatera med nya bilder inom kort.. :p
dräktig skall hon inte vara, har tappat mycket vikt sedan hon kom igång.. musklar sig nu ganska jämt (på det lilla man ser än) då hon var låst i bäcken, nacke, käke och sista halskotan vilket resulterade i att hon inte kunde bära sig genom ryggen, varav avsaknaden på muskler...
proteinbrist?? hur ter det sig?? åtgärder.
Hon kom från att bara stått på bete och halm till att få nu:

Morgon: 2½dl kornkross, 3dl betfor och ½dl solid (mineraler). Allt blötas sedan. ca 4kg hösilage.
Middag: ca 4kg hösilage.
Kväll. Samma som ovan fast ca 6kg hösilage.
Hästen i fråga är ett 17:årigt arabsto som planeras betäckas till våren och komma igång och funka inom bruksridning. ca 5 dagar /vecka.

Tycker dock att hon tappat lite för fort och fick tipset om "grön pellets"... Hon kan dock inte stå på havre, blir nästintill ohanterbar på det, om så i små mängder...
Vad rekomenderar du???

vad kan ni säga om denhär bilden?
(ursäkta för att den är överkluddad men jag har inte kvar originalet)
21857506.jpg

kan ni säga någonting och hans exteriör här med?
jag vet att bilderna inte är de bästa ;)
21819524.jpg

21703190.jpg

21956847.jpg

På bilden av hela exteriör stående så ser hästen bockbent ut på fram och ser ut att vara knipt under knäna. Smalare i skenan strax under knäna än längre ned. Det kan även vara det som gör att den ser bockbent ut. Ev. något överbyggd då hästen står med bakbenen långt bakom sig och ändå ser ut som manke och bak når samma höjd. Ingen av dessa saker är bra exteriör.

En lågställd häst (längre än högre) och med en lång och låg manke. Det är inget som är negativt utan bara ett konstaterande. Manken kan göra att det är svårt att hitta passande sadel. Bra kotor, inte veka, kanske något korta och rättuppställda. Hästen har nog inte ett jättemjukt steg. Hovarna är allt för långa i tårna, framförallt på bak.

På den sista bilden (det är väl samma häst?) ser hästen mer välnärd ut och har en fin överlinje med gott hull och väl ansatt hals.

Var det mest bara svammel eller stämde något?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Allt beror ju på vad du har för värden på hösilaget.
Vad menar du med grön pellets? Är det lucern du tänker på?
Jag ger det till ena hästen (den på bilden) och han har lagt på sig både fett och musklar sig fint. Lucern är inget kraftfoder utan går under grovfoder. Bra proteinkälla = bra för hästar som behöver bygga muskler och kanske behöver lite mer massa rent allmänt.

Men som sagt, det beror ju på vad du har för hösilage! :)

Någon som vill kommentera denhär exteriören?

Sept

Nov

Dec

Inte dom bästa bilderna kanske. Men försök gärna utav det som går! ;D

På bilden av hela exteriör stående så ser hästen bockbent ut på fram och ser ut att vara knipt under knäna. Smalare i skenan strax under knäna än längre ned. Det kan även vara det som gör att den ser bockbent ut. Ev. något överbyggd då hästen står med bakbenen långt bakom sig och ändå ser ut som manke och bak når samma höjd. Ingen av dessa saker är bra exteriör.

En lågställd häst (längre än högre) och med en lång och låg manke. Det är inget som är negativt utan bara ett konstaterande. Manken kan göra att det är svårt att hitta passande sadel. Bra kotor, inte veka, kanske något korta och rättuppställda. Hästen har nog inte ett jättemjukt steg. Hovarna är allt för långa i tårna, framförallt på bak.

På den sista bilden (det är väl samma häst?) ser hästen mer välnärd ut och har en fin överlinje med gott hull och väl ansatt hals.

Var det mest bara svammel eller stämde något?

Hälsning Maja

tack för ditt svar,
då jag inte kan något om exteriören så fattar jag typ nada :crazy:;)
japp, det är samma häst på sista bilden, som du ser kommer han upp vid "arbete".

Har hon stått på bete och halm tills för en månad sen år det inte konstigt att hon har proteinbrist, halm innehåller inget protein... skulle ge lusern så hon får i sig mer protein, finns jätte mkt trådar om det på foder.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar