Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Aa nu syns dom :) tkr hästen ser framtung ut på flera bilder, skulle kunna få lite mer muskler i överlinjen... Tkr inte den ser ut att få upp ryggen på bilderna...
Är svårt att bedöma ridning efter bilder eftersom det bara är för just det ögonblicket..

jon hon blir framtung då vi håller på att bygger muskler ,hon har rätt så svårt att komma ned i låg form

josefinefreed: Tack :D :love:

vad ser ni för skillnad?

Mars 08
24942960.jpg

Oktober 08
24942963.jpg

själv ser jag en klar förbättring på rumpan muskelmässigt!

bonusbild, snart kommer "dressyr-halsen" :D
24943157.jpg

här är lite bilder från när jag red min kompis fullblod, vad tycker ni?

24425996.jpg

24426074.jpg

24426076.jpg

Senast ändrad:

På första bilden skulle jag nog vilja ha hästen lite mer framåt tänkande, få lite mer energi. Ser avslappnad ut.

Jag är lite nyfiken på Ellynes kommentar om ryggen, eftersom jag själv är dålig på att bedöma. Hur ser du att han har en svag rygg? Det jag själv kan se är bristen på fina ryggmuskler.
]

Har inte tittat i tråden på länge, så ursäkta sent svar! :o
Reagerade mest på att den är kort och på så vis oproportionerlig, vilket ofta ställer till nån typ av problem.
Sen ser man att den är lite "nedsjunken" nästan, alltså omusklad. Har hästen sänkt omusklad rygg, sänker den oftast ännu mer i ridningen om man kräver för lite eller om man kräver för mycket. Och att jobba med sänkt rygg är verkligen inte bra, med tanke på att mitt ovanpå den sitter dessutom en ryttare.

Ironwills ponny:
Det jag ser: Grov och ganska kort hals. I ridningen ser det nästan ut att ge tendens till underhals trots att hästen har en fin överlinje. Risk att fastna i en alltför bekväm typ av form och bli spänd i nacke och hals. Tror det är viktigt att variera formen och sätta denna häst i djupare, lägre form ibland, kanske som uppvärmning.
Väldigt fint välmusklad i hela överlinjen. :d
Kompakt typ (jag är ingen ponnymänniska, kanske detta är typisk ponnytyp :p ) men ändå välproportionerlig med bra rygg.
Står med bakbenen en bit bakom sig.

Svårt se på bilden, det är bättre med uppställd bild utan ryttare. Ser ut att vara ganska rastypiskt varmblodstravare som jag antar att det är... :angel:
Ser ut att ha någrlunda kort hals.

Om fullblodet: Svårt att avgöra på bilderna. Ser ut som att du inte sätter så höga krav vilket man kanske inte gör på en annans häst. Är ganska instabil i formen, går bara på. Är inte så mkt "fullblodstyp" ser det ut som. Men rätt trevlig typ av häst, skulle vara kul att se fler bilder kanske när din kompis rider. :) Undrar lite vad det är som händer på travbilden? Ser lite snett ut...:angel:
Och din egen häst har fått väldigt fina muskler, särskilt bakdelen. :d

här kommer bild på mitt fullblod (som Emuliiaa laddade upp bild på) men nu när jag rider som du Ellyne ville se ;)

Den översta bilden är tagen då vi fick hem honom, 29 Juni -08
Och den understa bilden är tagen förra veckan =)

Vilken sötnos! :love:
Ska man säga nåt kritiskt skulle det vara att enligt bilderna behöver hästen jobba mer att komma under sig med bakbenen. Men han ser välmusklad ut.

Jo det vet jag =) men vi har precis börjat träna för instruktör så det kommer nog också snart! =)
muskler vet jag inte om han har så gott om. När vi fick hem honom hade han stått hur länge som helst så då fanns det inte en ända muskel på honom, men han börjar väl muskla på sig lite Iaf ^^

Och han är en riktig liten underbar filur ^^

Ja förstår det, man brukar känna sånt på sin egen häst och det är ju bland det svåraste man kan göra - att få hästen att gå i en bra form- men ville mer bara ge nåt bidragande till tråden. ;)
Jmf med min vbl-travare är han mer välmusklad. Tycker iaf det ser ut som det på din andra bild, nacken och rumpa har runda former.:)

haha, tack tack... låter skönt att höra att han har lite muskler Iaf ;) röven börjar likna något enligt mina ögon Iaf, och finns det något snyggare än en häst med en stor röv?! Nääh ^^

*kl*

Ni mins kanske den övre bilden (från tidigare i denna tråd)
Den undre bilden är 6 veckors vila och en igångsättning senare. Hur ser han ut? vilka övningar tror du skulle ha bäst effekt på hans muskel bygge? (han behöver MKT mer muskler jag vet:angel: ) och vi jobbar på det...

24998051.jpg

Oj vilken skillnad =) Ge er ut i skogen och klättra massor, kanske inte så lätt nu på vintern! Kör mycket cavaletti, studs och allt sånt där skoj ^^

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve